The Legend of Zelda: Phantom Hourglass

Skrivet av: WiiDude   2007-11-01

Recensionen inehåller några spoilers, men inte så många. Men i slutet så spoilas det rätt mycket, men då varnar jag!

Jag börjar med att skriva att spelet är helt otroligt bra, underbart är det. Jag har njutigt när jag spelat det. Jag har seglat till öar och tempel med en av dom aldra roligaste karaktärerna Linebeck. Jag har gått igenom roliga öar och mött roliga bossar, träffat nya roliga och härliga karaktärer.

Men jag har inte njutit igenom hela spelet, jag har lidigt också. Jag har lidigt mig igenom Temple of the Ocean King varje gång efter jag klarat ett tempel. Varje gång man klarar ett tempel brukar man ju bli glad, men i detta så blir man bara trött(okej lite glad blev jag). Eftersom när man klarar ett tempel vet man att man måste till Ocean King-templet.

Det jag hatar med Ocean King-templet är tiden. Jag har aldrig gillat tid i spel så att man måste stressa. Så jag kännde alltid mig så pressad. Jag blev så glad när jag skaffade det sista havskortet/kartan i Ocean King-templet. Jag trodde att jag skulle slippa vara i det templet mer. Men sen visades det att jag skulle det, och jag blev jätte arg. Men när jag väl kom dit där med Phantom Sword i handen så blev det faktiskt riktigt roligt, jag tyckye att Ocean King-templet var roligt alltså! Eftersom när man hade Phantom Sword så kunde man gå runt och döda alla phantoms, och et gjorde mig så glad.

[Varning! Spoilers för slutet!]

...

Nu ska jag börja skriva om slutet, något jag såg framemot riktigt mycket när jag spelade det, så det är bäst att ni som inte klarat det tittar bort.

Men iallafall, direkt när PH utannonserades tänkte jag på vilken slutboss man kan få möta. Kunde det vara Ganondorf igen? Jag hoppades alltid på det. Men nej, vi fick inte se någon Ganondorf denna gången. Vi fick istället träffa ett gult slämigt ont phantom monster med namnet Bellum. Jag tycker han är riktigt grym, men han gav ändå inte samma kännsla som med Ganondorf, inte på långa vägar. Hans boss strid var rolig och häftig, och när han tog över Linebeck sista gången man mötte honom så påminde fighten om Ganondorf striden i Wind Waker, men som sagt gav det inte en lika dan kännsla.

Slutet var roligt och lite ledsamt. Det jag tycker är ledsamt i spelet är när Zelda Lulaby-låten(stavar man den så?) spelas och då man lämnar Linebeck och Cilea(stavning?). Men sen blev man uppmuntrad igen efter eftertexterna. Tetra var räddad och gick tillbaka med Link till doms skepp. Men sen när dom kom dit så visste inte piraterna vad som hade hänt. Dom sa att Tetra bara hade varit borta i tio minuter. Så Ocean King hade ju gjort något med tiden. kan inte riktigt förklara. Men det visade sig iallafall att vår käre vän Linebeck hade fått tillbaka sin båt som gick sönder i slutstriden.

[Slut på spoilers!]

Jag ger spelet 9/10, men egentligen vill jag ge det 10/10. Men tack vare att Temple of the Ocean King är så jobbigt så minskas betyget lite. Tyvärr.

Men som sagt så är spelet underbart, och jag rekomenderar alla DS ägare att skaffa detta spelet.