Assassin's Creed: Revelations

Efter att ha spelat igenom AC3 tog jag mig an det sista spelet i serien som jag tidigare inte tagit mig igenom. det första som slår mig vid uppstart är hur olik sig Desmond är, jag söker initialt en naturlig förklaring men kommer efter tiden fram till att dom helt enkelt gjort honom ful. Detsamma gäller Ezio som inte alls påminner om sitt yngre alterego från AC2 & brotherhood. nog om det.

Spelet drar igång direkt efter cinematictrailern slutar och man kommer snabbt in i kontrollen som känns igen från tidigare AC delar, inom en timme är man på plats i dåtidens Istanbul och plattformsmomenten sitter precis lika naturligt här som i renässansens Italien. Desmonds resa har här fått ta ett steg tillbaka för att framför allt fokusera på Ezios och till min stora förtjusning, Altaïrs historia. Detta visar sig vara ett mycket effektivt knep och efter 10 timmar tätnar även komplotten i Istanbul och även maktmännens historia blir intressant, utan att avslöja för mycket.

Efter avslutad kampanj är jag nöjd med samtliga karaktärers berättelse och jag märker även att "minispelet"; desmonds historia (eller nåt sånt) med utgångspunkt från "Limbo"-världen. har en hel del intressant monologer som avslöjar ett och annat från Desmonds tidigare liv från innan AC 1. En trevlig fanservice bonus.

Betyget 6/10 är kanske något lägre än vad texten gjort sken av men motsvarar ändå spelet för vad det är; Okej. Som ett stort AC fan kämpar jag mig igenom, men utan att ha spelat igenom tidigare delar hade jag antagligen lämnat det här äventyret bakom mig efter 2-3 timmar.

Grafik 5/10
Ljud 7/10
Spelbarhet 7/10