Svenska
MEDLEMSRECENSION

Star Wars Battlefront

Sim City.
Dungeon Keeper.
Command & Conquer.

Det är bara några av de spelserier som EA införskaffat och sedan förstört. Nu kan vi utan tvekan lägga till Star Wars: Battlefront till den listan. Varför? Låt oss börja.

Vi kan börja med det positiva, eftersom det snabbt är avklarat. Dom har verkligen fångat Star Wars-känslan. Genom omgivningen, ljudeffekter och musik känns det verkligen som jag är i filmerna och springer genom Endors skogar eller Hoths vidsträckta snölandskap. Men vad spelar det för roll när spelet är utomordentligt genomuselt?

Först och främst, om du köper detta för singleplayer kan du spara dina pengar. Det finns ingen campaign, endast ett fåtal ytterst grundläggande tutorial-missions samt två stycken gamemodes där du slåss mot hjärndöda AI-soldater.

Multiplayer är alltså den säljande biten av spelet. Jag skulle kunna raljera i timmar om hur kassa pistolerna är utformade då de saknar rekyl, hur få fordon som finns i spelet och hur illa det är att köra dom, hur du måste nöta i timmar för att ens kunna slåss på samma nivå som andra högre rankade personer, Hur det är väldigt lite gamemodes och det enda som någon lagt ner någon tanke är Walker Assault, som ändå blir tradigt eftersom det bara finns 4 olika banor att köra.

Vad sägs om att jämföra det här spelet med Battlefront II, som kom för 10 år sen?

Battlefront II (2005) Battlefront (2015)
33 banor 12 banor
32 vs 32 spelare 20 vs 20 spelare som mest, men oftast mindre
Episode 1-6 Episode 4-6
51 olika infantriklasser Endast loadouts
19 hjältar 6 hjältar

Dessutom hade Battlefront II båda campaign och rymdstrider. Det är ganska uppenbart att EA hållt tillbaka content för att kunna sälja detta som DLC senare. Självklart får ni spela vad ni vill, men om ni spelar det här spelet eller stöttar det så bidrar ni till det som är fel i dagens spelbransch.

1/10

Samlat betyg: 4.5/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10