Naughty Bear

Skrivet av: AG Jati   2014-07-08

Ett som spel som inte ens 5murfen skulle gilla.

Låt mig klargöra detta från början. Jag förstår seriöst inte vitsen med Teddy-björnar. Små otäcka varelser som barn sover med. Själv då jag var vid den åldern tordes jag inte ha en teddy med i sängen. Ändå sen jag lyckades glutta på en otäck skräckfilm vid treårsåldern där en teddy förvandlar sig till ett otäckt monster. Jag föredrar de goda kompanjonerna Ratchet och Clank i sängen. De är ju trots allt riktiga hjältar. Hur som helst så är detta ett spel där du spelar som en teddy. Men det är inte vilken teddy som helst. Det är satan själv i en pälsdräkt, Naughty Bear!

I spelet så får vi följa våran argsinta nallebjörn i en plats som kallas paradisön. Han ska gå på en annan nalles födelsedagskalas. Men på vägen dit så blir han retad av två taskiga nallar och går istället hem. Det visar sig att inte är bjuden till födelsedagskalaset. Tror ni att Naughty Bear ska sitta och rulla tummarna medans de andra nallarna har kul? Såklart inte! Hämnden är ljuv! Med en kniv går han på jakt efter nallarna för att stycka ihjäl dem, en efter en. Så blir rättvisan skippad.

Man kan ju inte undgå då man sitter och börjar på första nivån, att det är gräsligt fult! Det är nästan motbjudande fult! För att vara ett spel från 2009 ser t.o.m Ratchet & Clank Gladiator från 2005 snyggare än detta. När vi klagar på den grafiska biten kan jag även nämna att det sker på tok för många buggar. Det ser nästan skrattretande ut. Nallarna man manglar sönder är antingen liggande dödende genom en vägg eller rakt under marken. Hade detta varit i ett spel från PS2-generationen hade det nog klassat som ett snyggt spel, men tyvärr befinner sig Naughty Bear flera år bakåt i tiden.

Musiken däremot får några pluspoäng för att vara rätt svängig, men blir omåttligt repetiv. Ändå gången den ändras är då Naughty Bear förlorar en utmaning eller dör. Annars är det samma barnprogramsinspirerande musik man hör jämt. På tal om repetiv, har ni kollat in spelets "urval" av "banor"? När man klarat av kapitel ett så har man bitvis kört klart hela spelet. Eftersom spelet utspelar sig alltid på samma ställe blir det nästan ohälsosamt repetivt, och man lägger bara på ett stycke dekorationer på husen. Det påminner mer som ett gratisspel från Miniclip gjorda av amatörer. Faktiskt, så skulle jag hellre vilja spela ett spel från Miniclip just nu!

Vi har dock inte kommit till det värsta ännu. Berättarrösten! Mannen som gjort rösten kommer ibland med några småroliga namn på det dödande man nyss gjorde. Men precis som miljoner andra punkter på spelet så ändras det aldrig! Det blir bara mer och mer irriterande. Kombinerat med den urusla kontrollen så är mardrömmen långt ifrån över. Utmaningsläget är dessutom bland ett av de mest frustrerande spelmoment jag någonsin stött på! Antingen så handlar det om att döda alla nallar innan dem flyr eller så måste man smyga(!) sig igenom en hel BANA utan att bli upptäckt. Jag tror ni att de flesta tolvåringar som spelar spelet kommer tröttna på dessa brutala svårighetsgrad rätt snabbt.

Så finns det något postivt att säga Naughty Bear? Det är en gåta som vi aldrig kommer få svar på. Ett ruttet spel är det och som min titel tyder så kommer inte ens GR-medlemmen 5murfen att gilla det. Det är ett av de värsta upplevelserna jag någonsin varit med om! T.o.m värre än då jag bröt min arm på en segelbåt under en sommar! Jag skulle heller vilja bryta armen av mig igen än att spendera två sekunder mer med det här hemska spelet! Det är djävulens påfund!

Tur ändå att det varar så kort att man slipper mer.

Betyg

Spelkänsla: 0/10