Call of Duty 4: Modern Warfare

Det här är modern krigsföring. Infinity Ward har skapat ett krigsspel som är så engagerande att jag sitter som förhäxad i soffan. Jag kan inte släppa handkontrollen, utan spelet tar med mig på en resa som jag aldrig vill ska ta slut.

Call of Duty 4: Modern WarfareEfter att ha skapat de två första Call of Duty-spelen så tog utvecklarna på IW en paus och lät Treyach Studios sköta arbetet med trean, men nu är de tillbaka med det fjärde spelet i serien. I stället för det klassiska andravärldskrigsupplägget så har de alltså tagit steget in i modern tid, vilket känns som ett passande kliv för serien. Redan i början av spelet så börjar spelets kvaliteter skina igenom, med ett välgjort och enkelt övningsavsnitt som både används till att bekanta spelaren med kontrollerna och att fastställa vilken svårighetsgrad som passar bäst. Sedan kommer ett av de snyggaste intron jag någonsin sett i ett spel, som sätter ribban för hur resten av spelet kommer att bli.

Call of Duty 4: Modern WarfareOch där har vi nog de två ledorden för Call of Duty 4: Modern Warfare, nämligen den otroliga grafiken och känslan av att man befinner sig i livshotande situationer. Infinity Ward hanterar kriget på ett lortigt och nästan barskt sätt som griper tag i mig och vägrar släppa taget, och några av de narrativa greppen (t.ex. slutet på första akten) känns nya, fräscha och riktigt otäcka. Flashback-sekvensen där man smyger fram som prickskytten Price i området kring Tjernobyl tillhör bland de bäst regisserade spelögonblicken jag någonsin varit med om. Sedan så kan man ju även skjuta genom väggar vilket höjer coolhetsfaktorn ytterligare.

Call of Duty 4: Modern WarfareRent grafikmässigt så är det makalöst snyggt, med en enhetlig stil som förstärker närvarokänslan. Samma sak gäller för de olika suddighets- och zoomeffekterna, samt ljussättningen och trycket från explosionerna på slagfältet. Sedan så är det alltid kul med smådetaljer som att man får se vem som skjöt ned en, att man får nedsatt syn och hörsel om man är skadad (man saknar dessutom livstapel, så sånt spelar stor roll) samt att ljusgranater ger tillfälliga "inbrända" synintryck som försvinner efter ett tag.

Call of Duty 4: Modern WarfareCoD4 har dessutom ett gediget onlineläge som tillämpar ett klassystem och erfarenhetspoäng. Genom att göra bra ifrån sig stiger man i graderna och får därmed tillgång till nya vapen och extraförmågor, så kallade perks. Det kan röra sig om allt från att man laddar om snabbare till att man drar ut sprinten på en handgranat när man dör. Nu är inte jag en inbiten onlinespelare (snarare tvärtom), men man kan inte annat än imponeras över hur mycket tid och energi som lagts ned på att skapa en så stark onlineupplevelse som möjligt.

Call of Duty 4: Modern WarfareNär jag tittar ned i mitt anteckningsblock som jag använder mig av under spelets gång så hittar jag egentligen bara ett litet minus, nämligen att det ändå rör sig om ett "västvärlden mot mellanöstern"-spel, vilket jag inte tycker är helt klockrent. Precis som Ghost Recon Advanced Warfare 2 så rimmar det rätt illa att spela som amerikanska trupper som räddar världen från ondskefulla och ociviliserade fundamentalister. Skillnaden mellan CoD4 och GRAW2 är dock att det inte är lika påtagligt här, utan det känns mer som att man är en riktig människa som utför handlingarna, snarare än en hjärntvättad robot. Det gör att spelet Call of Duty 4: Modern Warfare är det bästa skjutspelet till PlayStation 3 på marknaden, och jag rekommenderar det helhjärtat till alla action som gillar välgjord action.

Medlemsrecensioner160
Samlat betyg: 9.3/10
1