LIVE
HQ
logo hd live | Pepper Grinder
See in hd icon

Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Svenska
      MEDLEMSRECENSION

      Guild Wars 2

      Skrivet av: AG Jati   2017-10-22

      Drakkrig och raskonflikter. Det andra kapitlet av gillekriget kan börja!

      Arenanet dök upp som ett blåbärsgäng men lyckades påverka den massiva online-scenen med sitt kritikerrosade projekt Guild Wars. I en värld där fokus satte på sniken månadsbetalning kunde flera pusta ut med ett free-to-play koncept som inte bara såg snyggt ut utan även visade sig vara alla tiders med ett gäng goa polare, eurodance(Basshunter, duh) i lurarna och flera ton Jolt-Cola.

      Men sedan dess har tiderna förändrats. Spelare efter spelare söker efter något nytt och då hjälper inte enbart ett free-to-play koncept. Man måste hänga med i tiden och kolla just vad hardcore-fansen och de nyblivna suktar efter. Vissa trodde det kanske var för sent för en andra del på ett spel som låg snart två spelgenerationer efter, men i slutändan blev precis alla nöjda.

      Alldeles precis innan släppet av gillekriget numero dos så släpptes en trilogi spelböcker för att gott folket skulle få bättre koll på nyckelkaraktärerna, de nya raserna och såklart det nya hotet: drakarna. Även om nu böcker är långt ifrån mästerverk(att göra böcker baserade på spel är svårare än man tror) så gav det en bra inblick på det andra äventyret.

      Nåväl, till nutiden. Spelets första intryck är deras mycket bedårande visuella menyer och laddningsskärmar. Det känns så levande på ett sätt med sina vilda penseldrag och färgfläckar. En ren optisk illusion fick mig att tro att jag hade fått fettfläckar på skärmen. Detta har förmodligen aldrig hänt för mig tidigare. Förmodligen för hur naturliga menyerna ser ut.

      Nya hot i spelvärlden innebär såklart mer än en ras(tone it down PK-folket) och just av en mycket viktig anledning. Drakhotet är så pass stort nu att gammalt groll har lämnats åt sidan. Alla måste allieras och det innebär stöd från raser som charr, norn, asura och de nya skotten sylvari som kommer ha en viktig roll i en viss grön expansion.

      Just därför blir mitt första val av karaktär en vacker lila sylvari som är expert på necromancy/necromancer. Jag har vaknat upp ur min blomma och är en förvirrad liten planta. Från skyn svävar en hotfull varelse elegant ner. Varelsen ser mycket hotfull och jag får en tuff första kamp innan jag lyckas avrätta den med ett stycke blodsoffringar.

      Moderträdet berättar därefter för mig att jag har ett mål i ett livet. I en av hennes syner så ser hon mig möta en enorm drake vid namn Zhaitan. Zhaitan har skickat hotfulla minioner igenom en stor del av Tyria och det hotar friden bland världens alla länder och dess varelser. Med hjälp av den mycket kalla och trovärdiga Caithe ger vi oss ut på drakjakt.

      Spelets olika raser befinner sig i såklart i olika delar av världen och bjuder på flera överraskningar. Om man tar rollen som Asura så kan man förvänta sig många stora ödlevarelser och avancerade maskiner i en sumpträskmiljö. Som Norn blir det mycket närkamper med väldigt kraftfulla jättar. I fallet med Charr bjuds det på mycket odödligheter.

      Med den nykläckta varelsen Sylvari får jag trava runt i den "Landet Ingenstans"-inspirerande världen där man får börja enkelt med att exempelvis vattna grödor eller att utrota småkryp. Det dröjer dock inte mer än ett par minuter förrens man får möta sina första riktiga fiender som går under namnet Nightmare Court. Erfarna banditer som bemästrar många olika förmågor.

      Till skillnad från sin föregångarna är mycket förändrat. Nu läggs fokuset mer på utforskandet istället för RPG-inspirerande strider med spells och skills. Även om spells kommer till användningen är de nu till 50% fokuserade på dina vapen. En del spells går till det huvudvapen som exempelvis en kniv medans den andra delen går till exempelvis focus.

      I spelvärlden finns enbart ett fåtal outposts och du kan bitvis hoppa in när du vill som är en solklar förbättring från föregångarnas stela outposts. Nackdelen är dock att det inte går att återkoppa nätet om förlorar nätsignalen så du kommer kastas direkt in i huvudmenyn om du förlorar signalen. Ett bra tips är att nyttja de mindre befolkade serverna så flyter spelet på betydligt bättre.

      Långa uppdrag har bytts ut mot mer kortare och mer intensiva uppdrag. Du kan räkna med att komma in i många närkamper med olika typer av varelser. Däremot känns det mycket mer belönade och det tack vare karma-systemet. Ju mer nytta du gör i en spelvärld desto mer karma får du och kan användas till att låsa upp speciella vapen eller föremål.

      Det gäller dessutom att vara försiktig med var du sätter din fot i spelvärlden. Med tanke på att en stor del av spelets shrines styrs av valuta gäller det vara sparsam. Fokusera mer på att köpa billiga och användbar föremål. För ju mer i nivå du avancerar, desto mer valuta måste du betala till varje shrine om du dör. Ett smart och utmanande system i mina ögon.

      Till toner av klassiska gille-låtar likaväl som nya kommer du njuta av plattformssystemet där du kan utforska varje spelvärld ytterligare och komma till nya och bedårande höjder. En av mina personliga favoritvyer är över högsta vista-punkten på Ebonhawke som för tankarna till en stad i en popular fantasy-bok som Harry Potter.

      Höjdpunkterna kommer såklart till de minst sagt episka boss-striderna där man med hjälp av sina allierade eller främmande spelare går i fajt mot kraftfulla varelser. Det läggs stort fokus ibland på en så kallad "kraft"-mätare där man måste orsaka så mycket skada som möjligt för att ta ner exempelvis en skelett-dino effektivt.

      Den här recensionen kommer visserligen fem år sent, men under de två månader jag spenderat med detta lir är lätt en av de mest underhållande liren jag fått avnjuta online. Med ett så lätt tillgängligt koncept och återspelningsvärde kommer man återvända till de maffiga vyerna, bekämpa gigantiska varelser och köra ett tusental timmar WvW.

      9/10

      Fanart av AMolino
      https://amolino.deviantart.com/art/Caithe-197395962

      Samlat betyg: 9.2/10
      1
      2
      3
      4
      5
      6
      7
      8
      9
      10