Svenska
MEDLEMSRECENSION

Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty

Skrivet av: AG Jati   2015-11-15

Det som glimmar likt Raiden är inte alltid guld

Jag är visserligen ny till MGS-serien. Men jag har redan efter de tre första spelen fått en fin inblick kring serien som var den första stora början för en genre, stealth. Det finns en viss hatrelation som vi alla har till stealth-spelen, men görs det på rätt sätt kan det bli storartat. Tyvärr så håller inte Sons of Liberty samma mått som dess föregångare.

För de flesta fans som har spelat den andra delen kom det som en chock att Snake nu inte är huvudkaraktären i spelet. När vi kört klart Snakes spionuppdrag på ett fartyg överlämnas rollen till Raiden på en bas i ett hav. En ung och väldigt känslosam karaktär som har viss liknelser med Snake. Det märks att Raiden inte är lika "mogen" som Snake när han har en kort stubin och tappar lätt sitt humör över småsaker.

Raidens uppdrag är att rädda amerikas president som blir hållen av sin egen vilja av en terroristorganisation. Främsta anledning är att presidenten är nyckeln till ett fruktansvärt vapen. Ett vapen som är stort nog att orsaka ett atombombskrig. Miljontals liv står på spel och Raiden är den enda som kan stoppa dem. Lyckligtvis möter han flera allierade som hjälper honom på traven.

Har man spelat som Snake i valfri del av Metal Gear så skiljer sig Raiden inte så mycket ifrån. Även utrustningen är densamma där även Raiden har en pålitlig bedövningspistol som kommer komma på pass när man behöver döda en fiende skonsamt. Det dröjer tyvärr inte länge förrns Raiden har tillgång till de mest kraftfulla vapnen vilket på så sätt gör honom till en ostoppbar stridsmaskin.

Att smyga förbi fiender är inte så nödvändigt på de flesta plan. Som spelare har man möjligheten att strypa sina fiender eller roffa åt sig värdefulla föremål. Det kommer under de flesta av nivåerna innehåller ett förråd eller skåp där du kan kan lägga fienden i tryggt förvar. Hur många fiender som finns på varje spelkarta varierar beroende på vilken svårighetsgrad du har för tillfället, så det är alltid bra att röja undan sina spår.

I alla dessa trånga nivåer är det dessutom lätt att bli upptäckt. Utropstecknet känner ni säkert till. Om fienden lyckas på syn på dig eller hittar en död soldat så larmas det omedelbart till fiendens allierade. Då får du inte tillgång till din radar och ett stycke soldater strömmar skjutglada in i rummet. Det är också viktigt att du ser till att inte lämna "blodsspår" efter dig. Blir Raiden för skadade ändras hälsomätarens färg från grön till orange och du kan bli ett lätt byte för beväpnade ryssar som står på lur.

Man kan inte undgå att Sons of Liberty är tveklöst ett av de snyggaste spelen i början av 2000-talet. Det gäller också detaljerna där det finns varken risk för buggar eller glitches. I den version som jag spelar på (HD-versionen) flyter det som silke. Dock kunde man förbättrat ansiktsanimationerna som ser väldigt föråldrade ut i dagsläget.

Tyvärr förstörs spelet mycket av kameraarbetet som är en katastrof. Den känns så otroligt kantig och lämnar inte utrymme för mycket utforskande. Värst är dock när man går in i förstapersonsläge som känns bokstavligt talat som att man sitter ett torn. Störst problem med kameran fick jag då Raiden skulle skjuta ner ett stridsplan. Det kom farande och kameran hängde inte ens med. Jag kände mig som ett lätt byte när jag stod och siktade med min bazooka.

Sen så går vi in på punkt två av nackdelarna, den jobbiga storyn. Karaktärerna är det mestadels inget problem med, bortsett från Raiden och hans flickväns eviga tjat efter varje sparsekvens. Dock så är storyn väldigt jobbig och hoppig på många plan. Inte bättre blir det med tanke på att man får genomlida oliiiiidligt många cutscenes där de flesta av dem inte för storyn framåt. Till skillnad från dess föregångare Metal Gear Solid är storyn mycket bortglömd.

Som spel är Sons of Liberty ett stabilt bygge. Jag njöt av de spännande sektionerna där jag antingen flydde från ilskna soldater eller fick gå igenom en pulshöjande kamp om klockan. Bossfighterna är nog den bästa biten med tanke på att de alla bjuder på en egen tvist och är på många plan utmanande. Bra jobbat Kojima, men jag förväntade mig mer.

Betyg

Spelkänsla: 8/10
Grafik: 9/10
Ljud: 9/10
Kamera(Slopar kontroll för att det är ett stealth-spel): 4/10
Story: 4/10
Karaktärer: 9/10

Overall: 7/10

+Egendomlig tvist med Raiden
-Katastrofalt kameraarbete

WHAT YOU LOOKING FOR IN THERE? PLEASE DON'T THINK I DON'T CARE.
https://www.youtube.com/watch?v=Dm8a2BefQvQ

Medlemsrecensioner6
Samlat betyg: 8.6/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10