Assassin's Creed IV: Black Flag

Västindien, det öppna havet, skepp som syns i fjärran. Jag plockar fram min kikare för att se lite bättre genom dimman som ligger lite svagt över vattnet och då ser jag att det är en spansk fregat fullt med realer, (spelets valuta), och virke.

Jag lägger ifrån mig kikaren och sätter direkt kurs mot det spanska skeppet och inom kort så har jag kommit ikapp med mitt egna snabba skepp The Jackdaw. Innan spanjorerna på skeppet vet vad som händer så skjuter jag mina mörsare, en sort av lång distans kanoner som regnar ner kanonkulor över deras skepp.
Men dom är snabba på att reagera när man väl har attackerat. Dom vänder sitt skepp snabbt om och börjar ladda kanonerna och jag själv tar sikte och intar min position med min bredsida med 20 kanoner riktade mot spanjorerna och deras skepp. Så snart vi båda var precis bredvid varandra brakade kanonerna på båda sidorna lös och kanonkulor flyger överallt och jag beordrar mina män att ta skydd.
Så snart det korta kulregnet är över så cirklar jag tillbaks mot spanjorerna och siktar in på dom med mina kedje skott som ska vara gjorda för att ta ner masten på skepp, men tyvärr så kan jag bara åstadkomma lite skada på skeppet och sänka deras fart lite grann.
Men denna gång tänker jag inte lägga mig bredvid deras skepp för att avfyra mina kanoner, nej. Denna gång så vänder jag mitt skepp i en kollisions kurs med deras. Det spanska skeppet försöker värja men min plan är inte att ramma dom med min murbräcka som sitter lågt ner vid fören på mitt skepp. I sista sekunden vänder jag mitt skepp bredvid deras och seglar framför deras skepp för att sen släppa eldtunnor bakom mig och dom hinner inte vända för dom. Dom seglar rakt in i flera av dom som exploderar i ett litet moln av eld och då öppnas en möjlighet för mig ser jag. Kan använda mina små kanoner som sitter vid aktern av skeppet. Jag beordrar min besättningsman som är vid närmsta kanonen att beskjuta fartyget på dom ställena dom jag kan skjuta på, dom små öppningarna som har kommit. Samtidigt navigerar jag skeppet in för den sista stöten!
Jag vänder in skeppet mot deras bredsida rammar dom hårt i sidan. Samtidigt som mitt skepp tog lite skada ser jag att deras skepp förlorar masten och är redo för att bordas och det är precis vad jag gör. Jag reagerar snabbt och säger till mina män att dra ihop skeppen så att man kan borda skeppet. Jag själv släpper skeppsratten och springer mot min mast för att ta mig upp i den snabbt för jag vet att dom har skyttar längst upp i sina master. Sparkar till spaken till ett rep och jag är upp på bara 2 sekunder för att sen ta sikte med en av mina pistoler. Deras skytt har inte sett mig än och han kommer inte hinna göra det heller för sekunden senare avlossar jag min pistol som slutar med en huvudskott och skytten sjunker ihop där på masten. Jag springer över masten till deras skepp, tar tag i kroken som hänger och ner jag kommer, och 1 sekund senare är jag nere på däck och omringad av spanjorer. Snabbt så skjuter jag 3 skott med mina 3 kvarvarande flintlåspistoler och tre spanjorer är nere. Så fort jag kan drar jag mina två svärd och börjar ta ner fler fienden och sen märker jag, jag kan inte ta detta skepp så länge kaptenen lever.
Jag letar efter honom och hittar honom slåss med en av mina besättningsmän som tyvärr faller rätt så fort mot den överlägsna motståndaren. Jag springer allt jag kan mot kaptenen och han har inte sett mig vilket ger mig möjligheten att använda mina lönnknivar på honom. Han ser mig inte och han faller ihop när jag kastar mig på honom och alla spanjorer ger upp slaget.

Nu när allt är klart så ser jag vad jag har fått av denna bordning och jag är nöjd. Även några av mina stupade besättningsmän blir utbytta av några andra. Nu får jag fundera vad jag vill göra med skeppet. Laga mitt skepp, The Jackdaw, med det, släppa dom fria så att jag slipper prisjägare eller skicka detta skepp till min egna flotta!
Eftersom jag själv inte tog så mycket skada och min flotta är redan rätt så stor så släpper jag dom och då slipper jag prisjägare ett litet tag framöver, vilket känns lite befriande!

Ungefär så kan det gå till när man bordar ett skepp i Assassin's Creed IV: Black Flag och själv så tycker jag det är det bästa av dom spel som kommit ut i serien. Har även spelat Assassin's Creed Syndicate och jag tycker faktiskt att detta är något bättre.
Kontrollen är perfekt för att segla på havet och borda skepp. Enkelt och enkelt att lära sig. Efter man har gjort det några få gånger så sitter det sen. Men man måste komma ihåg att uppgradera sitt skepp så att man kan ta sig an dom lite svårare skeppen. Ett örlogsfartyg är inget du tar dig an tidigt i spelet.
Jag spelar på PC men jag använder en xbox kontroll till datorn. Har aldrig spelat ett Assassin's Creed spel med tangentbord och det är inget jag tänker göra.

Grafiken och motorn i spelet är alldeles utanför förväntningarna. Vattnet flyter på som verkligt rinnande vatten nästan och man kan känna den svåra sjögången när man styr sitt skepp genom en storm. Ja, stormar kan hända också och då gäller det att se upp för stora vågar och även orkaner som kan komma när som helst.
Finns mycket i spelet och ibland känns det lite överdrivet. Ubisoft har lagt till en massa saker att samla på. Fragments, sånger till dina besättningsmän som dom kan sjunga på när du seglar, skattkartor, vilket jag faktiskt gillar riktigt mycket, kistor med olika saker i och tillsammans med fragmenten så kan dom finnas på vilken liten landmassa som helst.
Du kan köpa kartor för alla samlar saker men det blir ett himla seglande hit och dit om man ska ha alla.

Storyn i spelet är väl inte allt för bra om jag ska vara ärlig men karaktärerna i storyn är bättre än bäst skulle jag nog våga säga. Vi vet redan att personer kända genom historierna brukar vara med, men denna gång, tillsammans med röstskådespelarna så har Ubisoft överträffat sig själva tycker jag. Svartskägg är med och han är då verkligen välgjord in i det minsta detalj och flera andra kända pirater och annat folk är med och dom är verkligen välgjorda allihopa.
Även huvudkaraktären Edward Kenway är riktigt välgjord. Han är nog precis så som man skulle kunna tänka sig en pirat, minus träbenet och ögonlappen som är nånting som egentligen inte förekom i verkligheten på den tiden. I alla fall inte i nån stor utsträckning.
En annan del av storyn är också nutiden i spelet och den kunde inte vara tråkigare tror jag. Finns lite saker att hitta i den också och ja det kan man väl ta sig tid till men det är inget man lägger ner för mycket tid på. Såvida man inte gillar helhets storyn som sträcker sig genom alla spel i serien.

Miljöerna är lika välgjorda dom också om än lite använda om och om igen på en del ställen men man får ändå känslan av att man är på ett nytt ställe varje gång som man kan upptäcka.

Jag vet inte vad mer jag kan berätta om spelet förutom det att jag rekommenderar spelet till alla, inte bara Assassin's Creed fans utan alla som kan tänkas gilla att plundra skepp och upptäcka saker i Västindien.

Medlemsrecensioner9
Samlat betyg: 8/10
1