Ratchet & Clank

Playstation hjältarna Ratchet & Clank är tillbaka och vilken nostalgiresa man har varit med om när man får återse planeter, fiender och karaktärer som man såg och mötte för 14 år sen.

Ratchet & Clank var ett av det första spelet som jag både spelade och varvade som sju åring och som direkt fångade mitt hjärta som barn. R&C har alltid varit min favorit spelserie sen dess och jag har ägt och spelat igenom alla de flesta i serien. Bland alla de maskotar som dykt upp under åren så är den charmiga katt liknande mekanikern Ratchet, även känd som en Lombax och hans lilla robot vän Clank utan tvekan mina favoriter.

Nu efter tre år sen Insomniac släppte den senaste delen i serien som hette Into the Nexus, har de nu släppt en remake av det allra första spelet i serien i samband med filmen med samma namn. Det som slår mig direkt när man får ta kontroll över Ratchet i hans hemplanet Veldin är grafiken som är så vacker att man för tankarna till vilken Pixar film som helst. Man märker direkt att det skiljer sig från originalet och hela storyn är omskriven och bättre. En del av planeterna man åker till är lika från originalet och det är en härlig nostalgi att få återbesöka dessa igen efter 14 år och slåss mot samma fiender.

Kontrollen är sig lik från tidigare delar fast denna gången är den mycket tightare och bättre en någonsin och det går snabbt att byta vapen. En nyhet är att man nu kan byta mellan fyra favorit vapen med styrkorset som man själv väljer ut och detta var något jag verkligen gillade och som skapade ett skönt flöde.

En annan nyhet är Holocards som är kort man får genom besegrade fiender och genom utforskande som man samlar på sig genom äventyret. Det kan vara allt från vapen, karaktärer och platser från tidigare delar i serien och som man kan läsa om och se när dom först dök upp genom att vända på korten.

Man får även ta del av olika sido uppdrag som är frivilliga att göra, samla på sig guldmuttrar, strida i luften med stridskepp, åka hoverboard racing och flyga jetpack i vissa planeter. Andra prylar som man plockar upp genom äventyret är dom klassiska grind och magnet stövlarna, box breaker och map-o-matic. Att hitta allt och klara spelet till 100 procent kan vara en rolig skattjakt.

Det som är så himla bra med den här spelserien är den underbara spelglädjen den ger. Själva grundmekaniken är att samla muttrar och skruvar som är spelets valuta, hitta nya vapen och uppgradera dom och lösa olika pussel. Man får även spela som Clank och lösa lite olika pussel för att ta sig vidare.

Men det allra bästa med denna spelserien har alltid varit de uppfinnesrika och roliga vapnena som man får använda sig utav. Allt från klassiska pistoler, eldkastare, gevär, diskokulor, ett vapen som förvandlar fiender till får, det nya pixel kanon vapnet Pixelizer och spelets i särklass bästa och roligaste vapen RYNO som står för Rip You a New One som skjuter massa missiler samtidigt mot fiender.

Inget av vapnena kändes tråkiga men dock så föredrog jag vissa mer än andra som Pixelizer och Groovitron som användes på i princip alla fiender och bossar. Med det förstnämnda förvandlas fiender till två dimensioner och som direkt för tankarna tillbaka till det första Doom spelet. Att de har ett vapen som förvandlar fiender till pixlar är ju bara helt genialt. Diskokulan har alltid varit en favorit och att se slagfältet förvandlas till en dansscen är något man aldrig kan få nog av att se och med tanke på att alla fiender och även bossar dansar olika gör det bara mycket mer underhållande och roligt att kolla på tills man tillslut skjuter ihjäl dom.

Ratchets hälsa och alla vapen blir bättre genom att besegra fiender som ger xp och gör så man kan levla upp dom. Men dock så tyckte jag att det oftast gick för snabbt att ta ett vapen till nästa nivå. Ett annat sätt att uppgradera sina vapen på är genom kristaller som man plockar på sig lite här och var i planeterna. Med dom så blir vapnena ännu kraftfullare och man kan även låsa upp mystiska uppgraderingar till alla vapnena som lägger till någon/några extra funktioner till ett vapen.

När man väl har klarat spelet så kan man spela om det igen på Challenge Mode som teknisk sätt är ett New Game Plus läge. Där kan man uppgradera sina vapen ytterligare till Omega versioner och dessa låses upp så fort man samlat på sig alla Holo korten som tillhör just det specifika vapnet. De tillåter dig att uppgradera ett vapen ytterligare från den tidigare max nivån fem ända upp till tio som är den riktiga max nivån på ett vapen.

Man får även en multiplier som utökar antalet muttrar man får och som gör samlandet av det betydligt snabbare och som verkligen uppskattas då det behövs för att köpa Omega vapnena. Men blir man träffad av en fiende så tappar du dock multipliern och får börja om på noll igen.

Vill man ha ett bra plattforms spel till ps4an så är Ratchet & Clank absolut ett måste. Det här är roligt, charmigt, spännande, har en hel del stora explosioner och med en grafik som skulle kunna vara taget från en Pixar film. Med det stabila plattformandet, snabba kontrollen och alla roliga vapnen gör detta till ett av det bästa plattforms spelet hittills den här generationen och ett måste för alla ps4 ägare som gillar färgglada plattforms spel.

+ Rolig humor och välbalanserade vapen, tight spelkontroll, omspelarvärde med Challenge Mode

- Lite för kort, Vissa pussel är lite väl för lätta, vapnena uppgraderades oftast för snabbt

Samlat betyg: 8.3/10