Svenska
MEDLEMSRECENSION

Assassin's Creed

Recension: Assassin´s Creed
Text: Oskar Sandström
Möt Altaïr, den rovfågelslike lönnmördaren i Ubisoft Montreals nya storsatsning där ingenting är sant och allt är tillåtet.
I Assassin´s Creed axlar du rollen som den högt rankade lönnmördaren Altaïr. Efter ett misslyckat uppdrag fråntas han all status och utrustning och tvingas börja om från noll igen. Genom sin ordens stormästare får Altaïr en chans att återta sin förlorade heder. Och för en lönnmördare görs detta enklast genom just lönnmord.
Assassin´s Creed utspelar sig i Palestina år 1191. Du har tre gigantiska städer att utforska som känns väldigt levande. Gatuförsäljare har "special price for you" och tiggare förföljer dig och ber om pengar. Även om de tre städerna Jerusalem, Acre och Damascus skiljer sig åt i arkitektur, klädstil och atmosfär så kommer du alltid att känna igen strukturen, vilka hus som kan bestigas och vad som går att klättra. För klättringen är halva nöjet i Assasssin´s Creed.
Ubisoft Montreal har låtit sig inspireras av den franska gatusporten parkour där man på snabbaste och rakaste sätt i urban miljö tar sig från punkt A till punkt B. I Assassin´s Creed går det att greppa tag och klättra på allt som sticker ut mer än fem centimeter och det finns till skillnad från Prince Of Persia ingen snitslad bana att följa. Altaïr slår den persiske prinsen på fingrarna i de flesta avseenden när det kommer till fasadklättring. Det finns ingen större frihetskänsla i spelet än att lyckas klättra upp för Jerusalems högsta torn och blicka utöver staden, för att i nästa sekund göra ett svanhopp ner i en höstack, långt nere bland gatustånden.

Innan du kommer så långt som att begrava en dolk i halspulsådern på ditt offer så krävs en hel del förarbete. Varje lönnmord bygger på tre delar; samla information, lönnmordet och flykten. Altaïr måste först utforska områden, samla information och skaffa allierade. Tyvärr så sker detta på samma sätt oavsett vilket offer du är ute efter. Samma scenarion upprepas med några få undantag. I ett uppdrag ska Altaïr tjuvlyssna på två vakter som samtalar, i ett annat måste han först med hjälp av några munkar få tillträde till platsen där samtalet pågår. Ubisoft hade kunnat göra mycket mer för att göra uppdragen olika då förarbetet alltid ter sig likadant. När väl lönnmordet är utfört så gäller det för Altaïr att över hustaken eller genom folkmyllret fly från offrets vakter, vilket ibland är lättare sagt än gjort. Här har Ubisoft Montreal verkligen lyckats med att göra jakten spännande och adrenalinfylld. Precis när man når ett säkert gömställe så hinner vakterna upp på taket och det är bara till att springa vidare.

Kontrollmässigt flyter Assassin´s Creed väldigt fint. Oavsett om Altaïr förflyttar sig på marken eller hustaken så sker det smidigt och flytande. Den vige lönnmördaren från Palestina är smidig som den rovfågel han har modellerats efter och tar sig ohämmat fram nästan överallt. Plus i kanten för möjligheten att förflytta sig i fyra olika hastigheter. Med några enkla knapptryck så smälter Altaïr in i folkmassan eller föser försiktigt folk åt sidan för att snabbare ta sig fram utan att väcka uppståndelse. När Altaïr tvingas fly eller gå i strid så kan man skifta mellan låg- och högprofil. Högprofil görs genom att hålla in höger avtryckare på 360-kontrollen och Altaïr kan då förflytta sig snabbare, knuffa sig igenom folkmassor eller ta till flykten, till bekostnad av att han väcker uppmärksamhet. Kameran är också bra mycket flexiblare än i många andra spel i genren.

När Altaïr rör sig bland befolkningen i någon av de tre städerna och gör något han inte borde så finns det en risk att han väcker vakternas intresse. En liten blinkande ikon visar Altaïrs status, något vi tidigare har sett i Ubisofts Splinter Cell. Ikonen visar allt mellan osedd, misstänkt och upptäckt. Allt eftersom spelet fortlöper blir vakterna fler och mer misstänksamma. Två bekymmer när man är på väg till eller från ett uppdrag är tiggare och fyllon. Tiggarna ställer sig i din väg eller springer efter dig och ber på sina bara knän om pengar. Egentligen vill jag bara ge dem vad jag har och fortsätta, men det är inte ett alternativ. Etter värre är de försupna män som vaggar fram och tillbaka och är precis så mycket i vägen de bara kan. Kommer du för nära så knuffar de till dig, vilket oftast leder till att man brakar in i en vakt och tvingas fly hals över huvud. Knuffar du i väg dem så händer oftast precis samma sak. Jag vet inte hur många gånger jag har svurit över dessa irritationsmoment då jag är på väg tillbaka från ett uppdrag och ska hämta min belöning, bara för att bli inknuffad i ett grönsaksstånd eller en misstänksam vakt och tvingats få göra om alltihop.

Handlingsmässigt så kretsar Assassin´s Creed runt medeltida konspirationer, korstågen och vad som egentligen är ett minne. Vad Ubisoft Montreal vill säga är att ingen människa är ond, utan bara handlar efter vad hon tror är rätt utifrån sin egen världsbild. Detta är något som Altaïr märker för varje offer som faller för hans dolkblad. De visar ingen ånger och hånar Altaïr för hans naivitet. Den omtalade scienece fiction-knorren i spelet är också intressant att ta del av, men är ibland lite väl otrolig. Stort minus dock för avsaknaden av undertexter. När man inte har arabiska som modersmål är det ibland lite svårt att hänga med i svängarna när det gäller namnen på platser och personer.
Assassin´s Creed är ett ambitiöst projekt som dess producent Jade Raymond har talat sig varm för. I de flesta avseenden har hon haft rätt. Mer lite mer varierad uppdragsdesign och lite mer att göra så hade det här kunnat bli en riktig klassiker.

Grafik: 9
Spelbarhet: 9
Ljud: 8
Hållbarhet: 7

Betyg: 9

Plus:
Öppna miljöer, nästa felfri kontroll
Minus:
Repitiv uppdragsutformning, brist på sidouppdrag

Medlemsrecensioner115
Samlat betyg: 7.9/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10