Rise of the Tomb Raider

Skrivet av: Varpire   2016-03-02

Uppföljaren till ett av 2013s bästa spel är äntligen här och jag har hårdtestat det. Här är min recension!

Spelar börjar med att man kastas direkt in i äventyret som Lara Croft. Man är i Sibirien tillsammans med Jonah(en karaktär från förra spelet) och man letar efter den försvunna staden Kitezh. Där sägs det finnas en artefakt som kan ge evigt liv. Men allt går inte som planerat utan en lavin sätter käpparna i hjulet för dem.

Efter att hon överlevt på ön Yamatai från förra spelet, så blickar hon nu framåt mot nya äventyr. Den här gången är det källan till evigt liv, som hennes pappa var helt besatt över att hitta. Men en sekt kallade Trinity är också ute efter den och gör allt för hinna före Lara.

Storyn är väl inte spelet starkaste sida direkt, men den är fortfarande bra. Den har sina stunder och minnesvärda ögonblick tycker jag. Men jag får ingen riktig relation till karaktärerna och vissa av dem är helt ointressanta. Något positivt är att den är lång och den snittar runt 12 timmar, om man inte bryr sig om några sidogrejer. Mellansekvenserna som driver storyn framåt är däremot riktigt välgjorda. Men röstskådespelet övertygar inte, när det känns som om dem läser från ett papper.

Gameplayet har också förbättrats sedan förra spelet. Den här gången kan hon göra pilar, bomber och annat mitt i en strid utan att behöva bara vid en lägereld. Hon kan också samlar resurser i dem så kallade hubs i spelet. Hubsen har förbättras avsevärt sedan förra spelet. Den här gången finns det sidouppdrag och challenges att göra där. Även tombsen har fått sig ett upplyft. Det finns fler av dem och dem är också klurigare med. Jag har gjort alla och dem flesta är bra sammansatta, medan vissa känns som utfyllnad.

Grafiken är riktigt snygg, både designmässigt och tekniskt. Miljöerna är inbjudande och jag imponeras hela tiden över dem. Karaktärerna är detaljrika och animationerna är i en klass för sig. Även frameraten håller sig stabilt på trettio och jag kunde inte märka några dippar direkt. Ljudet är inte den starkaste sidan i spelet. Vapnen låter fjösiga och det finns inget riktigt tryck i dem heller. Jag hade inte trott att jag skulle få DICE:s fenomenala ljudkvalitet heller direkt.

Om man nu ska sammanfatta allt, så är Rise of the Tomb Raider ett mycket bra spel. Dem tog allt det som var bra från förra spelet, men la till mycket nytt med. Det är mindre QTE än i föregångaren och det välkomnar jag starkt. Det är även mindre självspelande och det gillas starkt. Men det finns saker som fortfarande kan förbättras i det. En bättre sammansatt story, bättre ljud till vapnen och mer intressanta karaktärer. Utöver dem sakerna, kan jag inget annat än att varmt rekommendera det här spelet.

Plus: Grym grafik, en mer självsäker Lara, lång kampanj, animationerna är en klass för sig, bättre tombs och ingen multiplayer.

Minus: Svagt manus, dåligt ljud och ointressanta karaktärer.

Testad version: Xbox One