Halo 5: Guardians

Skrivet av: KSPR v1   2016-01-22

Halo 5: Guardians är i min mening en enorm besvikelse. Efter att ha blivit besviken på såväl Halo 4 som Halo: The Master Chief Collection och dess konstanta problem, så såg jag som veteran inom serien verkligen fram emot den senaste delen.

Kampanjen är inte dålig, men handlingen är varken vad som hade utlovats från de massiva PR-kampanjerna eller särskilt intressant för den delen heller, flertalet storyelement känns direkt löjliga och inget som passar in i ett Halo-spel. Som om det inte vore nog så spelade jag igenom spelet på lite drygt fyra timmar på den näst svåraste svårighetsgraden "Heroic", vilket gör kampanjen ganska mycket kortare än den i Halo 4 som också fick kritik för att vara för kort. Detta trots snack om att Halo 5 skulle erbjuda en av de "största kampanjerna" i seriens historia. Dessutom finns inte split-screen, en funktion som kanske inte används av de allra flesta, men som trots allt alltid har varit ett signum för serien. Värt att nämna är att om du väljer att spela ensam så kommer du behöva att ha att göra med den fruktansvärt dåliga artificiella intelligensen, mitt råd är ett spela med någon eller några över Xbox Live.

Banorna känns betydligt mindre och mer snitslade än i tidigare spel, de erbjuder inte heller den frihet som jag uppskattar med tidigare delar. Halo 5 har i min mening den sämsta kampanjen i seriens historia, efter det abrupta slutet så hade jag dessutom ingen lust att spela den igen. Det finns ingen del i kampanjen som var extra minnesvärd. Detta ska dock inte tolkas som att det rör sig om en dålig kampanj, de tidigare delarna i serien hade bara helt enkelt betydligt mer att erbjuda än den relativt tunna kampanjen i Halo 5: Guardians.

Rent tekniskt så är Halo 5: Guardians utmärkt, grafiken är snygg och spelet flyter på i stabila 60 FPS. Dessutom är ljudbilden alldeles utmärkt, musiken är dessutom ett lyft från Halo 4, men i min mening inte lika bra som musiken i de tidigare spelen. För att bibehålla 60 FPS har dock en del uppoffringar gjorts, vilket gör att upplösningen kan sänkas vid mer intensiva stunder, detta kan få spelet att se fulare ut, men är dock ingenting som påverkar själva spelandet.

Sedan kommer den viktigaste delen, iallafall för mig: Multiplayer.
Även här så måste jag tyvärr meddela att jag är mycket besviken. 343i har förnyat rörelseschemat vilket känns väldigt fräscht, spelet känns mycket smidigt att spela. Men det finns flertalet problem, inga av de klassiska lägena som exempelvis "Oddball", "KOTH" och "Assault" finns med i spelet. Vilket gör att spelet snabbt blir tröttsamt då det är samma banor och spellägen som roterar. Det händer även att du kan behöva spela samma bana flertalet gånger i rad, rekordet för mig är att ha behöva spela banan "Fathom" fyra gånger i rad. Banorna håller i min mening inte heller riktigt måttet, de är helt okej, men verkligen inte på samma nivå som klassiker som "The Pit", "Guardian", "Ascension" och otaliga fler i de tidigare delarna.

Det finns dock några relativt bra banor, fast de allra flesta är inga nya banor utan snarare nytolkningar av redan befintliga banor, där bland annat "Standoff" från Halo 3 och "Midship" från Halo 2 återfinns. Antalet banor i spelläget Arena, som jag har spenderat majoriteten av tiden i är dessutom få om man skrapar på ytan. Att det finns två varianter av nästan varenda bana, men att de benämns som två olika är rent lurendrejeri i min mening. Det är även uppenbart hur de har försökt göra spelet mer lättillgängligt för sämre spelare, vilket gör att man dör fler gånger än man skulle göra i vanliga fall, vilket blir oerhört tydligt när man återgår till de äldre delarna i serien. Skillnaden mellan en bra och en dålig spelare har aldrig varit mindre.

Att tänka sig att Halo 5 skulle vara spelet som återgår till rötterna med inspiration av höjdpunkter i serien som Halo 2 och Halo 3, är ett direkt hån mot spelarna som har varit med sedan start. Att Halo 5 ens skulle kunna jämföras med de tidigare delarna spel, som exempelvis Halo 3 med dess fantastiska multiplayer och klassiska banor är rent av löjeväckande, Halo 5 är i min mening inte ens på samma planet. Spelmekaniken håller toppklass, men tyvärr är det inte mycket annat som gör det. Ett sådant exempel är hur samtliga vapen är alldeles för kraftfulla, ibland känns det som att man måste kontrollera för att se till att det inte är Call of Duty som man spelar.

Utöver "Arena" finns även "Warzone", vilket enligt 343i ska vara något storslaget spelläge där seriens bästa delar ska gå samman till ett och samma spelläge. Warzone är roligt, men det är i min mening inget substitut till spellägena Spartan Ops och Firefight som fanns i tidigare delar.

Jag är besviken på Halo 5, kampanjen är kort och inte särskilt intressant för den delen heller. Multiplayer-aspekten är godkänd, men jag tycker personligen inte att den är särskilt rolig i det långa loppet. Bristen på innehåll är dessutom överväldigande, detta är i min mening det spel i serien som har haft kortast livslängd.

Samlat betyg: 6.5/10
1
2