TowerFall Ascension

Skrivet av: Leorio   2019-06-21

Om du har tre vänner och en soffa så är det här spelet som du måste skaffa. Här är Towerfall Ascension!

Nej, det är ingen mening att gå som katten kring het gröt - om du tänker spela fyra spelare i samma soffa är det här spelet som borde vara högst uppe på din lista. Towerfall Ascension är ett spel som ni kan spela i tio minuter eller två timmar, och det är underhållande hela vägen.

Towerfall Ascension är ett herre på täppan-spel, där fyra bågskyttar försöker döda varandra genom att skjuta pilar eller landa på varandras huvuden som en annan Mario. Med en knapp skjuter du, med en hoppar du och med en tredje dashar du, och det är allt. En rond varar ibland bara i några sekunder innan alla utom en är död. Eller alla är döda, när de två sista spelarna lyckas döda varandra, eller sig själva, på samma gång.

Ni kan spela med Last Man Standing-reglar, där den siste överlevande spelaren i varje rond får en poäng, eller så kan ni spela med upplägget att varje besegrad spelare ger en poäng och först till sammanlagt tio kills vinner. Vi spelar mest most kills-varianten, då den skapar mer dramatiska, våghalsiga och överrumplande matcher, när det till och med kan vara en bra idé att själv dö, bara man lyckas döda någon annan på samma gång.

Även om Towerfall Ascension är ett väldigt enkelt spel i grunden så är det ett spel som ni kan spela i timmar utan att det blir enformigt. Det finns mängder av olika banor med skilftande förutsättningar, och massor av överraskande saker brukar alltid hända. Trots det enkla upplägget känns det aldrig som ni utkämpar samma strid två gånger.

Det viktigaste i ett versus-spel är förstås överskådlighet och att stridssystemet håller måttet, och det här är spelets starkaste område. När du misslyckas är det alltid ditt eget fel, inte spelets. Trots alla timmar av intensiv action som vi haft i det här spelet så kan jag inte minnas en enda gång när någon sagt att "nu förstörde spelet för mig" eller "nu buggade spelet ur så jag dog". Istället är det alltid "Fan, jag gjorde ett misstag" eller "Varför sabbade jag allt och siktade åt fel håll, aaarrgghhh!"

Förutom versus-läget så finns det även ett co-op läge där ni slåss mot vågor av monster istället. Det här läget är betydligt mer underhållande än jag trodde det skulle vara. Trots att det är något av ett bonusläge till huvudrätten som är versus-läget, så vi har ändå haft riktigt kul när vi spelat det tillsammans, med många skratt, rop efter hjälp och skrikandes order till varandra. Tyvärr så är bara co-op läget i basspelet för två spelare, så vill ni spela fyra spelare tillsammans så måste ni skaffa Dark World-expansionen. Vilket jag verkligen rekommenderar att du gör, för fyra spelar co-op är riktigt skoj och de extra banorna till versus-läget och den extra spelbara karaktären skadar inte heller.

Här måste jag nämna att Nintendo Switch-versionen är den enda versionen för sex spelare. Vi har bara spelat Playstation 4-versionen, så jag vet inte hur mycket kaos det blir när sex spelare ger sig på varandra, men är det sex spelare som ni vill spela så är det Nintendo Switch-versionen du vill ha.

Det enda riktigt negativa jag kan säga om spelet är att det bara är fyra karaktärer att välja mellan från början, plus en till om du köper Dark World expansionen. Det är riktigt irriterande när man är fyra spelare och det bara finns fyra karaktärer att välja mellan, för alla väljer väldigt snabbt, och det är alltid någon som får en karaktär som den inte vill spela som.

Du kan låsa upp ytterligare fyra karaktärer, men spelet berättar aldrig att du kan det eller hur det går det. Så du kanske låser upp någon av dem av en tillfällighet, eller så är det ganska enkelt att göra det om du följer en internetguide. Men jag önskar verkligen att de alla hade varit tillgängliga från början.

Jag har inget problem med att låsa upp karaktärer i ett spel som Super Smash Bros Ultimate, där du börjar med ett par nybörjarvänliga karaktärer och sedan får vidare till mer avancerade karaktärer. Men då den enda skillnaden mellan karaktärerna i Towerfall Ascension är deras utseenden, så borde de alla ha varit tillgängliga från början. Eller åtminstone låsts upp på ett mer pedagogiskt och direkt sätt, till exempel efter femtio spelade matcher, eller något sådant.

Men det är mitt enda riktiga klagomål. Towerfall Ascension är ett måste-spel på samtliga enheter. Det är ett av de bästa, om inte det bästa, versusspelet för fyra spelare i samma soffa, och ett riktigt skoj co-op spel som en härlig bonus. Det är definitivt det bästa uppvärmningsspelet någonsin. Om du planerar att spela något tyngre co-op spel, som Diablo III, med dina vänner, så är det perfekt att inleda med tio eller tjugo minuter Towerfall för att få gång alla. Men med tanke på att det inte finns något onlineläge och att spela ensam är bara för träning, så se till att du har några kompisar som vill spela innan du köper.

Fördelar: Kanske det bästa versus-spelet för fyra spelare i samma soffa någonsin, fantastiskt gameplay, härliga karaktärer och världsdesign, massor av skratt, du kan spela i tio minuter eller två timmar och det är lika kul, underhållande co-op, trevlig expansion

Nackdelar: flera karaktärer borde ha varit upplåsta från början, grundspelet bjuder bara på co-op för två spelare, inget onlineläge, reklamen för Dark World-expansionen är väldigt aggressiv innan du köper den

Samlat betyg: 9/10
1
2