Alien: Isolation

I generationer har vi fått många Alien-spel i olika former och handlingar. Efter megafiaskot Aliens Colonial Marines så förlorade jag hoppet om ett riktigt skräckinjagande och oförutsägbart Alien-spel.

Men med Alien: Isolation så har jag fått tillbaks det. Creative Assembly har verkligen lyckats med ljudeffekterna och den mörka otäcka atmosfären. Äntligen ett Alien-spel som återgår till sin forna glans precis som filmen från -79.

Jag vaknar upp ur min kryosömn och vandrar genom ett skepp som är på väg mot Sevastopol Station. Väl där så blir jag separerad från dem andra och befinner mig alldeles ensam på den till synes förstörda stationen där inga regler gäller. Här handlar det om överlevnad. Nu måste jag fundera hur jag ska ta mig därifrån vid liv.

Jag var inte helt såld vid första timmen då inget direkt hände. Man stötte på människor som jag gärna håller mig borta ifrån då jag kan riskera att bli skjuten eller ihjälslagen. Men vid den första skymten av varelsen som krälade fram ut ur en ventilationstrumma då bankade mitt hjärta och jag blev imponerad och samtidigt skräckslagen. I ren panik så försökte jag springa till närmaste skåp. Men det hela slutade med att skärmen blev svart. Det var mitt första försök.

Med tiden så lärde jag mig att varelsen lär sig av allt den hör och ser. Man kan inte finta bort den eller gömma sig hur länge som helst från den. Jag måste agera snabbt och tyst så jag inte slutar som dem andra döda på stationen. Men med lite tur så kunde jag snabbt smyga bort från den med hjälp av en så kallad "noisemaker" som distraherade varelsen tillräckligt länge för att jag skulle kunna fly. Jag hade tur den gången.

Själva spelet i sig är ju välgjort och snyggt utfört och atmosfären är tung och mörk vilket gör att skräckfaktorn höjs. Ljudeffekterna är jättebra och väsandet eller vrålet från monstret gör att jag nästan pissar ner mig. Detta är ett skräckspel med klass som väldigt få kan toppa. Spelets helhet kan jag inte klaga på. Jag gillar utförandet av denna idè och hur man har byggt upp det. Grafikerna är ursnygga. Och berättelsen är olidligt spännande, speciellt när man kommer typ till i mitten av det hela. Man känner sig helt utsatt och trängd av atmosfären samtidigt som man kollar överallt om varelsen är i närheten.

Jag kan inte säga mer än att Alien: Isolation är ett skräckmästerverk med hjärtat på det rätta stället, vilket är en jättekonstig sak att säga om ett spel om en aggresiv utomjording som vill döda dig.

Plus: Oförutsägbar xenomorph, monsterintelligens, skräckinjagande atmosfär, jättebra berättande, ont om vapen och ammunition, skrämmande på allvar, skitbra ljudeffekter, fantastisk grafik.

Minus: Ensidiga mänskliga konflikter, en del backtracking, abrupt slut.

Samlat betyg: 8/10