Warhammer: Vermintide 2

Skrivet av: Leorio   2019-11-11

Spelet som vill vara Left 4 Dead i en fantasyvärld och som lyckas med det och lite till. Här är Warhammer: Vermintide 2!

Warhammer-världen är full av monster och råttvarelser, och vad kan fyra hjältar och monsterjägare göra annat än att slå sig samman och vandra genom fallna städer och mörka grottor och utrota hela farsoten?

Iden är briljant så klart: "Okej, låt oss ta Left 4 Dead och stoppar alltihopa i Warhammer-världen, lägg till en massa skön loot, speciellt en massa härliga vapen, koppla allt till en hemmatrevlig hubbvärld och vi har en stor succé!" Ja, Warhammer: Vermintide 2 är precis det, och ja, det är en framgång på nästan varenda område.

Om du har spelat Left 4 Dead så förstår du hur det här spelet fungerar. Det är en traditionell co-op skjutare för fyra personer, där du vandrar genom banor och slåss mot oförutsägbara vågor av fiender. Men du skjuter kanske bara en tredjedel av tiden under striderna, för det mesta röjandet sker via närstridsvapen. Spelet har vissa likheter med co-op lägen som Salmon Run i Splatoon 2 och horde-lägen som co-op online multiplayern i Mass Effect 3, men det är ingen tvekan om att Left 4 Dead-spelen är den stora inspirationskällan.

Anledningen till att Warhammer: Vermintide 2 inte känns som en billig kopia är delvis för att det gått tio år sedan vi senast såg ett nytt Left 4 Dead, men mest för att varje liten detalj i det här spelet är mästerligt uthuggen. Den övergripande känslan, från spelmoment till presentation och progression, är överväldigande positiv. Alla fem karaktärer är tillgängliga från början, men du kan låsa upp två nya karriärer för varje kämpe och flera nya egenskaper för var och en av dem. Det finns inga loot boxar som försöker att ta dina riktiga pengar, men massor av fri loot att gotta ner sig i efter varje avslutat uppdrag. Det finns mängder av extra utmaningar att genomföra under uppdragen som ger ännu mer loot. Att spela det här spelet ger dig den underbara Julafton-känslan om och om igen.

Dessa horde-aktiga co-op-spel brukar ofta kännas lite enformiga efter ett tag och Warhammer Vermintide 2 är inget undantag. Trots att alla matcherna har många slumpmässiga inslag, så följer de alla samma övergripande mönster. Det är lugnt, så anfaller plötsligt en våg av fiender, det är lugnt igen, flera vågor av fiender anfaller, ni möter en boss, och så upprepas allt igen, med vissa variationer. Men spelet blir aldrig långtråkigt. Spelmomenten är både underhållande och belönande, men det är inte det spelmekaniken som är den stora stjärnan här. Det är all loot och lagspelandet. Co-op-spel påminner mycket om att dejta - dejter följer också ofta en viss rutin, men om du gör det med någon du verkligen tycker om så har du inget problem med det.

Warhammer: Vermintide 2 är ett spel du borde spela med tre vänner. Det är klockrent att spela online med några trevlig bekanta Men att spela med tre randoms är också kul. De mer erfarna spelarna tar ofta på sig rollen som mentor och visar nykomlingarna vart de ska gå härnäst och vart alla hemligheterna finns. I en annars hård och ogästvänlig onlinevärld är det ett ljuvlig sak att uppleva.

Och du vill verkligen hitta de där hemligheterna. En intressant aspekt av spelet är dess eleganta höj-svårighetsgraden-för-att-få-mera-loot system. Det finns tre mindre böcker och två magiska böcker på varje bana. Om samtliga hittas och samlas så får ni mycket bättre lott efter uppdragets slut. Varje spelare kan bara bära en mindre bok och en magisk bok åt gången, så minst tre spelare måste hjälpa till. Men att bära på böckerna gör också spelet svårare. Om du bär på en mindre bok kan du inte bära på en helande dryck på samma gång, och för varje magisk bok som någon bär på så försvinner en tredjedel av hälsomätaren för varje spelare i laget. Det betyder att om ni lyckas samla samtliga böcker så blir utmaningen plötsligt riktigt saftig. Men om du befinner dig i samma lag som spelare som vet var alla böckerna ligger gömda är de vanligtvis så erfarna att de kan hjälpa till att hålla dig vid liv till slutet också.

Om du planerar att spela co-op med dina vänner online så är Warhammer: Vermintide 2 spelet jag skulle rekommendera. Ja, det är lite enformigt emellanåt, men det sociala samverkan i matcherna, all härlig loot och skön action väger upp det. Spelet har ett underbart progressionssystem, där du alltid får eller låser upp något intressant, och att levla upp dina kämpar känns riktigt skönt. Om jag hade haft tre vänner som spelar det här spelet så hade jag förmodligen gett det ett ännu högre betyg, men att spela med randoms går också utmärkt. När jag vill spela co-op online, när jag vill ha lite smutsig, hård fantasy och kötta mig igenom vågor av monster så är Warhammer: Vermintide 2 spelet jag vänder mig till.

Fördelar: Härlig co-op, att samla böcker bidrar till spänningen i varje match, underbart progressionssystem, sköna hjältar, pålitligt gameplay med massor av givande action, massor av olika vapen, trevlig hubbvärld

Nackdelar: Lite enformigt ibland

Samlat betyg: 8/10
1