Svenska
MEDLEMSRECENSION

Grand Theft Auto V

2004 gick jag i fyran och var långt ifrån 18-strecket som prydde förpackningen jag då höll i handen. Jag hade trots det redan spelat delar av Grand Theft Auto III, men det var ingenting emot San Andreas som jag köpte under uppsikt av en något skeptisk E.B Games-anställd. 2008 hade jag inte heller åldern inne, men spelade Grand Theft Auo IV tills både fingrar och ögon blödde. I slutet av 2013 hade jag definitivt åldern inne, och med Grand Theft Auto V har serien kommit en bra bit sedan 2004.

Det är något speciellt med förberedelserna för releasen av ett nytt GTA. Trailers och massvis med smaskiga beta-tester slängs ut och i takt med att det närmar sig släpp, blir mellanrummen allt kortare. Inför Grand Theft Auto V har peppen varit enorm kanske för att det är den senaste delen i spelvärldens överlägset största blockbuster-serie, men också för att det kanske är ett spel som bryter störst nymark någonsin. I samband med att Grand Theft Auto IV skulle släppas så kom det en trailer där huvudkaraktären pratade om "that special someone". Det blev inte en karaktärstrailer för det här spelet - utan tre. För första gången i historien (i alla fall som jag känner till) så är det tre helt olika personer som spelar hjältar, "hjältar" lite löst definierat. Först ut har vi Franklin - en gangbanger som har drömmar om ett liv bortom förortshustlingen. Han är trött på tillvaron och vill slå stort. Men han hålls kvar av sin kompis Lamar som enligt honom själv enbart "slingin' dope and throwing up gang signs." På andra sidan Los Santos, på säkert avstånd från ghettot Davis, sitter Michael i en solstol och tar det lugnt. I poolens vattenyta speglas en av solens strålar och han zippar på en whiskey. Inne i mångmiljonsvillan skriker hans tonårsdotter att hans son förolämpat henne. Igen. Lite drygt 3 mil därifrån sitter Trevor i sin nedgångna trailer och fimpar en joint. Hög som ett hus stapplar han ut och vinglar över den skrotfyllda tomten, innan han kliver in i den rangliga bilen, och med en övervarvning bränner iväg.

Tre olika personer. En hustler, en ex-bankrånare och en komplett galen kanadensare som alla har samma mål - att lyckas. Trevor och Michael är gamla vänner men sedan ett misslyckat rån i North Yankton nio år tidigare lever Trevor i tron om att Michael Townley är död, och deras gemensamme vapendragare Brad sitter inlåst på livstid. Michael å andra sidan, som nu går under namnet De Santa, tillbringar mestadels av tiden i sin lyxvilla antingen grälandes med sin fru eller med något av sina barn. Fast i ett äktenskap som totalstannat, och har därför inte Trevor så högt på sin lista. Han är ju faktiskt död. Så mycket mer finns inte att säga om aktiviteten i FIB's vittnesskydd. Men en tillfällighet kommer att bringa två av dem till mötes medan en annan tillfällighet kommer att bringa alla tre tillsammans. Kommer den omaka trion slå stort? Att, trots att de lever i den amerikanska verkligheten, kunna ta steget upp till den amerikanska drömmen?

En stor del i Grand Theft Auto V är bankrån. Eller snarare, större kupper som kräver beroende på approach olika mycket förberedelser. Spelets första kupp är som trailers berättat mot en juvelbutik. Är du spelaren som gillar att frontal attackera problemen? Då behöver du exempelvis skaffa kostymer, motorcykelhjälmar samt puffror från LSPD - innan du kan storma in och ta allt du kommer över. Om du väljer att ta den mer smidiga vägen, dvs. den smarta vägen så krävs det annat och därmed andra sorters förberedelser. Ni som liksom jag tyckte att uppdraget "Three Leaf Clover" från fyran var spelets höjdpunkt har därmed mycket att se fram emot. Dessa kupper, som är ett par till antalet, knyter smidigt in i storyn som också består av klassiska uppdrag som inte har något med själva kupperna att göra. Som Rockstars alla andra spel så är det inte enbart pricksäker satir som bjuds utan också fin fina referenser till föregångarna där karaktärer dyker up igen vilket är kul att se. Framför allt hur de förändrats och vad som hände efter det att eftertexterna rullat i fyran. Jag överlåter detaljerna åt er att upptäcka under spelets gång, att börja ta upp sådana här kan ruinerna upplevelsen en aning. Utöver det så finns det enormt mycket satir, som jag sa tidigare. Bara en sådan sak som att hemsidan LifeInvader figurerar överallt och möjligheten att "stalka" både personer och större företag existerar, får mig att dra på smilgroparna. Att karaktärernas profiler under äventyrets gång uppdateras i enlighet med storyn känns bara sådär fånigt detaljerat som bara Rockstar får till, eller främst tänker på. Jag har inte spenderat allt för mycket tid på LifeInvader men till och med personer som inte spelar en större roll håller sina profiler uppdaterade, dock med mindre information just därför att de inte får vara med om så mycket, om ni förstår tänket. Utöver LifeInvader så finns det också telefoner med i spelet (såklart) och i enlighet med början av andra millenniets 10-tal så är det sk. Smartphones det handlar om. Varje karaktär har sin egen smartphone som var och en är mer eller mindre baserad på de största tillverkarna. Franklin har till exempel en som är misstänksamt lik Samsung S3/4 och som följaktligen kör Android..., förlåt, Rockstars version av Android. När det kommer till Trevors så syns det lång väg att det är Windows Phone som har stått modell och det linkar någon Nokia Lumina. Sist men inte minst (framför allt sett i penningvärde) så har vi Michaels iFruit-Phone. Vad den liknar och vad som körs låter jag vara osagt (Apple och iOS för er som har varit totalt avstängda sen cirka 10 tillbaka i tiden). Här har vi bara två av en mängd referenser till vår samtid som finns med, och då har jag inte ens nämnt de miljontals andra parodierna på diverse popkulturella fenomen.

Att ta upp spontana ögonblick som jag upplevt under min genomspelning är en utmaning av den enkla anledningen att det har hänt så konstiga, roliga och fullkomligt galna saker. Ett exempel, som jag råkade ut för var med Trevor. Jag var ute och körde i Blaine County rätt långt från civilisationen då jag såg en liftare stå utmed vägen. Klädd helt i svart och märkbart vit i ansiktet vinkade hon till mig. Jag stannade eftersom "random events" är något av det bästa jag vet när det kommer till Rockstars spel. Den minst sagt skumme främlingen frågade mig om jag kunde ge henne skjuss hem. Jag i egenskap av Trevor accepterade erbjudandet därför att man aldrig vet vad det resulterar i. vi började rulla mot hennes boning, och under färden avslöjade dialogen mer och mer. Hon var minst sagt mentalt instabil, om man säger så. När vi äntligen parkerade framför hennes hus, som visade sig vara de mest ensligt belägna platserna i spelet kom det fram att hon bodde ensam sedan hennes mor dött och hennes trädgårdsmästare mystiskt ramlat av klippan utanför... Sedan dess har Trevor haft hennes nummer i telefonen men inte direkt utnyttjat det. Vem vet vad som kan hända när två totalt oberäkneliga människor slår sina huvuden ihop? Bäst att inte ta reda på kanske. Jag hade möjligheten att ta henne till en läskig pakt som enligt rykten håller till uppe i bergen, men avstod. Det samma med en annan kvinna som vinkade in honom till kanten (vad är det med Trevor och kvinnor?) Hon var klädd i brudklänning och skulle därför gifta sig. Men saken var den att hennes blivande make tydligen hade rymt strax innan det var dags att äntra altaret. Hon bad om en enkel skjuss in till staden (det här var också ute på landsbygden, mer eller mindre) vilket jag accepterade. När jag släppt av henne på en rastplats uppe i Vinewood Hills där en bil väntade tackade hon för liften och försvann. Några timmar senare fick jag ett telefonsamtal där hon tackade igen och betalade en "some money" för besväret. Jag säger er, 60 000 täcker definitivt bensinkostnaderna och är verkligen inte "some money".

Ett annat fall av chaufförservice var när Amanda, Michaels fru, ringde honom och bad honom komma och hjälpa henne ur en knipa. Hon hade tydligen snattat (blivit anklagad för det enligt henne själv) och var nu på väg till stationen. Jag hade där två val - att antingen komma och hjälpa henne och därmed riskerna att få mitt eget skinn klätt i orange. Eller att avstå men få betala borgen. Jag valde det förstnämnda vilket inte helt oväntat resulterade i tre stjärnor, som dock var rätt enkla att bli av med. Jag laddade om och prövade den andra möjligheten. Vips så drogs 5000 dollar ur fickan. Ska vi dra ytterligare ett bara för att räkna in alla karaktärerna? Okej då, Franklin rullade gatan ner när ytterligare en kvinna påkallade hans uppmärksamhet. Han plockade upp henne och fick veta att det rörde sig om ett skuggningsuppdrag. Kvinnans påstådde älskare hade tydligen en affär med någon annan (otrohet, innovativt tänkande) och det var upp till mig att på säkert avstånd följa efter honom. När vi kom fram till parkeringen där han parkerade klev kvinnan ut ur bilen - med laddad pistol. Nyfiken som jag var klev jag också ut, varpå hon vände pistolen mot mig. Den döde läkaren tillika hennes fd. otrogne man låg redan död på marken och det dröjde inte länge förrän jag också gjorde det.

Vad som händer under äventyret har vi diskuterat, men hur ser platsen ut? Hur ser Los Santos ut anno 2013? Sista gången vi var här så var det 2004 och tiden har gjort ett och annat. För det första så har landsbygden byggts om rejält och flertalet små bosatta områden har fått stryka på foten för en enorm massa vildmark. Det skulle vara fallet om det här utspelade sig i samma universum som förra besöket. Men icke, det uppdaterade Los Santos är helt annorlunda jämtmot dess föregångare. Rockstar har valt att enbart fokusera på Los Santos och San Fierro samt Las Venturas finns inte med den här gången. Men med tanke på hur mycket som proppats in i den existerande staden så klagar jag inte. Den är enorm och fylld till bredden med saker att göra. På sedvanligt manér finns det både medelklassområden och industriområden, överklass och ghetton som bidrar till en vibrerande och framför allt varierande sandlåda. Landmärken från verkliga Los Angeles finns att beskåda och leka runt i. De mest uppenbara är Vinewood, Rockstars plagiat på Hollywood som i spelet är skådeplatsen för mycket film. Sen har vi Rockford Hills som ser mer eller mindre ut som Beverly Hills. Sandy Shores där Trevor håller till är raka motsatsen till Michaels områden och liknar valfri amerikansk trailerpark blandat med områden där..., människor med mindre välstånd håller till. Sett till markyta så är det här den största spelvärlden hittills, och det märks verkligen när du lämnar Vinewood Hills bakom dig för en tur ut på landet. När vi ändå pratar om landet så är det en väldigt skön känsla att lämna stadens surr och stress för att några minuter senare (i verkligheten) befinna sig mitt ute i ingenstans med bara naturen som sällskap (... och vissa hungriga pumor).

Något som också är värt att ämna är fordonen som den här gången inte bara är fler än föregångaren men också roligare att ratta runt i. Enligt vana trogen så finns det cabrioleter som den här gången faktiskt kan integreras med. Med det menar jag att du nu kan hissa taket om regnet börjar falla, samt fälla ner det när du antingen cruisar längst med San Andreas Boulevard eller slickar bergsvägarnas asfalt i mellanlandet mellan stad och vildmark. Till skillnad från föregångaren där det antingen var cab eller icke cab så kan du nu som sagt nyttja de rörliga taken fullständigt. Det samma gäller lamporna på bilarna, hur fånigt det än må låta så kan du nu inte bara växla mellan avstängda och halvljus utan fritt växla mellan helt avstängda, halv och helljus (helljus kan du dock bara ha på natten) och därmed leka svenskimporterat och köra efter svenska trafikregler. Nu ska jag inte snöa in på bilar endast, utan också väder. Vädret skiftar rätt rejält i femman och det påverkar mer än bara däckens grepp (kom igen nu, inga mer bilar!). Som i verkligheten så kommer regn att göra dina kläder blöta och det kommer att synas. Har du till exempel en läderjacka eller en av Michaels alla kostymer så kommer det synas när den ligger slickad mot huden. Det går bra ihop med ljudet som uppkommer när du badat med skorna på. Går du på bryggan så kommer dojorna ge ifrån sig det svampiga ljudet som blöta sulor vanligtvis ger ifrån sig. Kort sagt, detaljerna i det här spelet är sinnessjukt många.

Grafik är något som brukar uppdateras inför varje ny del i serien, om man tänker sig hur fyran såg ut när vi bekantade oss med det för första gången. Hur står sig då femman, pressar den verkligen ut det sista som Playstation 3 och Xbox 360 hade att erbjuda? Är det på gränsen att det kokar över i grytan? Eller är det rent av platt fall? Boy, jag kan säga att grafiken i det här spelet seriöst får dig att tvivla på om det verkligen står en konsol från den 7:e generationen under skärmen och inte en av de nya maskinerna. För så snygg är den. När jag kopplade in och körde i 720p så höll jag på att storkna. Det är en fröjd att beskåda spelet framför allt när solen sänker sig över Rockford Hills spanskinfluerade miljonvillor eller när strålarna successivt värmer upp åkrarna i Blaine County efter prärievargarnas nattliga skall. Till skillnad från Grand Theft Auto IV där hela tonen var mycket allvarligare så har grafiken här inte samma kontraster och samma typer av färger. Istället för säg brun, grå och svart (erkänn - det var de dominanta färgerna i fyran) så går femman i mer vänliga och uppmuntrade färger (men oroa dig inte, det finns svarta prickar bakom storyns fasad också) som rött, blått och grönt. Överlag känns hela stilen som jag sa mer uppmuntrande och inbjudande. För när man tänker på det så är ju Los Santos en parodi på Los Angeles som ligger i Kalifornien. Kalifornien är ju vad jag vet relativt färgglatt så därför skulle det väl falla lite på om man målade med samma gamla skåpmat. Annat hade det varit om det hade varit en fiktiv version av säg Chicago där det hade varit mer acceptabelt med mer suggestiva och deprimerande färger, missförstå mig rätt.

Det finns många tillfällen då jag helt tappade fokus på det jag skulle göra bara för att grafiken kom i vägen. Något som jag än idag upprepar, och tycker är lika fint varje gång - är att ta bilen och åka en specifik väg ut på landet (den som går upp till vänster om Vinewood Hills för er som undrar) och bara köra. Rätt tid på dygnet vilket antingen är när solen går ner eller upp, eller står mitt på himmelen. Anledningen är att vägen i fråga efter en tag blir serpentinväg och ligger alldeles på kanten av ett berg vilket enligt mig målar en hysteriskt snygg tavla. Släng på lite musik och lovord om minimala utsläpp, patenterade system som förbättrar greppet och avluta med ett minipris så har du din reklamfilm klar. Ett annat tillfälle är de få gångerna då jag faktiskt tog till luft och "lånade" en helikopter, för att sekunderna senare gräddvispa mig över Los Santos Downtown. Det känns (och ser verkligen ut) som en storstad mitt på ljusa dagen. Det märks att det är mer än en sak som pågår mellan husen, och samma sak när du är nere på gatan kan du se en helikopter komma flygande. En minnesvärd sekvens var när jag i sällskap med Franklin just låst mitt garage på Grove Street (yeah, baby gatan är tillbaka om än lite annorlunda) och skulle precis till att sätta nig gränsle över motorcykeln - då kommer en helikopter vars sökarljus slickar gatan. Jag ser hur den vita ljuskäglan rullar förbi mig över asfalten och vidare bort mot just Grove Street. Utan att reagera kopplar min hjärna sekvensen till den underbara filmen Drive där Gosling i början håller sig undan en polishelikopters öga. Ända skillnaden här var att de inte var ute efter mig..., ännu.

Men i en storstad som denna måste det väl låta rätt mycket? Yupp! Är det inte bilar så är det människor. Och är det inte människor så är det djur. Och är det inte djur så är det natur. Skott bränns av inuti en lager lokal nere i hamnen sen dröjer det inte länge innan ljudet av de sylvassa rotorbladen som klyver luften tillsammans med ekot av sirener fyller omgivningen. Sen hörs också springande fotsteg från insatsstyrkans stövlar. Sist det klickande ljudet då Trevor gör en mantelrörelse och tar sikte med automatgeväret. (Sen ska det inte beskrivas hur kroppar faller och blod sprutar). Som jag nämnde innan så reagerar också skorna på det underlag du för tillfället befinner dig på. Må det vara asfalt, gräs eller en brygga med vattenpölar här och var - skorna reagerar och har du ett ljudsystem som kan snappa upp det (vilket inte kräver en monsterrigg alls) så är det bara trevligt och något som höjer detaljnivån. Vad som går synonymt hand i hand med uppgraderade motorer är väl också utökat motorljud. Det räcker med att du installerar turbo så hör du hur den arbetar under huven. Något som jag fullkomligt älskar då det inte bara går snabbare utan också låter lite värre. Dock så har hybridbilar fortfarande samma dövstumma ljud även fast motorn tävlar med en amerikansk muskelbil (typ), vilket jag tycker låter lite otroligt. Sanningen är dock att jag aldrig kört en hybrid än mindre än med pulver under huven så egentligen vet jag inte hurvida motorn faktiskt låter mer om den är trimmad. Logiskt nog så borde den det... Hur som helst så är det också en detalj inom ljudkategorin som jag gillar skarpt. På dialognivå så gör alla tre röstskådisar för huvudkaraktärerna ett toppenjobb även fast Steve Ogg sticker ut i rollen som Trevor med hans rent utav skogstokiga och brutalt galna tolkning av den sargade kanadensaren. Ska också påtalas att dialogen mellan Franklin och hans kompis Lamar stundvis kan gå lite till överdrift. Parodi på gangsta-tugg - Affirmative.

Spelbarheten då? Hur smidigt fungerar alltihop? Väldigt bra faktiskt, de buggar som jag hittills stött på har varit i Online-läget där laddningen kunde hänga sig vilket tvingade dig att starta om maskinen. När jag tänker efter så har alla buggar i stort sett huserat i online (och med tanke på att starten av den inte var den mest felfria så är det väl logiskt, nu börjar de dock komma tillrätta med den även fats man fortfarande kan kastats ut utan anledning). Det finns dock en bugg i singleplayer som jag irriterar mig på enormt mycket och som jag till och med rapporterat till Rockstar. Har du en bil som du ställer i garaget bredvid något av dina safehouses - behåll den som utställningsexemplar. Varför du frågar du dig? För om du tänkt att ge dig ut på något mer omfattande än en söndagstur som involverar att lämna bilen någonstans i staden - kan du lika gärna glömma den. För istället för att transporteras tillbaka till safehouset som huvudkaraktärernas personliga bilar så får spelet den brilijanta idén att ta bort den ur cachen. Stylat till den? Too bad. Skaffa ny.

Hållbarheten - Det är ett GTA. Nuff said. Finns alltid saker att göra och folk att skju..., jag menar, umgås med... Tack vare online delen som är den mest omfattande i ett GTA någonsin (i och med att vi bara har en att jämföra med så blir det väl lite överdrivet att säga 'någonsin'), där man kan göra ganska precis allt som är möjligt i singleplayer fast med kompisar. Knock yourself out.

Sammanfattningsvis, även om det är lite svårt att sammanfatta ett GTA av den här kalibern, så är Rockstars femma inte bara deras senaste utan också deras bästa. Betyg? 10? Yupp.

(Bilder på ingång)

Medlemsrecensioner10
Samlat betyg: 8.8/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy