Svenska
MEDLEMSRECENSION

Destiny

Skrivet av: Anor   2014-09-22

DESTINY
Förväntningarna har varit stora på Destiny ända sedan spelet utannonserades. Under det senaste halvåret så har vi fått bevittna den största reklamsatsningen för ett spel någonsin. Hypen har vuxit sig enorm och med en budget som skulle få en svensk kommunchef att kippa efter andan så utlovas en upplevelse utöver det vanliga. Bungie's senaste installation är inte så gigantiskt och revolutionerande som hypen fått oss att tro. Faktum är att spelet har flertalet skönhetsfläckar och problem. Men detta förändrar inte det faktum att desto mer jag spelar det, desto mer förälskad i det blir jag.
En utomjordisk varelse vid namn "The traveler", som påminner om en mindre planet i sin utformning, anländer till jorden och med sin vishet så leder den oss till en period av aldrig tidigare skådade framsteg. Men när vår välgörares uråldriga fiende anländer så krossas mänskligheten och blir nära på förintad. Kvar står en enda stad. Flera hundra år senare tar man sin plats som en guardian, en beskyddare av mänskligheten, redo att pressa tillbaka ondskan och bli en legend.

Destiny presenterar ett genomtänkt universum som hyllar människans hjältemod och dolda potential. Universumet är underbart vackert och stämningen blir inte sämre av det fantastiska soundtracket, den bästa spelmusiken jag hört på länge.

Tyvärr så är historien som berättas inte lika talangfullt skapad. Narrativet saknar drivkraft och jag finner mig ofta vilsen och förvirrad i spelets handling. Känslan som infinner sig är att Destiny's berättelse fått ställa sig i bakgrunden för konstant obruten action. Spelet ger mig liten bakgrund kring dess handling och den som ges är i form av encyklopediska inlägg som konstigt nog är förlagda till spelets hemsida. Detta innebär att enbart några få kommer se och läsa dem, för jag tror inte det är många som mitt i spelet skulle pausa och gå in på internet för att förkovra sig i inläggen.

Lyckligtvis så är merparten av Destiny's andra spellägen riktigt roliga, med en stor mix av aktiviteter för solospelaren samt en stor uppsjö samarbetslägen och även renodlade PvP banor för den tävlingslystne. Det är här Destiny är som bäst med att erbjuda ett spelläge för alla moment. Allt från korta Patrols nere på Desiny's ack så vackra men livlösa planeter till olika former av dungeons där tre spelare måste samarbeta. De olika uppdragen tar dig ofta till intressanta platser i universumet, men med det stora problemet att de flesta av dessa uppdrag startar på samma platser vilket leder till en känsla av repetition. Denna känsla av repetition genomsyrar desto värre större delen av Destiny. Allt som oftast så går uppdragen ut på att man skall skydda sin AI kompanjon mot horder av fiender medan denne hackar något viktigt. Tacksamt nog så är det så pass kul att skjuta utomjordingar att man för det mesta kan förlåta spelet dess repetitiva upplägg.

Destiny är som roligast med en eller flera kamrater. Vill du ha en utmaning så passar även solospelande bra, men det är tydligt att spelet gör sig som bäst i vänners sällskap. Känslan av en sömlös värld spricker relativt snabbt i Destiny. Spelet gör sitt bästa med att ge dig känslan av att åka mellan olika planeter men det blir snabbt tydligt att, som mycket annat i spelet, detta är en kuliss för långa laddningstider. Det faktum att du hela tiden måste åka tillbaka till spelets sociala hubb, the tower, för att få uppdragsbelöningar gör detta extra smärtsamt. Mer lösningar måste också göras så att guardians med olika levels kan spela med varandra. Som det är nu så blir det antingen på tok för lätt eller mördande svårt.

Planeterna i Destiny är fantastiskt vackra. Allt från det lummiga Old Russia till den livlösa månen. Vyerna är storslagna och det blir ofta lite som att titta på ett vackert vykort. Ett vykort i den bemärkelsen att de mesta är en vacker kuliss som rämnar när du petar på den. Miljöerna känns ofta lite för avgränsade, och man får mer känslan av att man spelar en snitslad bana än att man faktiskt är på en planet. Den grafiska stilen i Destiny är fantastisk och det är omöjligt att inte dra paralleller till Halo. Det är uppfriskande att spela ett FPS med en färgglad värld i motsats till den standard bruna eller grå omgivningen shooterspel brukar inramas av.

Intensiva och snabba strider är Bungie's esse, och Destiny lär inte gör någon besviken på denna punkt. Varenda ett av spelets många vapen känns välbalanserade och belönande, och de krafter, granater och närstridsattacker som är unika för varje klass är spännande att tillskansa sig och en glädje att använda. Kontrollen i spelet är snortight och förmedlar en genuin känsla av kvalité.

Fienderna man möter i spelet förlitar sig mer på mängd än på intelligens. Något som är ovanligt att se då utomjordingarna i Halo belönades med en intelligens annars ovanlig i FPS. Det är givetvis kul att meja ner horder av olika typer av fiender men jag hade gärna sett en utmaning som var mer baserad på strategi än enbart hur mycket ammunition man måste förbruka för varje hord av korkade fiender.

De tre klasserna man spelar är mer lika än de är olika men de skillnader som finns, och sättet som man kan utveckla sin guardian gör dem alla roliga att testa på. En stor eloge måste även ges till Bungie's motsvarighet till MMO "mount". Att åka runt på en Star wars inspirerad speeder bike är verkligen kriminellt roligt.

Spelets PvP-läge kallas The Crucible. Här kan tävlingslystna spelare göra upp och fylla varandra med alla möjliga sorters het bly och plasma. PvP:en erbjuder färre utformningsmöjligheter jämfört med många andra FPS. Men det som erbjuds är precis så bra som man kunde förvänta sig, och det är faktiskt i det här läget som Destiny riktigt lyser. Att man kan dubbelhoppa och använda större delar av miljön ger en helt annan taktiskt dimension och inkluderingen av varje guardian's Super gör att även nya spelare kan få sin beskärda del poäng.

Alla de PvP banor som erbjuds är välutformade och smart designade med allt från taktiska krypskytts punkter till hemliga alkover välanpassade för överfall. Spelare i olika level kan här spela mot varandra utan att dra fördel eller få en nackdel. Dock så rekommenderar jag ändå att man spelat åtminstone ett litet tag innan man ger sig in i PvP:en då vissa förmågor som man använder sig av trots allt måste vara upplåsta för att finnas tillgängliga. Hur underbara dessa tävlingslägen ändå är, så saknas det ett ordentligt rankingsystem vilket kan vara något som inte tilltalar alla.

Du utvecklar din guardian's level genom att spela i Destiny's olika spellägen vilket leder till en härlig känsla av ägandeskap över din karaktär. Du vill spela mer för att få bättre utrustning och utveckla din guardian genom dess 20 nivåer. Man blir än mer engagerad när spelet erbjuder möjligheter till att uppgradera sina vapen samt levla subklasser utöver sin vanliga klass.

Man kan inte beskylla Destiny för att överösa spelaren med loot, men det som finns fyller ofta en funktion och gör att du slipper sålla alltför mycket bland värdelösa rustningar, hjälmar och vapen. Efter hand som du går upp i nivå så ökar möjligheten till att utveckla din guardian's förmågor, vilket leder till en känsla av att du har en unik karaktär.

De tre klasserna som erbjuds i spelet är Hunter, Titan och Warlock. Det är egentligen först när du når level 15 som man kan börja skilja de olika klasserna åt. Det är då man låser upp de olika subklasserna vilket leder till att en hel del åtråvärda förmågor görs tillgängliga.

Det är först efter många spelade timmar som Destiny avslöjar sin komplexitet. Olikt många andra spel där man nått max level och klarat spelet, så är detta faktiskt mer av en mittpunkt i Destiny. Man kan fortfarande gå upp i level, men man gör nu detta med hjälp av sällsynt utrustning som höjer din guardian's initiala nivå. Detta betyder givetvis, som mycket annat i Destiny, att man måste farma i de olika spellägena. Den här spelstilen är rimligen inte något som passar alla, eftersom att det blir mycket repetition. Men för de som gillar att fortsätta utveckla sin guardian, göra om uppdrag på nya svårighetsgrader, upptäcka nya event samt spela den eminenta Pvp:en är detta passande.

Precis som de MMOs som Destiny tar sin inspiration från, så är det svårt att redan nu klargöra hur bra spelet kommer bli. Bunge har en 10-års plan för Destiny och ett antal expansioner är på väg. Nya raids har redan släppts och fler kommer det bli. PvP:en kommer även den fortsätta att utvecklas med nya variationer. Det är dock svårt, och orättvist, att bedöma ett spel för vad det kan bli. Även när det haltar, så är denna första bekantskap med Destiny glädjande. Genom sin fantastiska design och hur man gjort ett bra jobb med att integrera flertalet genre element till en spelvärld så har Bungie visat en vision som om dock inte perfekt, helt klart är värd din uppmärksamhet.

Betyg: 8/ 10
+ Fantastisk design, härlig grafik och fysik, bra stämning och välgjord PvP.
- Repetitivt, För linjära banor, Långa laddningstider.

Medlemsrecensioner10
Samlat betyg: 6.5/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10