Svenska
MEDLEMSRECENSION

Half-Life 2

Skrivet av: Atari   2007-11-26

Half-Life 2 är uppföljaren till det mycket populära Half-Life från Valve Software. Spelet släpptes den 16 november 2004 efter cirka 5 års utvecklingstid.

Half-Life 2 spelas, liksom föregångaren, i förstapersonsperspektiv. Man spelar som Gordon Freeman, tjugo år efter Black Mesa-olyckan. Man vaknar upp i en stad kallad City 17, där en mystisk utomjordisk makt kallad The Combine härskar.

De stora nyheterna är den avancerade fysikmotorn som simulerar olika objekts egenskaper såsom massa, flytkraft m.m. Detta gör miljöerna i spelet mer realistiska än många andra datorspel. Dessutom är spelet unik i sitt slag eftersom den är programmerad så att spelets grafikmotor och allt associerat till spelet lägger mer tyngd på hårddisken för att på så sätt avlasta övrig hårdvara.[källa behövs]

Med Half-Life 2 följer även Counter-Strike: Source som är i stort sett är samma spel som det välkända online-spelet Counter-Strike. Skillnaden ligger främst i att den avancerade grafikmotorn "Source", som används i Half-Life 2, även används i det nya Counter-Strike.

Förutom att köpa i butik går även spelet att ladda ner via Valves nätverk Steam för ungefär samma pris som i genomsnittsbutikerna. Steam behövs även för att kunna spela spelet.

Half-Life 2 har även två fristående expansionspaket, Half-Life 2: Episode One och Half-Life 2: Episode Two. Half-Life 2: Episode Three är under utveckling.

Spelet är uppdelat i 15 kapitel, vilka åskådliggörs här nedan, där också handlingen förklaras.

* 0: Intro

G-Man väcker Gordon och berättar att hans tjänster behövs än en gång. Man får se glimtar från Half-Life 1 och även glimtar från delar ur Half-Life 2. Man dyker till sist upp i en passagerarvagn på ett tåg.

* 1: Point Insertion

Tåget stannar på stationen i staden City 17. Man möter snart Barney Calhoun, som säger åt Gordon att gå till Dr. Kleiners laboratorium. Efter ett tag jagas man av Civil Protection och måste fly, men snart omringas man och blir nedslagen men räddas av Alyx Vance, som leder en den sista biten till laboratoriet.

* 2: "A Red Letter Day"

Man kommer fram till Dr. Kleiners laboratorium, där man blir uppdaterad om vad som har hänt sedan Black Mesa-incidenten. man får också sin Mark V Hazardouz Environment Suit (förkortat HEV suit). Efter ett tag kommer Barney för att hjälpa Kleiner att testa den nybyggda teleporteringsutrustningen som är tänkt att användas till att teleportera flyktingar från City 17 till motståndsrörelsens högkvarter - Black Mesa East. Först teleporteras Alyx utan problem, men något går fel när det är Gordons tur att teleporteras. Efter att ha slitits mellan flera olika platser dyker man upp just utanför laboratoriets fönster. Barney kastar en kofot till en och säger åt en att springa genom kanalerna som leder ut ur staden.

* 3: Route Kanal

Man måste ta sig genom kanalområdet längre och längre från staden. Man får hjälp av motståndsrörelsen på vägen men blir jagad av Combines. Till slut får man ett pontonförsett fordon, The Airboat, som kan liknas vid en svävare, med vilket man kan ta sig vidare.

* 4: Water Hazard

Med hjälp av sin svävare tar man sig vidare, fortfarande jagad av Combines. Detta kapitel består mest av en färd i hög hastighet genom stadens kanaler mot den damm där Black Mesa East ligger.

* 5: Black Mesa East

Detta är motståndsrörelsens högkvarter. Här träffar Gordon Alyx igen, han får även träffa hennes far, Eli. Här får man The Gravity Gun, men när man lär sig använda den gör Combine ett anfall mot basen. Gordon blir separerad från rebellerna, men Alyx säger åt honom att ta sig till kusten, via Ravenholm...

* 6: "We Don´t Go To Ravenholm..."

Man måste fly genom den ödelagda gruvorten Ravenholm. Man märker snart att hela staden är infesterad av headcrabs, som gjort varje människa till zombie. Efter ett tag möter man Fader Grigori, den enda kvarvarande innevånaren i Ravenholm. Han leder en till ett gruvshakt. Efter att ha tagit sig igenom gruvan kommer man till kusten och till en av motståndsrörelsens utposter.

* 7: Highway 17

Alyx berättar att Eli och de andra har blivit tillfångatagna och förda till Nova Prospekt, som ligger en bra bit bort efter kusten. Hon ska ta ett av tågen dit, men Gordon måste också komma och hjälpa. Rebellerna har en sandbuggy som Gordon använder för att ta sig efter den gamla kustvägen mot Nova Prospekt. Hela kuststräckan bebos av antlions och patrulleras av The Combine.

* 8: Sandtraps

Man måste överge buggyn och fortsätta till fots. Efter att ha besegrat en Antlion Guard får man dess feromoner, med vilka man kan kontrollera Antlions.

* 9: Nova prospekt

Man tar sig in i den gamla delen av fängelset, som inte används av The Combine utan mestadels står tomt, vilket gör att headcrabs och antlions delvis intagit byggnaderna.

* 9a: Entanglement

Nu kommer man in i den nya delen av Nova Prospekt. Alyx dyker upp och man hittar snart Eli och Judith. Med hjälp av Nova Prospekts teleportör ska de ta sig till Dr. Kleiners labb. Men plötsligt teleporterar Judith iväg sig själv och Eli till Citadellet och lämnar Gordon och Alyx att slåss mot horder av Combine-soldater medan teleportern laddar upp på nytt.

* 10: Anticitizen One

Gordon och Alyx anländer till Dr. Kleiners labb, men det har gått en vecka sedan de teleporterades från Nova Prospekt. Kleiner berättar att motståndsrörelsen tog händelsen vid Nova Prospekt som en signal för att påbörja en revolution mot The Combine. Under hela kapitlet får man uppleva intensiva gatustrider mot The Combine, medan man tar sig mot Citadellet.

* 11: "Follow Freeman!"

Man träffar Barney Calhoun som hjälper en att fortsätta mot Citadellet. Han berättar att Alyx har tagit sig in, men att de inte har hört av henne sedan dess.

* 12: Our Benefactors

Gordon tar sig in i citadellet och tar sig högre och högre upp.

* 13: Dark Energy

Gordon blir fångad och förd till Dr. Breens kontor, där Eli, Alyx och Judith också finns. Plötsligt hjälper Judith Gordon och de andra att ta sig loss från de kapslar som håller dem fångna. Dr. Breen flyr och man tar upp jakten. Dr. Breen tänker använda sig av en teleportör på toppen av citadellet för att fly till en annan, säker, värld, men innan han hinner det spränger Gordon teleportörens reaktor. Just då den exploderar verkar tiden sakta ner och G-Man dyker upp. Han berömmer Gordon för ett uppdrag väl slutfört och sedan svartnar allt...

* 14: Credits

I Half-Life 2 är karaktärerna mer genomtänkta än i Half-Life, och alla har sin egen personlighet.

Gordon Freeman

Huvudartikel: Gordon Freeman

Freeman har en PhD i teoretisk fysik och arbetar i början av serien som forskare på Black Mesa Research Facility, då något under ett experiment om att undersöka ett föremål från en annan dimension går snett. Freeman är uppskattningsvis av medellängd, har ganska kort mörkt hår, relativt stora och tjockbågade glasögon, samt ett hakskägg som går upp i en mustasch ovanför munnen.

Alyx Vance

Alyx Vance är en passiv karaktär som tillsammans med Gordon Freeman och ibland även med sin robothund Dog strider mot den utomjordiska rasen Combine som tagit över jorden. Hon är dotter till Eli Vance.

Dr. Eli Vance
Far till Alyx Vance, jobbade på Black Mesa samtidigt som Gordon. Är specialist på teleportering och håller till i sitt labb, Black Mesa East, där han byggt en teleportör.

Dr. Isaac Kleiner

Vetenskapsman och specialist på teleportering. Han jobbade med Eli i Black Mesa med teleporterprojektet. Nu jobbar han i ett hemligt labb i City 17, där även han byggt en teleportör. Tanken är att motståndsrörelsen ska kunna teleportera människor ut ur stan till Black Mesa East. Han har en Headcrab som han kallar för Lamarr (döpt efter Hedy Lamarr) som husdjur.

Barney Calhoun

I Half-Life är Barney inte en specifik karaktär, utan bara samlingsnamnet på de NPC:er som är särkerhetsvakter på Black Mesa. Alla säkerhetsvakterna i Half-Life är identiska och kallas alla för Barney. Vid flera tillfällen erbjuder Barney att bjuda på en öl, något som nämns i uppföljaren. I Half-Life 2 är Barney med i motståndsrörelsen och har infiltrerat The Combine. Barney Calhoun är spelbar i expansionen Blue Shift till Half-Life 1.

Dog

Ibland skrivet DØg, dØg eller D0g.
Dog är en robot, tillverkad av Eli Vance. Dess syfte är att skydda hans dotter Alyx Vance. Gordon får också leka med Dog senare i spelet.


Forskare, medlem i motståndsrörelsen, jobbar för Dr.breen i hemlighet.

Dr. Wallace Breen

Han var administratören för Black Mesa. Han var den förste som The Combine tog kontakt med. Han trodde att detta var mänsklighetens stora chans och hjälpte The Combine att ta sig till Jorden. Efter sju timmars stridande, skötte han Jordens formella kapitulation. Efter detta gjorde de honom till "Administratör för Jorden" och placerade honom i ett gigantiskt torn, Citadellet, i City 17.

Fader Grigori

Den ende invånaren i Ravenholm, skrattar mycket. Han har ett mycket kraftigt gammaldags fågelgevär som han använder för att döda zombies etc i ens väg. Han hjälper en mycket genom denna del av spelet. Han ger en även ett 12-kalibrigt hagelgevär.

Vortigaunt

Varelsen Vortigaunt kommer från Xen och förslavades av Combines. Några flydde till jorden och allierade sig med motståndsrörelsen. De kan avfyra starka energistrålar mot fienden, men även använda energin till andra saker, t.ex. att ladda upp HEV dräkten.

G-Man

Huvudartikel: G-Man

G-Man är en mystisk man klädd i kostym som övervakar Gordon Freeman, Adrian Shepard i tillägget Half-Life: Opposing Force och Barney Calhoun i Half-Life: Blue Shift. Han bär blå kostym och medför alltid en svart portfölj. Hans egentliga avsikter är osäkra. I slutet av Half-Life får Gordon ett jobberbjudande av honom. Half-Life 2 bygger på att han accepterade erbjudandet, vilket betyder att G-Man mer eller mindre är Gordons arbetsgivarare. G-Man är enligt Valve bara ett kodnamn[1], vissa anser dock att det är en förkortning av Government Man.

Odessa Cubbage
Ledare för rebellerna i en utpost längs Highway 17. Utposten kallas för "North Little Odessa" (NLO). Där får man en RPG, som man använder för att skjuta ner ett Gunship. I Half-Life 2: Episode One kan man höra hur några människor pratar om hur det var Odessa som hade skjutit ner skeppet. Alltså ljög Odessa om det.

Invånarna i City 17
Forskare och arbetare som arbetar under slavliknande förhållanden under Dr. Wallace Breen. Vissa har slutit sig till motståndsrörelsen och hjälper dig.

Rebeller

Dessa är människor som har tröttnat på The Combines styre och har gått med i motståndsrörelsen. De använder kroppspansar som de stulit från döda Combines och är ofta beväpnade med k-pistar. Vissa ses även använda RPGs. Det är först efter det att Gordon anfallit Nova Prospekt, som de visar sig öppet i City 17. En "variant" av dessa rebeller är de så kallade refugees (sv. flyktingar). Dessa bor i områden nära staden och bär fortfarande de vanliga blåfärgade byxorna, men en vitfärgad tröja som visar att de är flyktingar. Bara några av dessa har vapen. De finns på olika platser efter den "underjordiska järnvägen" och hjälper andra människor att fly.

Ett grymt spel med mycket att göra.

Medlemsrecensioner47
Samlat betyg: 9.6/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10