Mass Effect

Kommendör Shepard har galaxens öde på sina axlar. Inte nog med att motarbetas av rådet, Shepard har dessutom huvudrollen i Biowares mest ambitiösa rollspel sedan Knights Of The Old Republic.
Mass Effect är den första delen av planerade tre som handlar om mänsklighetens och i slutänden galaxens öde då den hotas av den intressante och mångfacetterade skurken Saren. Saren har tagit kontroll över en syntetisk ras av medvetna maskiner, geth. Vad som komplicerar det hela är att Saren är en spectre, en slags autonom rymdpolis. Som nyutnämnd spectre är det kommendör Shepards uppgift att stoppa Saren och hans armé av geth, även om hans mål och avsikter till en början är oklara.

Mass Effect utspelas i den "nära" framtiden omkring år 2183. Efter utgrävningar på Mars har människan hittat ett verktyg, kallat Mass Relay som tillåter interstellära rymdresor. Ruinerna där tekniken hittades tillhörde den mystiska rasen Protheans, som spårlöst försvann från galaxens yta för 50 000 år sedan. I Biowares universum finns det mängder av rymdisar och planeter som alla har en genomtänkt bakgrund, i många fall mera genomtänkt än i Star Wars. Bioware har även skippat den traditionella John Williams-orkestern till fördel för ett Blade Runner-aktigt soundtrack som med sina synthljud ger en känsla av 80-talsfuturism.

I Mass Effect finns inga jedi, men däremot så kallade biotics. Biotics använder implantat för att använda en slags mörk energi för att skapa kraftfält, lyfta föremål eller slunga fiender som handbollar. Biotics är även en av sex valbara yrken i Mass Effect. De övriga är soldat, tekniker och tre stycken yrken som är blandningar av de andra. De olika yrkena känns överlag balanserade och går att anpassa till din spelstil. Vill du att striderna ska vara mer åt shoot´em up, välj soldat. Vill du tänka över dina handlingar och dra nytta av dina lagkamrater kanske tekniker är den rätta karriären. För att balansera yrkena har Bioware valt att låta blandyrkena ha fler färdigheter, men stryka några fördjupningar. Vanguard som är en blandning av soldat och biotic har till exempel tillgång till både vapen och energikrafter, men kan inte bära tung rustning.

I likhet med flera av Biowares tidigare spel har du möjlighet att ganska fritt utforma din karaktär Shepard. Detta görs i ett gränssnitt som bearbetar Shepards förlorade datafil där du kan bestämma kön, bakgrund, yrke och en avgörande händelse i Shepards liv. Det finns även möjlighet att precis som i Elder Scrolls: Oblivion modellera ansiktet som man själv vill. Det krävs lite tid för att det ska se snyggt ut och inte som att Shepard har fått en skyffel i ansiktet.

Kommendör Shepard navigerar sig genom äventyret via den mänskliga alliansens flaggskepp, The Normandy. Ombord på skeppet kan Shepard välja uppdrag, samtala med gruppmedlemmar och köpa utrustning. Den galaxkarta som finns ombord på Normandy ser vid första anblick ut att vara gigantisk, men de flesta planeterna går tyvärr inte att landa, det är på sin höjd en eller två per solsystem. Väl nere på planeten så transporterar sig Shepard och gruppen med hjälp av Mako, en sexhjulig och bestyckad pansarbil som styrs på samma sätt som en Warthog från Halo.

Flera av karaktärerna som följer Shepard är arketyper som Bioware på ett eller annat sätt har använt tidigare. Vi har soldaten med ett tyngande förflutet och den fåordige men färgstarke prisjägaren med sin egen hederskodex. Plus i kanten för att Bioware vänder på könsrollerna och gör teknikern och den hårda marinsoldaten till kvinnor.

Utöver att imponera rent grafiskt med Unreal 3-motorn så har snacket kring Mass Effect kretsat mycket kring dialogsystemet. I tidigare Biowarespel som Knights Of The Old Republic och Jade Empire så har spelaren tvingats läsa igenom varje svarsalternativ i dialogen innan man väljer. Här går det mycket snabbare då varje svar i dialoghjulet bara är ett par ord som signalerar en känsla. Du kanske inte har full kontroll över exakt vad Shepard säger, men det är ett smidigt system som också bärs upp av övertygande röstskådespelare. Bioware har även använt sig av ett moralsystem med två mätare; Paragon och Renegade. Agerar du föredömligt och moraliskt tickar mätaren upp för Paragon. Om du sätter uppdraget i första rummet utan att tänka på konsekvenserna så får du poäng i Renegade. Det finns flera gånger under spelets gång som du kommer att drabbas av samvetskval inför vad som måste göras. Bioware har lyckats förvånansvärt bra med att måla upp situationer med moraliska gråzoner och där rätt och fel känns mer än relativa.

I vanliga fall så brukar strider i rollspel vara långsamma historier med en massa menyletande och helt eller delvis turbaserade. Så är inte fallet i Mass Effect. Här har Bioware i stället sneglat på Resident Evil 4 och Gears Of War med kameran snett bakom, tjurrusningar och en hel del adrenalin. De två gruppmedlemmar som Shepard kan ha med ges enkla order med styrkorset, som att ta skydd, avancera eller samlas på en plats. En nyhet är också att du när som helst kan hålla in en knapp och pausa striden för att välja förmågor eller byta vapen. Det hela känns till en början ovant då man inte får någon inlärning utan måste lära sig nästan allting på egen hand. I stället för att hålla reda på ammunition så överhettas vapnen om de användas för länge och måste kylas ner. När detta händer så blinkar vapenikonen rött och tjuter. Men när Shepard har låg hälsa så får man ingen som helst förvarning utan kan plötsligt kyssa golvet under den där sekunden man inte tittar på livmätaren.

När du inte roar dig med att följa det engagerande huvuduppdraget så finns det mängder av sidouppdrag att ägna sig åt. Somliga får man höra av speakerrösten i en hiss, andra stöter du på av ren slump efter att ha valt en planet på måfå och bara landar. Men de allra flesta uppdragen fås från citadellet, galaxens nav, hem åt det galaktiska rådet och en slags hubb för sidouppdrag.

Mass Effect har en engagerande historia, engagerande karaktärer och ett inbjudande stridssystem. Även om huvuduppdraget bara är omkring 15-20 timmar så finns det en hel galax att utforska. Att Bioware planerar en trilogi av Mass Effect känns mer än lovande.

Grafik: 9
Spelbarhet: 10
Ljud: 10