Assassin's Creed

Recension

Assassin´s Creed

(DET TÅL ATT SÄGAS ATT JAG INTE SPELAT KLART SPELET NÄR JAG SKREV DETTA)
Två år sedan jag tittade på trailern från E3, sedan jag läste de första sidorna om det i tidningarna och nu är det här Assassin´s Creed.

Jag säger som en annan recensent sa om Metroid Prime 3, Efter första timmen är jag beredd att slänga ut spelet, jag ringde till spelbutiken och frågade om det gick att lämna tillbaka ett collectors edition i hopp om att få tillbaka mina surt spenderade pengar. Jag är besviken och på gränsen till gråt för att spelet som jag trånat efter i två år är ett misslyckande.

Men efter att man fått gå igenom den plågsamt långa tutorial och fått besöka sin första stad kan man inte göra annat än att gapa över grafiken. Den är magnifik, jag står på en kulle med min häst och blickar över Damaskus murar, murar som jag snart skall börja klättra och lönnmörda inom. Jag smyger in med några munkar in i staden och börjar klättra upp på första bästa hus. Jag springer, hoppar och svingar mig igenom flera kvarter innan än av stadens murar stoppar mig, allt ser så professionellt ut fast jag bara spelat i två timmar. Men sedan börjar allvaret.

Jag är ju här för att lönnmörda en person, och för att kunna göra det måste jag veta var mitt mål håller till, vad jag kan vänta mig för motstånd och var jag kan fly när dådet är gjort. Men man måste ju veta var man skall leta för att kunna få reda på denna information, därför finns det i varje stad flera stycken så kallade "Viewpoints" som egentligen är höga torn i staden som gör det möjligt för dig att kunna se en del av kartan och de små uppdragen som finns där, uppdrag som t.ex. Att tjuvlyssna på några när de snackar om kanske ditt mål, om hur han är som person eller kanske så talar de om att vakterna har tagit ledigt och staden är fri från dem i ett speciellt distrikt. Detta är ett av de två sidouppdragen du måste göra för att kunna utföra mordet på ditt mål. Andra sidouppdrag är att; stjäla, förhöra och att ta hjälp av en informatör som oftast kräver en gentjänst före du får någon information. Detta kan bli ganska repetitivt med tanke på att du inte behöver bry dig ett sk*t om vad du stjäl eller hör för när du till slut gjort allt så har din karaktär Altaïr redan kommit på en briljant plan om hur du ska ta hand om offret.
Ett annat sidouppdrag som du egentligen inte behöver göra är att rädda invånare. För er som spelat något spiderman spel vet vad det innebär. Det du gör då är att du helt enkelt dödar de vakter som bråkar med en oskyldig invånare av staden och som i belöning får du antingen ett gäng killar som kommer att stoppa vakterna när de kommer, eller så får du ett gäng munkar som går runt och hjälper dig komma in på vaktade delar av staden. Dessa sidouppdrag kan bli extremt repetitiva med tanke på att det är exakt samma sak du gör ungefär 10-15 gånger i varje stad.

Stridssystemet kan man knappast tro kommer från samma människor som skapade Prince of Persia, du har en anfallsknapp och från början av spelet drar man sig för att strida, av den enkla anledningen att det var riskfyllt, vilket var bra. Men när du väl fått counterattack blir 13 vakter inget problem. (Jag räknade att jag dödat 13 vakter en gång jag räddade en invånare.) Det finns fortfarande officerare och tempelriddare som man får akta sig för men annars är striderna en barnlek.

Men nu till de positiva delarna av spelet, som jag faktiskt har upptäckt. Det är trots allt ett otroligt vackert spel med storslagna miljöer och bra animationer. Tyvärr fick jag inte mitt Splinter Cell möter Prince of Persia spel men jag fick ett bra action spel. För om man kan underhålla sig med att gå runt och döda högar med vakter och sedan fly lika graciöst som en fågel så är detta ett bra spel. Men om du letar efter ett nytt Hitman spel där du planerar varje steg för att till slut göra det perfekta brottet borde du nog undvika detta.

Text: Mattias Strandberg.

Grafik: 9/10
Spelbarhet: 7/10