Svenska
MEDLEMSRECENSION

Need for Speed Underground: Rivals

Skrivet av: AG Jati   2018-07-14

Ibland känns det bättre om vissa spel förblir till konsol och inte portabelt.

Underground-serien var som vi alla vet en riktig kassako för Electronic Arts. Kombinationen av styling och imports förblir än i dag en hit och visst har med Underground att tacka för konceptets stora succé.

Att därför föra fram ett koncept till portabla konsoler från stationära är inte världens enklaste uppgift. Man måste göra en lika spektakulär upplevelse fast också göra litet precis lika spelbart som originalet.

Precis som i originalet är du en "looooser"(tack Samantha) som försöker klättra upp i rank och bli en av de främsta förarna. Under din klättring på karriärsstegen uppgraderar du fordon, har ett stabilt konto och går djupare in på den vilda streetracing-världen.

Istället för en karriär i stil med tidigare racingspel där du kör race och på så sätt gör progress, funkar Rivals lite annorlunda. Kort och handlar det om att köra om samma race gång på gång för att få bättre delar och bilar. Redan då märker man tyvärr hur pass repetitivt spelet är.

För Rivals har så otroligt mycket potential. Spelet har några av de bästa banorna, spellägen, timing och arkadkänsla. Men allt faller platt. Racingen saknar så otroligt mycket variation och handlar bitvis om att(som jag sa tidigare) att köra samma race inte två, men tre(!) gånger. Allt för att låsa upp en liten ytlig liten fulspoiler.

Just därför blir Rivals ett ytterst mediokert lir. Det positivt ligger mycket på ytan men om man går på insidan blir allt bara fel. Repetiv racing, trial & error AI, och inget karriärläge gör det inte till Underground Rivals. Det är Underground Miniclip.

Miniclip är en sida med gratis spel där de flesta racingspel är repetitiva och består av att köra liknande banor för ytliga belöningar.

Samlat betyg: 5/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10