Mass Effect

Skrivet av: Kejk   2007-11-30

Mass Effect är Biowares nya rollspel med actionvibbar som stod högt upp på inköpslista för november månads spelexplosion. Med framgångar som det uppskattade (för första gången i världshistorien...) licensspelet Star Wars: Knights of the Old Republic i bagaget kan Bioware sin rymdhistoria. Förväntningarna var som sagt höga och när jag satte på min kära krysslåda var jag redo att ta galaxen med storm!

När du startar spelet får du antingen välja att spela som den commander Shepard vi har sett i de antal trailers som visats i förväg eller så skapar du din egen karaktär. För mig var det en självklarhet att skapa min egen commander för han ska ju trots allt hänga med i ett antal timmar framöver. Så när jag väl fått mitt obligatoriska skägg och min breda hals på plats var det dags att kasta sig in i spelet. Det är betydligt lättare att göra snygga karaktärer i Mass Effect än vad det är i Elders Scroll: Oblivion där de såg komplett galna ut om man bara förde ett reglage för långt. Därmed inte sagt att det är en perfekt karaktärsskapare men fullt godkänd med bred marginal.

Du väljer klass och bakgrund för din karaktär och dessa val kommer även dem att påverka andras syn på dig i spelet. Antingen saluterar dem dig för dina modiga bravader eller så respekterar dem dig för att du alltid för jobbet gjort utan tjafs eller medlidande. Detta är helt klart ett trevligt rollspelselement i spelet.

Människor är en hyfsat ny ras i den intergalatiska arenan och en majoritet av de andra raserna visar ett visst förakt mot nykomlingarna som roffat åt sig så mycket på kort tid. Dock finns det ingen av den mänskliga rasen som representerar oss i de högre maktskikten men det är det dags att ändra på. När spelet börjar utvärderas du för att kanske bli en såkallad Spectre vilket är en stor ära. En Spectre är "the Council", rådets högra hand och har makten att göra lite som dem vill. Under ett rutinuppdrag avslöjar kaptenen för dig att det är mer än ett vanligt uppdrag ni är ute på. Från en planet har det kommit mystiska signaler och när dessa signaler syntes sist ledde dem till en upptäckt som förde den mänskliga rasen tusen år framåt i teknikens värld. När ni ska landa för att hämta denna troliga artefakt går allt dock inte som planerat och plötsligt har spelet fiende visat sig. Hotet växer sig större och större, till slut är du den ende som kan stoppa den annalkande faran som hotar galaxen.

Mer än så bör man nästan inte avslöja. Spelets story är det bästa jag sett på mycket lång tid, berättandet är minst sagt revolutionerande. Historien förs fram på ett mycket bra sätt, en efter en nystas ledtrådarna upp och spänningen ökar. Det lurar något bakom varje hörn och när man väl tror att man vet var man har sin antagonist fyras ännu en spännande överraskning av. Det är ruskigt episkt från början till slut och under mina speltimmar har jag ryst ett antal gånger av spänning.

Dialogerna är något som gör spelet värt att spela. Det är nästan så att jag skulle betala fullpris bara för att få lyssna till alla dessa otroliga samtal. Istället för att bara klicka i ett kort svar och inte få se din karaktär prata får du nu istället välja från tre alternativ och se din commander Shepard framföra detta. Dessa tre val byggs på "renegade" och "paragon" antingen är man en tuff hårdnackad soldat oftast lite elak alltså renegade eller så är man paragon en person som alltid sätter andra före sig själv och aldrig talar illa om något. Det tredje valet är ett lite mer neutralt som är varken eller. Dessa val påverkar även hur folk ser på dig och hur dina överordnade reagerar vilket resulterar i att man aldrig klickar bort dialoger utan alltid följer dem med intresse. Inga röstskådespelare överdramatiserar och alla repliker är oerhört snyggt framförda. Det kan vara det bästa röstskådespelet någonsin i ett spel.

Under dina resor plockar du även upp flera personer som är villiga att kämpa för dig och din sak. Alla bikaraktärer har en mycket gedigen bakgrundshistoria och alla raser har ett helt eget sätt att utrycka sig på. Nästan som är en del av spelet har en detaljerad bakgrund, allt från byggnader till vapen och utdöda raser. Dessa är samlade i menyvalet codex och där kan man ha mycket intressant läsning om man spelar spelet för rollspelets skull, man kan även få det mesta uppläst av en berättarröst vilket känns lyxigt värre. Med all denna vetskap känns det fullmatat att glida runt på det högteknologiska rymdskeppet Normandy och bara vara.

Rollspelet får med andra ord högsta betyg från min sida, det finns ju till och med en sidouppdrag alá romans i yttre rymden. Men hur är det med stridssystem egentligen? Detta var ett av de stora frågetecknen som riskerade att dra ner spelets storhet. Jag tycker att de har lyckats bra, striderna i Mass Effect är inget i Gears of War klass men vem förväntade sig det? Klassen du väljer i början avgör vilken teknik du är bäst på. Den klassiska soldaten använder sig av vapen sen kan man även använda sig av biotiska färdigheter för att skada fienden eller varför inte kortsluta de arma robotarna som utgör fienden i de flesta fall med hjälp av din elektronikfärdighet? Striderna är i realtid men man pausar för att kontrollera sina medhjälpares attacker och strategi samt kasta sina egna biotiska eller elektroniska attacker. Det sades i förväg att man skulle kunna kontrollera sin skvadron i detalj och ha full koll på hur alla positionerade sig. Men denna funktion har runnit ut lite i sanden vilket är synd. Hur som helst kan striderna fortfarande bli riktigt intensiva när man väl greppar stridssystemet och för att i grunden vara ett rollspel är striderna riktigt bra. Så jag blev inte besviken, nej inte alls. Det är riktigt roligt att kasta upp fienden med en biotisk attack och sedan spränga bort dem med ditt shotgun.

Utforskningen i spelet är det inget fel på man kan resa runt till många avlägsna planet med ditt skepp Normandy. Friheten är dock inte så fantastisk stor som man lätt luras till att tro. Eftersom alla planeter är separata blir det aldrig att man måste traska genom en stor skog som det kan bli i Elders Scroll serien som jag drog paralleller till tidigare. Dock får du göra hur många siduppdrag du än behagar mellan huvudstoryns uppdrag och spelet är inte på något sätt linjärt eftersom man får resa som man vill. Man släpps från skeppet ner i sitt stora militärfordon, mako. Från den kan man utforska planeterna och upptäcka skatter och värdefulla mineraler. Självklart kan man även gå till fots på planeterna.

Grafiken i Mass Effect är bra, speciellt ansiktsutryck. Alla personer i spelet har levande utryck och ser realistiska ut, ibland kan människorna dock vara lite lika vaxdockor och de utomjordiska raserna är helt klart snyggare. Något som är riktigt jobbigt är att texturerna kan poppa upp lite hur som helst och vara lite sega på att ladda och bilduppdateringen kan vara lite seg den också. Visst drar dessa problem ner intrycket något men man kan förlåta det med tanke på att det är ett sånt bra spel i övrigt. Miljöerna är ändå snygga, det är extra roligt att landa på månen och skåda jorden om man tittar upp i skyn. Om man ska leta efter fel bara för sakens skull kanske man tänker på den långsamma bilduppdateringen men jag är så uppslukad av spelet i övrigt att jag inte märker den.

Mass Effect är en spelupplevelse utan dess like, det är nog ett av mina favoritspel detta år trots hård konkurrens. Storyn är fantastisk, jag kan sitta och leta efter fler superlativ, det måste konstateras att det här något aldrig sett förut. Visst de grafiska bitarna är inte alltid toppklass och man kan råka stöta på en bugg men det är inget som ändrar mitt helhetsintryck. Det blir full pott med andra ord... det sista ord jag säger blir nog: episkt! Nu måste jag tillbaka till min andra genomspelning.

Medlemsrecensioner64
Samlat betyg: 9.5/10
1