Svenska
MEDLEMSRECENSION

Starcraft II: Heart of the Swarm

Skrivet av: Rai Oh   2015-05-27

Jag känner för att skriva en recension till Starcraft 2 även om det har funnits ute ett tag, så även om den här recensionen inte är så aktuell så är den i all fall rolig att skriva :).

Starcraft är ett RTS spel där grunden går ut på att bygga arbetare som samlar in resurser, samt att använda dessa resurser för att göra byggnader som man kan använda för att göra enheter. Det finns tre olika raser man kan spela som, och varje ras har olika enheter och varje ras både kräver och innehåller en mångd olika spelsätt, också beroende på vilken ras man spelar mot. Nu talar jag om spelläget 1v1, en mot en. Detta spelläge i Starcraft är i mycket vad som definerar spelet, då en hel proffsscen finns kring det samt det är detta som ger spelet en enorm spellängd. Att spela 1v1 i Starcraft är enormt svårt, då du måste både producera arbetare, producera byggnader, producera enheter, kontrollera dina enheter vid strider, positionera dina enheter bra, försvara dig från anfall, ha bra koll på vad motståndaren gör och kanske framför allt, göra bra beslut i vad du använder dina resurser till. Spelet har ett enormt djup av strategier och man kan både spela aggresivt och passivt, man kan välja att prioritera enheter framför arbetare vilket betyder att man för tillfället får en större armé och kan försöka anfalla, eller så prioriterar man arbetare framför enheter vilket betyder att man vid ett senare tilfälle får en större armé och tills dess försvarar.

Det vackra i spelet är dock enligt mig vad som kallas micro vilket betyder kontrollen av ens egna enheter. Genom att flytta tillbaka enheter som är skadade från att delta i en strid, använda specialförmågor på enheter effektivt och ha rätt enhet på rätt plats kan dina enheter döda många motståndarenheter innan de själva faller, om de ens gör det.

Multiplayer är alltså någonting som tar lång tid att ens bli hyfsat bra på eftersom man med alla saker som måste göras behöver kunna spela riktigt snabbt. Muliplayerdelen av Starcraft består av olika leauges som sträcker sig från Brons som är den lägsta ligan till Grandmaster som är den högsta. Detta säkerställer att du får möta så jämna motståndare som möjligt, alltså finns det möjligheter för Causual spelaren att möta en annan noob. I Multiplayer finns även spellägena 2v2/3v3/4v4 som man kan spela genom att teama upp med kompisar eller söka och hamna i ett konstruerat lag av servern.

Starcraft innehåller också en kampanj där du får spela uppdrag som driver fram en berättelse. Berättelsen är riktigt välgjord och intressant och uppdragen likadaså. Jag tänker inte gå in jättemycket på kampanjen då jag inte vill ha recensionen allt för lång.

Starcraft innehåller också ett arkadläge som fungerar ungefär som en steam workshop där användare kan skapa innehåll som minispel, enhetstestare med mer. Det finns en del roliga spel även här och denna delen är även helt gratis.

Starcraft kan även skryta med ett riktigt bra gränssnitt när det gäller navigering av menyer, kolla på repriser på matcher, kolla på matcher när andra personer spelar. Som det märks gillar jag spelet riktigt mycket och jag tycker att eftersom både gameplayet och kampanjen är så pass bra så förtjänar spelet en 10:a.:)

Samlat betyg: 9.5/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10