Assassin's Creed

Skrivet av: Kejk   2007-11-22

Assasin's Creed var ett av de mer hypade spelen den här månaden. Jag har lirat det på xbox 360, mina förväntningar på spelet var ganska höga. Jag kan utan tvekan säga att Ubisoft Montreal gjorde mig besviken.

Assasin's Creed går i stora drag ut på att du är en lönnmördare under det tredje korståget. Du spelar Altaïr, smidig som få och en högt uppsatt medlem bland de andra lönnmördarna. Utan att avslöja att för mycket kan jag göra det enkelt, Altaïr klantar sig och blir degraderad och måste nu kämpa sig upp i rankerna igen.

Fast riktigt så enkelt är det inte, vid sidan om är spelets huvudstory är en rörig parallell historia i nutiden. Med jämna avbrott i den vanliga historien får man hoppa in och uppleva en relativt osammanhängande men ändå intressant historia om DNA, minnen, hemliga sällskap och läkarrum från Altaïrs avkomma flera generationer framåt... låter det mystiskt? Precis vad det är. Jag tycker att den lägger till en rolig dimension i spelet, tråkigt nog är det tyvärr så att de lösa trådarna aldrig knyts ihop riktigt ordentligt.

Tillbaka till Altaïr, han ska alltså kämpa sig upp i rankerna igen. För att bevisa sin styrka och återfå respekten får han i uppdrag att mörda nio högt uppsatta män som på något sätt stödjer eller tjänar på korstågets framfart. När historien fortskrider får man dock reda på att allt inte är lika okomplicerat som det först verkade...

Förutom den lilla byn spelet startar i, Masayaf finns det tre olika städer där dina måltavlor gömmer sig: Damascus, Jerusalem och Acre. Städerna är alla välmodellerade och riktigt vackra. Ur ett historiskt perspektiv vet jag inte riktigt hur pass verklighetstrogna de är men vad spelar det för någon roll när de är så pass snygga som dem är? Det är en fröjd för ögat att se när Altaïr svingar sig fram mellan hustaken.

Inför varje person du ska mörda pratar du med stadens lokala "assasins bureau", på byrån finns det en ledare som ger dig mer information om din måltavla. Var du ska leta efter information och så vidare. Sedan är det bara att börja leta ledtrådar, för att få en notering på din karta om var du kan hitta en ledtråd så måste du klättra upp till en "view point". När du väl klättrat dig upp på denna höga plats så spanar Altaïr lite och sedan så dyker en liten ikon upp på kartan, simpelt. För få del av informationen och ledtrådarna så ska du antigen ficktjuva något, lyssna till ett samtal, banka ur någon information eller ta hjälp av en informatör som ger dig information mot att du gör något typ samla ihop tjugo flaggor som är utspridda på hustaken. Även detta är relativt simpelt.

Klättringen är något som verkligen lever upp till allt snack i förväg. Kontrollen är enkel men ack så effektiv, med ett enkelt knapptryck är du uppe på vägen och sedan är det bara att klättra och hoppa mellan avsatser med vänster styrspak. Miljön känns inte heller krystat plattformslik på det sättet att den ser ut att vara gjord för att klättra på. Allt som ser ut som att det är greppbart går också att greppa.

Folkmassan i Assasin's Creed är däremot något extraordinärt. Aldrig tidigare har du behövt trängas så mycket i ett spel. Man måste varsamt manövrera sig genom folkmassan för att inte väcka uppmärksamhet från vakternas sida. Försiktigt nystar man sig igenom folkmassan och puttar vänligt men bestämt bort dem som är i din väg. Detta i kombination med de vackra miljöerna bildar en vacker levande värld. Tråkigt nog kan vakterna var lite för petiga när det kommer till att stöta in i dem. Råkar du av misstag knuffa till en vakt blir det ett jäkla liv och du får ett tiotal arga vakter efter dig.

Tråkigt nog så är delen med att hitta information och ledtrådar ganska seg och meningslös. Att hitta alla ledtrådar känns endast som en transportsträcka till själva lönnmordet. Inget bjuder på speciellt stor utmaning, när man väl hittat ledtråden är det klart på någon minut. Även vägen till att hitta en ledtråd är det en lång transportsträcka, vilket kan vara rent utsagt långtråkigt. Lägg sedan till att varje uppdrag är lika repetitivt man hittar en bra view point, klättrar upp, får en punkt på kartan och slutför den...

När det väl kommer till själva höjdpunkten, lönnmordet så är det även på tok för lätt. Man måste alltid se på ett klipp när din måltavla gör något typ pratar till folkmassan eller med någon annan (beroende på vem det är du lönnmördar). Ubisoft skröt en hel del med att man alltid hade kontroll fast att det var en filmsekvens men detta är egentligen ganska ointressant då du endast kan röra dig runt själva scenen där något utspelar sig och ändra lite kameravinklar. När du väl sett det visserligen snygga klippet ska du skrida till verket. Det är upp till dig hur du vill mörda din måltavla men praktiskt taget kan du bara dra igång en stor strid och fäkta runt tills alla inklusive din måltavla har fått smaka stål (mycket till lönnmord, eller hur...) Personligen har jag ibland spelat om bara för att slippa få ett gigantiskt slagsmål utan istället ett snyggt lönnmord. Med andra ord bjuder inte heller lönnmordet på någon större utmaning. Flykten efteråt är det som kan visa något prov på utmaning men även dessa går att klara av utan någon större ansträngning. Det är endast att komma ur vakternas synfält och gömma sig i en höstack eller på något annan undanskymd plats. En rolig detalj är att alla vakter klättrar precis lika bra som dig, mäster lönnmördaren.

Jag finner även storyn allt för tunn, nio personer som du ska lönnmörda sen är det inte mycket mer. Visst kan vissa samtal med din ledare och uppdragsgivare vara intressanta och bidra till viss eftertanke men det är för lite för att räcka för mig. Historien tar ett abrupt slut som kanske bådar för en uppföljare till spelet. De små miniuppdragen som finns är också dem väldigt repetitiva och går i stort sätt ut på att ha ihjäl lite vakter för att rädda en av de tre städernas medborgare. När du väl klarat av att mörda de nio personerna är det endast att samla på saker som kan vara intressanta. Att plocka flaggor kanske vissa tycker är roligt men jag finner det lagom intressant. Jag är väl inget större fan av achivments antar jag...

Grafik: 8/10
Landskapen, byggnaderna och miljön är mycket snygga. Ibland kan människorna i spelet se lite halvtaskiga ut men det är ju inte hela världen. Allt flyter på ganska bra även om det kan frysa till lite då och då.

Ljud: 7/10
Dialogerna känns fullt godkända och verklighetstrogna, det är inte så fruktansvärt många men de som finns är bra. Folkmassan låter även dem bra och man kan leva sig in när man står på marknaden. Tyvärr saknar spelet vacker bakgrundsmusik, den som finns känns bristfällig.

Hållbarhet 4/10
Uppdragen är tunna och omspelningsvärdet är inte högt. Det ända som kan mana till att fortsätta är flaggsamlande. All undersökning av ledtrådar känns bara trist.

Story 5/10
Den story som finns känns lite spännande på sina ställen men den är på tok för tunn och kort för att leva upp till måttet. Ibland blir det som en transportsträcka mellan uppdragen.

Spelbarhet 8/10
Kontrollen är bra och enkel, det är lätt och roligt att klättra på byggnader och manövrera runt i staden.

Assasin's Creed 6/10
Sammanfattningsvis är det här en väldigt vacker och levande värld som gått till spillo. Man skulle ha kunnat få ut så mycket mer ut av denna spelvärld, istället för dessa tunna och repetitiva uppdrag. Det är en bra grund och lönnmorden kan vara trevliga om man utför dem på rätt sätt och allt inte urartar i slagsmål. Klättringen är även ett stort plus. Assasin's Creed har en bra grund men man Ubisoft har byggt på allt för lite på grunden.

Medlemsrecensioner115
Samlat betyg: 7.9/10
1