Knack

Skrivet av: AG Jati   2015-03-04

Ett av dem mest omtalade spelen till våra nya konsoler har fått rejält med ris och ros. Är det verkligen så uberdåligt som alla trogna gamers påstår?

Iden var god. Tanken var att Knack skulle bli ytterligare en plattformsfigur som skulle sätta Marios dominans. Med en blandning av gammal hederlig plattformshoppande och dessutom olika möjligheter att få sin karaktär att växa upp gav en del stora förhoppningar. Väl då spelet kom till spelbutikerna var chocken total för de flesta kräsna gamers. Många klagade på att spelet stank mer last-gen istället för next-gen. Sen så fanns det en och en annan tjatmåns som klagade på bandesignen. Jepp, Knack visar sig tydligen vara ett av den nya generations svarta får. Det kommer ju aldrig i klass med Nintendos supertitlar som Mario, Zelda eller Kirby. Men är det verkligen sant? Är detta verkligen ett spel man helst skall undvika till sin sprillans nya konsol? Svaret är: Nej!

I ett hypermodernt metropolis med flygande bilar, robotar och relikenergi blir plötsligt stämningen katastrofal så trollerna går till attack. Men detta är långt ifrån den klassiska typen av troll. Troll med laserkanoner, stridsvagnar och moderna flygplan. Någon har gett alla dessa prylar, men vem? Staden blir kallad till ett krismöte där dem disukterar om hur man ska sätta stopp för trollens brutala marsh. I allvarets stund dyker en knubbig doktor vid namn Vargas upp. Han berättar att han lyckats skapa en varelse som är helt gjord i reliker! Vargas kallar sin skapelse för Knack. Knack har förmågan att kunna bygga upp sin kropp med hjälp av reliker. Men en av personerna på mötet är inte imponerad. En kaxig affärsman vid namn Viktor påstår att hans robotar är lösningen till att sätta stopp för trollen. Knack bevisar motsaten och lyckas klå upp alla hans robotar. Detta blir doktorn och Knacks biljett till att hjälpa till med skördningen av trollen! Spelet kan börja.

Som jag nämnde tidigare i recension så blandar Knack mycket av dem mer klassiska elementen i dess spelvärld. Banorna är korta och väldigt trånga. Banorna har långa avstånd mellan checkpointen och det är lätt att bli krossad av fienderna. Slå på högsta svårighetsgraden och spelet blir till en riktig mardröm. Faktum är att detta är ett av dem få spelen till dagens konsoler där ett minsta slag kan leda till Knacks död. I början så får man enbart styra en liten och medelstor Knack. Precis som i klassiska spel så sätts man på mycket stort prov redan i början. När man klarat av tillräckligt många kapitel kan Knack utvecklas sig till en jätte som kan slå ner gigantiska robotar och försvarstorn. Varje kapitel skiljer sig dessutom mycket från de övriga. Vid vissa sektioner kan Knack samla ihop isbitar eller träbitar och transformera sig till en mycket värre bjässe. Även om man kan bli mycket kaxig då lyckas göra Knack större så kommer han alltid stöta på med en fiende värre än den andra. Fienderna kan variera från robotarna med elhandskar som kan ge Knack en våldsam stöt, till galna ninjor som ger spelet sina största frustrationsmoment.

Omkring i varje spelvärld finns många bonusgångar att hitta. Dessa bonusgångar kan leda till kistor som kan ge Knack en fiffig manick eller transformera honom till en ny skepnad. I början kan det lätt hända att man missar en och en annan hemlig ingång, men tanke på hur bra miljön smälter in. Dock betyder det inte att alla manicker kan förbättra Knack till fullo. Det är den erfarne spelarens uppgift att se upp för alla faror man stöter på. Även så kan man hitta olika typer av kristaller. Dessa kristaller har möjligheten till att ge en särskild specialattack till Knack. Men, det gäller att akta sig. Eftersom att spelet sparar varje ögonblick så kan du återgå till förgående checkpoint utan någon som helst kristall. Därför är det extremt klokt att spara kristallerna till dem mest förödande fiender istället för att se flera dödsscenarion. Knack som spel är utmanande, men också väldigt belönande på vissa plan så att konsolsystemets fiender inte alltid har övertaget.

Så, på de flesta planen har Knack solen på sin sida. Men allt är inte helt fläckfritt, precis som alla andra spel som existerat. Storyn i sig är helt okej och ger många känslor till Pixars filmer. Desamma kan inte sägas och spelets karaktärer. Den ena tunna stereotyp efter den andra gör vissa cutscenes skamliga att kolla på det. Dialogerna känns väldigt hackiga och känns på tok för mycket barnvänliga av sig. Så pass ojämna dialoger att man nästan dör av skratt. Det är ännu värre då man lyssnar på den svenska dubbningen. Precis om valfri sitcom på Disney Channel så den alldeles fördjävlig. Detta förblir min favorit då Knack transformerar sig med hjälp av is:

-Jag får kalla kårar. Jag vill ha mer.

Alltså, ge dem en Oscar!

I överlag så är Knack inget dåligt spel. Jag tror det är snarare oss gamers som är för bortskämda. Även om det är gjort av en japanska spelstudio, räcker det ibland med en minimalisk spelupplevelse. Jag menar, spelet fungerar ju skapligt på dem flesta punkter så varför gnäller så många gamers? Vi kräver alldeles för mycket av dagens konsoler och vill att våra spel ska förbli mästerskap som Nintendos spel. Men kan det för en gångs skull inte vara, minimaliskt? Nu vill jag inte påstå att Knack är bättre än andra spelserier, men var inte så hårda för en gångs skull. För att citera Shuhei Yoshida från Sony:

"Not just trying to cater only to the hardcore"

Så, Knack är värt dina pengar och jag garanterar att man får en riktigt trevlig upplevelse.

Betyg