Star Wars Episode III: Revenge of the Sith

Anakins resa mot den mörka kraften och förvandlingen till den betydligt coolare Darth Vader är precis bakom hörnet, och jag har knapphamrat mig genom ett hyfsat men intetsägande licensspel...

Det lär nog inte komma som någon överraskning vid det här laget om att hela prequel-trilogin till Star Wars inte är speciellt omtyckt bland folk. Det råder heller ingen som helst tvekan om att dessa filmer inte ens är nära till att vara hälften så bra som filmerna i originaltrilogin. Något som jag helt klart håller med om, men samtidigt har jag personligen svårt att hata de filmerna eftersom jag dels inte tycker de är fult usla och dels för att det ligger en nostalgisk känsla över de filmerna för mig också (tillsammans med originaltrilogin, naturligtvis). Sedan finns det också en viss film inom prequel-trilogin som sticker ut för mig, och det är den tredje av de, Revenge of the Sith. En kombination av att det är den enda Star Wars-filmen jag sett på bio samt att vi äntligen får se Anakin Skywalker (med horribelt skådespel från Hayden Christensen) förvandlas till den ikoniska skurken Darth Vader.

Men nog tjatat om filmerna, eftersom detta ändå är en recension av ett spel. Ett filmlicensspel till och med, något som inte var speciellt förvånande i mina ögon. Ni vet nog alla vilken kvalité som denna typ av spel vanligtvis brukar hålla, men den här gången var jag faktiskt hoppfull. För bakom rodret stod The Collective, som tidigare stod som utvecklare för ett annat licensspel, det ambitiösa men långtifrån fläckfria Indiana Jones and the Emperor's Tomb. Handlingen i spelet följer, helt oväntat, handlingen i filmen. Eller snarare en liknande röd tråd, eftersom nivåerna i sann filmlicensanda fylls på med en massa fluff.

De som spelat EAs Lord of the Rings-spel lär genast känna igen sig, då Star Wars Episode III: Revenge of the Sith är uppbyggt på ett snarliknande sätt. I rollen som antingen Anakin Skywalker eller Obi-Wan Kenobi är det meningen att du ska ta dig an massvis med fiender längs en linjär nivå, framförallt genom att hacka de till döds med din ljussabel. Det går dock naturligtvis också att använda kraften, men det används mer till att paralysera eller knuffa fiender, samt använda ljussabeln som en bumerang. Du får sedan ett visst betyg för varje dödad fiende, och ju fler fiender du dödar inom en viss tid desto högre betyg kan du uppnå, vilket också leder till att du får mer erfarenhetspoäng.

Striderna saknar dock någon större finess, och även fast det ändå går att variera striderna slutar det med att jag knapphamrade mig framåt och använde kraften vid enstaka tillfällen. Vilket är tråkigt eftersom det ändå finns olika combos att lära sig. Problemet är att spelet inte lär ut dessa utöver de enklare attackerna, utan jag måste genom listor i en meny för att lära mig dessa, och vissa av dem hade jag faktiskt svårt att lista ut hur man skulle göra då det inte fanns någon beskrivning alls utöver knapparna (de attackerna som jag hade problem med var de som man skulle följa upp med efter att ha använt "Force Sprint", men eftersom det endast visades med en pil hade jag svårt att fatta det).

Dessutom ges det aldrig några tillfällen att verkligen få använda kraften. Bortsett från att knuffa undan fiender går det också att exempelvis att använda kraften till att göra superhopp, men endast vid specifika ställen där man ställer sig i en blinkande cirkel istället för att ge spelaren mer frihet. Detta märks också med nivåerna i sig, som känns alldeles för begränsade för att man verkligen ska kunna använda sig av spelsystemet på bästa möjliga sätt. Men på den positiva sidan känns spelkontrollen riktigt smidig och enkel, och summan av kardemumman är striderna ändå hyfsat underhållande, men också naturligtvis utan någon större finess. Det går också att använda erfarenhetspoängen till att uppgradera båda karaktärerna, även fast jag personligen inte märkte av någon större skillnad. En trevlig detalj är dock att Anakins krafter blir annorlunda längre in i spelet, varför känns rätt uppenbart...

Utöver själva enspelarläget finns det ett par bonusuppdrag samt en alternativ nivå som går att låsa upp, tillsammans med rätt mycket artwork från produktionen av spelet. Det finns även ett multiplayerläge med här, där två spelare antingen kan samarbeta med varandra eller gå emot varandra. Samarbetsläget är oerhört simpelt, då det gäller att döda alla fiender inom ett visst område eller rum innan man tar sig vidare till nästa. Duelläget där båda spelarna går lös på varandra fann jag dock vara riktigt underhållande, och jag har även mycket goda minnen från dessa. Men trots allt finner jag spelet vara både för kort och för fattigt på innehåll.

Grafiken i spelet är klart godkänt, det är inte speciellt snyggt men det fungerar ändå. Ljudet är dock lite mer av en blandad kvalité, då både musiken är direkt tagen från filmen och ljudeffekterna håller hög klass. Däremot imponerar inte röstskådespelarna något speciellt, istället för att använda sig av de riktiga skådespelarna är det de som gör rösterna till den tecknade serien Clone Wars. Deras prestationer är inte direkt något vidare, och jag är inte heller förtjust i att det utropas en massa tråkiga oneliners med jämna mellanrum.

I slutändan är Star Wars Episode III: Revenge of the Sith ett helt klart godkänt spel med underhållande strider och ett roligt multiplayerläge. Dock känns spelet för begränsat och saknar finess, och innehar enligt mig alldeles för lite innehåll för att jag ska kunna ge det ett högre betyg, vilket jag faktiskt också tänkte göra till en början. Men med det är det ändå ett bra spel och det skadar inte att ta sig en närmare titt ifall du är ett stort Star Wars-fan.

Plus:
Underhållande strider, roligt duelläge, smidig och enkel spelkontroll

Minus: