The Legend of Korra

Spelet tar vid där säsong 2 slutar och för fans så kan det var intressant att se vad som hände mellan säsong 2 och 3. Har man inte sett serien kan man absolut spela spelet men risken att man inte finner det särskilt roande är allt större. Storyn känns egentligen ganska tunn men fungerar ändå för ett spel på 4-6 timmar, beroende på hur duktig du är. Spelet skulle kunna motsvara två serieavsnitt, (varje avsnitt är 20 minuter långt). Korra måste ta itu med de negativa följder som medförde när hon valde att binda samman andevärlden och människornas värld samtidigt som en mystisk man blockerat alla hennes element som hon måste återfå för att kunna rädda världen från kaos.

Spelsättet är väldigt linjärt i The Legend of Korra. Det finns enbart en väg att gå och barriärer hindrar dig från att ta dig vidare tills du har besegrat fienderna i området. Efter att du besegrat dem och barriären försvunnit hinner du springa några meter till och samla värdesaker innan det är dags för samma sak igen. Tack vare att nya krafters låses upp för jämnan så räddar det spelet från att bli allt för linjärt och på nästan varannan bana får man rida på Naga och undvika hinder. Hade spelet varit ett AAA-spel hade det blivit grymt tråkigt i längden men då detta äventyr bara varar i några timmar så är det i mina ögon acceptabelt och jag blir aldrig uttråkad.

Platinum Games har verkligen satt ribban högt för hur svårt spelet ska vara. Något jag gillar enormt då många liknande spel har en tendens att bli alldeles för enkla. De sista banorna kändes från stund till stund omöjliga innan jag till slut kom vidare. Sista bossen kan dessutom vara en av de svåraste jag mött. Det finns även en affär i spelet där du kan handla förmågor kallade talismans som gör att du exempelvis blir dubbelt så stark men samtidigt tar dubbelt så mycket skada. Det finns tolv olika talimans du kan köpa genom spelets gång men även nya combos finns att handla och testa genom spelets gång. När spelet har klarats av på normal svårighetsgrad öppnas svårighetsgraden ''Extreme'' och är enbart för dem med tålamod och erfarenhet. Hittills har jag tagit mig igenom de två första banorna och jag tycker nästan de är roligare att spela den här gången då jag får med mig alla uppgraderingar och element från början. Nu känner jag mig verkligen som Avataren på riktigt.

För fans finns även spelsättet ''Pro-Bending'' att spela. De som har sett säsong 1 av serien kommer snabbt att känna igen vad spelet går ut på. Två lag, tre spelare i varje som med hjälp av olika element försöker att slå av sina motståndare från plattformen de slåss på. Spelsättet finns i tre olika svårighetsgrader och precis som i storyn erbjuds det en rejäl utmaning för de som är sugna här också.

I slutändan är jag ändå nöjd med spelet och gillar det bättre än vad jag hade förväntat mig att göra. Det är linjärt och handlingen är ganska enkel men ändå underhåller spelet tack vare att röstskådespelare från TV-serien är med, stridssystemet är ballt och grafiken är även den rätt så tjusig och spelet flyter på väldigt bra. Har man sett de två första säsongerna av TV-serien lär man njuta mer av äventyret än om man inte har det.

Testad version: Xbox One

Plussidan
+ Bra röstskådespelare