Svenska
MEDLEMSRECENSION

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

Såå... Det är väl aldrig för sent att ändra sig? Jag lät spelet vila i två månader och återvände till det med fräscha ögon. Mitt förra betyg grundade sig mycket på min besvikelse över storyn och Kojimas beslut att ändra vissa saker i Metal Gears canon. Huruvida (!) efter att ha spelat igenom de sista uppdragen och fått "det riktiga slutet" så ändrar jag härmed mitt betyg från en sexa till en mycket stark åtta. Metal Gear Solid V: The Phantom Pain är ett riktigt bra spel med otroligt slipat gameplay, men med vissa nackdelar. Dessa nackdelar går jag in på i detalj i min gamla recension som jag låter vara kvar här under. Men kort sagt så har jag fattat poängen med att spelet är uppbyggt som det är, men det dröjde till allra sista uppdraget för att polletten skulle trilla ner.

-----------------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------

SPOILERVARNING! Det som på förhand varit mitt mest hypade spel 2015 visade sig tyvärr bli årets besvikelse. SPOILERVARNING!

Spelet börjar dock med en smäll och levererar ordentligt på klassiskt Kojima-manér uppskruvat till tusen. Hade jag enbart bedömt spelet på de första timmarna hade betyget blivit högt. Men efter 40 timmar speltid kan jag konstatera att spelet inte håller in längden. Den story som finns är som "smör brett över för mycket bröd", för att citera Bilbo Baggins. Kvar blir en mängd meningslösa uppdrag som mer eller mindre går ut på att Snake landar med helikoptern, räddar en gisslan/hämtar en container/spränger en bil för att sedan bli hämtad igen av helikoptern. Det blir väldigt tunt efter ett tag, man har liksom hunnit utforska alla möjliga sätt att oskadliggöra fiendesoldater på. Den öppna världen eller sandlådan i spelet är just det - en stor och tom sandlåda. Ingen civilbefolkning existerar i denna öppna värld, istället är alla du möter fiender eller enstaka kråka och kreatur. Nä Kojima får ta och återvända till det han kan bäst, vilket är story och berättande. För Open-World konceptet finns det så många andra som gör så betydligt mycket bättre t.ex. Skyrim, Witcher 3 och GTA 5.

Det blir tyvärr inte bättre av att Kojima helt enkelt har ändrat i den story han så skickligt byggde upp i Ground Zeroes där SPOILERVARNING! Mother Base förstörs och Paz mördas. I Phantom Pain lever Paz igen och ingen ytterligare förklaring ges än att man helt enkelt får se samma sekvens igen fast att hon överlever. Det är ett berättarmässigt grepp som tar bort den känslomässiga tyngden som byggts upp och lämnar mig med känslan av att storyn är ett korthus som plötsligt faller ihop när en av dess viktigaste byggstenar dras undan. Som att inte det var nog så SPOILERVARNING! stryker Skull Face med runt uppdrag 29-30, mannen som byggts upp som spelets badguy. Kvar sitter jag med noll motivation att traggla mig igenom resterande 20 uppdrag av spelet. Sista bossen är ju död! Varför ska jag fortsätta spela? Antagligen blir det väl den lille sure Eli som tar över badguymanteln men spelet har inte gett mig någon anledning till att vara det minsta intresserad av honom. Det enda han har gjort är att blänga surt på Snake och utmana honom på att slåss. Vilket för mig som spelare bara känns tråkigt.

Sen måste jag skriva denna fråga rakt ut: Vad var poängen med att ha Kiefer Sutherland som röstskådespelare om han ändå aldrig ska säga mer än några få ord här och var? Snake är för det mesta stum i storysekvenserna och lämnar snacket till Ocelot och Miller. Det känns i sammantaget fattigt, när man vet vilka skådespelartalanger Sutherland besitter och uppståndelsen som var när nyheten spreds att han skulle ersätta David Hayter som Snakes röst.

I skrivandes stund har jag klarat ca 33 av 50 möjliga uppdrag och jag tror inte att jag kommer fortsätta spela på ett bra tag, tyvärr. Ska nämnas att grafiken håller bra klass med behagliga 60fps och 900p upplösning på Xbox One. Ljudet är bra det med men det är spelets gameplay och hållbarhet som fallerar, delvis på grund av bristande narrativ. Men spelets första 10-15 timmar var riktigt bra. Vilket är den spellängd som tidigare Metal Gear Solid titlar oftast haft och kanske den längden som Kojima gör bäst i att hålla sig till. En klar besvikelse för mig, men kanske att någon som inte spelat de tidigare spelen skulle uppskatta detta mer än jag gjorde.
-----------------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------

Samlat betyg: 8.6/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10