The Vanishing of Ethan Carter

Man börjar spelet i en lång tunnel där detektiven, Paul Prospero som man spelar som säger några inledande ord. På skärmen står det även att spelet inte kommer att hålla min hand vilket jag blir medveten om väldigt snabbt. Väl ute ur tunneln finner jag mig i en skog och jag hinner inte att gå mer än 10 meter innan jag märker att jag inte är välkommen. Dödsfällor är riggade med torkat blod på och jag har redan hunnit att hoppa upp ur min stol av rädsla. En kråka skriker, det prasslar i gräset, grenar som piskar emot varandra - spelet är hur stämningsfullt som helst.

Strax därefter kommer jag till en tågräls där det syns att någon varit fastbunden. Några meter längre fram ligger två avhuggna ben och följer jag blodspåren ser jag en man som försökt att fly därifrån men som blivit avlivad av några slag i huvudet. Mitt första uppdrag är att ta reda på vad som hände vilket jag gör genom att noga söka igenom platsen efter ledtrådar som påminner om L.A. Noire och Murdered: Soul Suspect.

The Vanishing of Ethan Carter förlitar sig allra mest på storyn och det visuella. Lite som i Dear Esther som även det är ett riktigt, riktigt bra spel. Du går mer eller mindre bara vidare till nästa ställe och löser olika pussel. Som jag tidigare sa så håller spelet inte dig i handen så ibland kan man sitta en bra stund innan man kommer vidare i spelet och man har även gjort skogen mer levande och öppen så det inte känns som att det bara finns en väg att gå. Jag trodde aldrig att jag skulle kunna hitta olika platser då skogen ibland nästan kändes gigantisk.

Det fanns dessvärre några buggar som förstörde min spelupplevelse men som är fixade nu. På ett ställe fanns en hiss som man kunde falla ned för utan att dö. Detta var en bugg som gjorde att man skippade halva spelet och fick då spela det man missade efteråt. Jag hade otur att råka ut för det vilket gjorde att jag inte fick se händelserna i storyn i kronologisk ordning vilket var lite synd.

Spelet har en speltid på runt 3 timmar såvida man inte råkar ut för irriterande buggar eller fått hjärnstopp på något pussel. Jag ska även passa på att varna känsliga att det finns en del i spelet där man är nere i en gruva där det finns en vålnad som gillar att skrämma dig. Plötsligt kan man höra ett gnisslande ljud samtidigt som man ser att ett ljus lyses upp och en skugga kommer närmare dig. Den här delen ger mig många Amnesia samt Outlast-vibbar vilket jag tyckte var underhållande för variationens skull.

Jag kan absolut rekommendera för alla sugna att spela det här äventyret nu när de stora buggarna är åtgärdade. Uppskattar man spel som Dear Esther och Gone Home så är detta något man absolut inte får missa. Med min recension lägger jag även upp en del screenshots som jag tagit själva där man verkligen ser hur fantastiskt snyggt spelet är.

Plussidan
+ Otroligt atmosfäriskt
+ Makalöst snyggt