Rayman Legends

Skrivet av: AG Jati   2015-05-24

Färgsprakande miljöer och utmanade plattformar ihop med ett gäng av prinsessor, små grodor och gigantiska väsen som man aldrig sett förut. Välkommen till ett plattformsspel utan dess like. Notera dock att den här recensionen handlar om PS4-versionen.

Crash, Spyro, Sly, Jak, Ratchet. Listan kan göras lång över plattformshjältar som bjussat världen på äventyrsspel utöver det vanliga. Med inspiration från spelfursten Mario har man lyckats göra häpnadsväckande verk. Många av er tänker nog på Rayman. En smått stendöd karaktär som ingen vill göra något nytt av. Tills en dag då Ubisoft fick snilleblixten att göra en plattformare utöver det vanliga och vips, Rayman: Origins var född. Den unika spelvärlden hyllades av kritiker världen över och fick priser efter priser. Hur skulle genierna bakom Ubiart kunna toppa mästerverket? Jo, genom att göra ett nytt mästerverk såklart! Konungens återkomst blev sann med släppet Rayman: Legends.

I en sagovärld där dem flesta snusar i små bubblor vaknar Rayman och hans vänner till, med Murfy i spetsen! Trollkarlen från den tidigare delen är tillbaka och har försatt Teensie-befolkningen i fara, även ett stycke smått bedårande prinsessor. Det visar sig vara lättare sagt än gjort. Nu har trollkarlen gjort dubbletter av sig själv och sökt hjälp från andra skurkaktiga kompanjoner. Det kommer bli en hektisk resa för våra kära hjältar.

Vid första ögonkastet märker man hur otroligt vacker spelvärlden är. Vissa nackdelar snygga spel brukar ha är dem lider av repetition. Rayman: Legends bryter den trenden genom att göra en riktigt fantasifull spelvärld. Här finns allt från mystiska skogar till läskiga baser under havet och även himmelen. Synd att man inte fick chansen att ta en tripp till helvetet, hehe.

Då man går in i en valfri spelvärld får man möjligheten att samla på sig teensies. Dessa små figurer är fångade i små burar runtom i hela spelvärlden. I början så är det bara att befria dem, men efter flera nivåer kommer många pussel in i bilden. En fångad teensy kan exempelvis fly iväg eller vara på ett ställe där dem riskerar att dö om man som spelare gör ett snedsteg.

Nyckeln till ens framgång ligger på teensies. Dem kan användas för att låsa upp bonus-nivåer eller nya hjältar. Måhända så är det mestadels visuella ändringar, men vad gör det? Ett tvättäkta plattformsspel uppgift är att aldrig få möjlighet till uppgraderingar så Ubisoft har tänkt smart där. Istället så handlar det om att vara snabb med handkontrollen.

När man talar om galenskaper så kan det kretsa kring från att bli jagad från en ståldrake som skjuter laserstrålar eller att pröva på några av spelets musiknivåer. Här når spelets sin officiella höjdpunkt med att ta en riktigt känd låt och göra en hel bana dedikerad till hur den låter. Bara namn som "Black Betty", "Eye of The Tiger" och "Woo-Hoo"(i det här fallet Bloo-Bloo) gör en helt ultimat spelupplevelse.

De olika banorna är proppfulla med lum som är nyckeln till ens poäng. Lyckas man samla ihop tillräckligt med poäng kan det leda en söt figur, mer lumer eller eventuellt en "Origins"-tavla. Jepp, Ubisoft har varit så generösa att lägga till en helt annan version av Rayman: Origins i Rayman: Legends. Även om skraplotter får en att rynka om näsan kommer man att ha möjligheten att låsa upp alla nivåer.

Kontrollen skiljer sig rejält beroende på vilken figur man väljer att spela som. Rayman har sin trogna händer till hands. Globox har en fruktansvärd virvel som kan ta många fiender i taget. Prinsessorna har sin fördel med hur snabba dem är och kräver lite övning. Sen så har vi teensier som kan kännas smått meningslösa, tills man prövar på deras kraftfulla "flytt"-attack som skickar fienderna ända upp till Mars. Var och en tar sin tid innan man vänjer sig vid de olika spelbara karaktärerna. Men väl då man gör det är det en helt felfri kontroll.

Finns det något klagomål så är det bossfighterna. Dem varar på tok för lite. Vissa bosser går att klara ut på så lite tid som 3-4 minuter. Kunde man kombinera de andra nivåerna med hur boss-fighterna går till kunde det blivit så mycket bättre. Men visst var det en enorm lättnad då man lyckades besegra fribrottaren för första gången?

I överlag, äsch det är ju ett mästerverk! Ingen tvekan om saken. Köp det nu när det är billigt!
Jag garanterar att du kommer få en riktigt minnesvärd upplevelse med Rayman: Legends.

10/10