Outcast

Skrivet av: outcast   2007-11-09

Här är ett stycke musik ur spelet för att sätta dig i rätt stämmning.

ftp://ftp.infogrames.net/mp3/outcast-thegame/octrack11.mp3

(Måste bara tillägga att detta spel skulle få 13-14 på en 10 gradig skala om det var möjligt. Men det går ju inte så det får bli en 10:a)

Outcast har gjort att jag hyst ett slags hat mot resten av spelvärlden för att de lät det gå som det gick med detta spel. Att bara se det ointresse och okunskap och ofta totala ickevetande om dess existens får mig att villja spränga 7 höghus. Och i och med att jag skriver denna recension så tror jag den kommer bli ignorerad och bortglömd fort eftersom det är så få som känner till det. Även bland stora spelrecensenter gäller detta, där den enda jag såhär på rak arm vet har klarat detta spel är Oskar Skog. För mig är det som att sitta som högaktad recensent och varken ha spelat Mario, Zelda, FF eller andra "storspel"

Anledningen till detta är inte att dessa personer är dumma eller att spelet är dåligt, det marknasfördes bara otroligt uselt. Det fick toppbetyg i alla tidningar (PC Gamer gav det tex 96%, det högsta betyg tidningen utdelat)
Men av någon anledning så blev det ett sånt där "osynligt" spel utan reklam m.m. Som faktiskt behövs sorgligt nog. Jag vet att jag själv hade sett bara en trailer på spelet och tyckt det såg väldigt "intressant" ut, gick till spelaffären en dag och så stod det bara där. Jag brukar alltid ha stenkoll på vilka spel som släpps men även jag blev överumplad. Hade inte en aning om att det släpptes.

Spelet sålde iallfall otroligt dåligt pga detta och företaget som skapade spelet: Appeal gick i konkurs innan de han färdigställa uppföljaren, enligt mig den största sorgen i spelhistorien. Större än att Shenmue 3 antagligen inte kommer vilket också är lika oförlåtligt dumt mot spelvärlden, eftersom det också är en grym spelserie som förtjänar bättre.
D
et var ca 10 år sedan Outcast släpptes men jag har fortfarande inte spelat något som ens kommer i närheten av dess storhet. Jag har hängt med sen commendore 64 tiden och har aldrig intresserat mig för att hylla en enkild konsol. Jag har ägt alla konsoler och spelat alla toppspel till alla format, de kända som Zelda, Mario, FF, Metal Gear, GTA osv osv (nämner bara de riktigt stora) Alla dessa är väldigt bra serier men ingen kommer ens i närheten av Outcast. Det enda spel jag spelat som fått mig att riktigt försvinna in i ett spel på samma sätt är det senaste Mass Effect, som på många sätt påminner om Outcast för mig. Men inte ens det är lika bra, även om jag personligen håller det i nuläget som god 2a.

Nåja, nog med tjat, tänkte berätta lite om spelet för er som möjligen är intresserade.

Outcast släpptes 97 eller 98 om jag inte minns fel.
Handligen är den att man är en alkoliserad fördetta militärman vid name Cutter Slade. Han har supit ner sig över en olycka som inträffade vid ett tidigare uppdrag han haft för länge sedan och sitter och dricker i en bar när en officer kommer in och behöver hans hjälp. En forskningsstation har lyckats finna ett annat parallelt universum och har sänt in en "probe" där för att "undersöka" Denna blir beskuten av en av invånarna i världen (Adelpha) och denna energi gör att ett svart hål öppnas på jorden som sakta men säkert kommer utplåna människligheten om inte proben repareras.

Cutter och ett gäng forskare ska ska skickas in i den parallela dimensionen för att laga den. Gruppen består av Cutter och två manliga forskare + en kvinnlig.
De skickas in en i taget och cutter sänds in sist. När han kommer fram befinner han sig i en snövärld och han får snabbt reda på att något gått väldigt fel. Det blev en grav tidsförskutning så även om de bara var några minuter mellan varje ivägsändning så har kvinnan befunnits sig i världen i 2 år redan när han kommer dit. Den äldsta forskaren är död sen årtionden och den andra har tagit över som diktator och befunnit sig där i ca 25 år, antagligen ansetts som någon slags gud.

När jag berättar handlingen kanske den käns krystad för jag är så dålig på att försklara, men den är skitgrym Den äldsta forskaren som är död sen länge har räknat ut att cutter ska anlända ungefär vid den här tiden och har darför skapat ett slags messias rykte om honom för de andra invånarna (Talans som de heter) för att de ska hjälpa honom störta diktatorn.

Skulle jag beskriva själva spelstrukturen så skulle jag säga ett slags "vuxet zelda". Det är ett äventyrspel i grunden kan man säga. Otroligt fritt.
Du reser runt i världen mellan 6 olika stora regioner. Allt från sumpmarker, snölandskap till städer m.m. Du kan bege dig till vilken av de sex regionerna du vill redan från början av spelet och ta dig an de uppgifter du vill.

Några unika saker med Outcast är tex att fienderna blir "svagare" ju längre du spelar om du sköter dig rätt. Om du tex beger dig till världen där talansen odlar ris, där den största mängden ris går till soldaterna som styrs av diktatorn och du på något sätt övertygar invånarna att göra revolt och sluta odla ris till dom så kommer det göra att de blir svagare utan mat, du kan även välja att döda alla talanser om du vill och på så sätt få slut på risodlingen om du vill, men då kan du räkna med att de inte är så glada att ge dig information eller prata med dig. Eller så kan du helt enkelt strunta i det i huvudtaget. Andra sätt att försvaga soldaternas moral är tex att försöka övetyga folket i staden att sluta betala skatt till soldaterna eller att bege sig till regionerna där de tillverkar deras vapen och få de att sluta.

En av de mest unika sakerna är hur Talans reagerar på varandra. Du pratar med folk helt i realtid (typ som i mass effect) men skillnaden är att spelet fortsätter runt omkring. Folk vandrar runt i bakgrunden och en konversation kan tom bli avbruten av att en fiendepatrul får syn på er! Det mest imponerande som jag inte sett i något annat spel är när du frågar en Talan var någon annan person befinner sig. Har han sett den personen du frågar efter så ger han dig en beskrivning om var han såg honom senast, eller är han i närheten så kommer han peka på honom o säga "det är han därborta"!. Alla röster är klockrena för övrigt.

Musiken är gjord av Moskvas sympfoniorkester och är den bästa jag hört i ett spel, även bättre än musiken i Shenmue tycker jag personligen.
Visst spelet har ett antal år på nacken nu och många som inte spelat det innan tycker säkert det är "fult" (vattnet är dock forfarande grymt snyggt med reflektioner och krusningar) men det finns så otroligt mycket under ytan och detta är inget spel man bör låta sig missa om man älskar spel! Så har du inget att spela och är sugen på en av de största spelupplevelserna du kan få så ge det en chans!

+ Allt
- Finns inga förutom att tidens tand kanske inte varit så snäll mot grafiken i alla avseenden även om jag personligen fortfarande tycker det är världens vackraste spel

Grafik: 10