Phoenix Wright: Ace Attorney - Spirit of Justice

Skrivet av: Ridley   2016-10-10

Ace Attorney är som du kanske vet en spelserie av typen "visuell roman" där vi främst genom text och bild får ta del av ett äventyr i lagens värld, där advokater och åklagare kämpar öga mot öga för att lösa mystiska mord och reda ut vem som egentligen är skyldig. Spirit of Justice är det sjätte spelet i Ace Attorneys huvudserie (det finns dessutom fyra spinoffs) och det andra spelet sedan seriens skapare Shu Takumi klev åt sidan. Från och med det förra spelet Dual Destinies är det ett nytt team som bär fanan vidare, och jag måste säga att de lyckats med bravur den här gången. Jag skulle vilja påstå att Spirit of Justice håller samma höga nivå som tidigare spel och lyckas dessutom med att förnya konceptet på en del punkter.

Dual Destinies var också riktigt bra, men den övergripande storyn hade sina brister. Spirit of Justice känns på många sätt mer sammanhållet och fokuserat och den röda tråden är tydlig genom spelet, hela vägen från början till den slutliga uppgörelsen. Titeln Spirit of Justice skvallrar lite om vad spelet handlar om den här gången. Spirit anspelar på att kontakten med de döda och deras andar spelar en ovanligt viktig roll, både genom "spirit channeling" som varit en del av Ace Attorney sedan det första spelet och det nya konceptet "divination seance" där vi får en inblick i offrens sista ögonblick i livet. Den som spelat Dual Destinies kommer att känna igen det mesta av gameplayet, men just divination seance är en trevlig nyhet. Spelet utspelar sig till stor del i det lilla fiktiva asiatiska kungadömet Khura'in, hemlandet för allt vad spirit channeling heter, därav fokuset på andevärlden. Den andra halvan av titeln, Justice, anspelar dels på rättvisa i allmänhet och kanske Khura'ins märkliga rättssystem i synnerhet (vilket gör en rättegång i landet till något utöver det vanliga), men också på den unge advokaten Apollo Justice som utöver titelkaraktären Phoenix får den största rollen i denna historia.

Den som spelat något Ace Attorney vet att trots fokuset på mord och brott så är spelen i första hand utformade för att underhålla och rent av få oss att skratta. Trots en del obehagliga och sorgliga moment är det svårt att inte sitta och småle genom merparten av spelet. Humorn kommer framför allt från den brokiga skaran egensinniga och unika karaktärer, den ena märkligare än den andra och alla med fantasifull karaktärsdesign och uttrycksfulla animationer. Dialogen är fyndig och välskriven (om än stundtals krystad) vilket gör det till ett nöje att läsa sig igenom spelet. I ett spel som till största del förlitar sig på text för att föra den linjära storyn framåt så är det ju avgörande att texten håller hög kvalitet, och här lyckas de på alla plan med humor, karaktärer och en lagom intrikat story som inte bör göra någon besviken.

Texten levandegörs med grafik som påminner om japansk tecknad film. Bakgrunderna är vackra detaljrika målningar där särskilt de exotiska miljöerna i Khura'in är ett nöje att se på. Framför detta ser vi karaktärsgalleriet komma till liv i form av 3D-modeller med tecknad finish. De har inte riktigt samma charm som de handritade karaktärerna från de fyra första spelen, men animationerna är mer livfulla och varierade och karaktärsmodellerna är mycket snyggt gjorda. Vi får träffa gamla favoriter (där framför allt Maya är ett kärt återseende) och lära känna en skara nya trevliga (och otrevliga) bekantskaper. Allt som allt är presentationen ett nöje att se på, och 3D-funktionen är effektfull och fin om man gillar sådant.

Utöver text och grafik har vi förstås musiken som är en aspekt av spelserien som jag verkligen uppskattar. Musiken håller som vanligt hög klass och är mycket varierad. Gamla asiatiska instrument blandas med modernare instrument och synthar i både medryckande tuffa låtar, lågmälda atmosfäriska stycken och filmiska toner som alla gör spelet stämningsfullt och ger en aspekt av liv och rörelse till det ofta statiska gameplayet.

Svårighetsgraden är på en lagom nivå och det är i stort sett omöjligt att fastna. I de tidigare spelen kunde det hända att man inte kom vidare om man exempelvis inte kunde räkna ut att man skulle visa ett visst föremål för en viss person under en specifik del av storyn och man tvingades kanske till trial and error eller walkthrough-läsande. Men de två senaste spelen är bättre på att leda spelaren rätt, även om man ibland kan bli lite skriven på näsan under detektivarbetet. Jag måste säga att jag ändå uppskattar att de strömlinjeformat den biten av spelet då man går runt och letar bevis så att storyn flyter på. Man längtar ju trots allt till att få komma fram till domstolen och visa motståndarna ett och annat. Domstolsbitarna är ungefär lika kluriga som vanligt. Tillfredsställelsen då man drar rätt slutsats och slungar den i nyllet på motståndarsidan är stor, och på andra sidan myntet har vi frustrationen när man får gissa sig fram eller då man är på rätt spår men inte får spelet att förstå vad man vill ha sagt. Som vanligt när man spelar Ace Attorney, med andra ord. Till spelets försvar så är lösningen oftast ganska logisk och går att hitta om man bara tänker ett varv extra, åtminstone om man är van vid advokatarbetet och fallen från tidigare spel.

Trots strömlinjeformat linjärt gameplay är spelet ändå tillfredsställande långt och man kan räkna med ungefär 40-50 timmar spelande, utan att räkna in DLC-fallet som jag ännu inte spelat. Jag har fått närmare 50 timmar av underhållning. Humor, spänning, blod, svett och tårar, kufiska karaktärer, färgglatt ögongodis, ljuv musik och förstås vändningar av episka proportioner. Allt detta till det blygsamma priset 279 kronor. Utöver detta kan man köpa till ett extra fall att lösa för 60 kronor och två korta historier för 40 kronor styck.

Har du spelat de fem tidigare spelen i serien är Spirit of Justice ett måste. Har du ännu inte börjat spela Ace Attorney finns det dock ingen vits med att spela detta först, då rekommenderar jag istället Phoenix Wright: Ace Attorney Trilogy från Nintendo eShop eller Ace Attorney: Phoenix Wright Trilogy HD från Apples App Store som båda paketerar de tre första spelen i serien i ett fint paket till överkomligt pris.

Nu ser jag ingen anledning att dra ut på förhandlingarna i frågan längre. Den tilltalade, Phoenix Wright: Ace Attorney - Spirit of Justice, döms härmed till betyget...

9/10

Samlat betyg: 9/10