Brothers: A Tale of Two Sons

Skrivet av: PhMan   2014-04-03

Josef Fares skapar en fantastiskt sagovärld

Då min speltid är rätt begränsad så har jag hittills inte prioriterat och spelat så många indiespel som jag kanske borde ha gjort. Det har mest varit fokus på lite tyngre titlar från stora studion och så kallade AAA-spel. De väldigt få indiespel som hamnat i min PS3 har inte lämnat några större intryck efter sig och avinstallerades lika snabbt som de kom.

Men så läste jag om Brothers, A tale of two sons. Vad som skilde sig från mängden var Fares namn. Ett namn jag följer och verkligen uppskattar när det gäller filmvärlden. För första gången har Josef Fares lämnat bioduken och satsat på ett nytt stort intresse, spel! Att spelcommunityn dessutom gav bra respons var oerhört glädjande och ökade intresset ännu mer såklart. Detta ville jag ge en ärlig chans.

Spelet handlar om två bröder som försöker hitta medicin åt sin sjuke och döende far. Brödernas resa genom det sagofyllda och vackra landskapet väckte barnet i mig. Det påminde mig om när jag var liten och läste en riktigt bra sagobok som var omöjlig att slita sig ifrån, även om denna saga är för äldre "barn". Äventyret håller en mycket bra balans mellan lugna och intensiva moment i spelet. Ofta hamnar bröderna i småkluriga situationer och behöver tillsammans hitta sätt för att komma vidare och fortsätta jakten efter medicinen åt sin sjuke far.

Spelet är så stämningsfullt och mysigt att det är svårt att inte ryckas med i brödernas äventyr. Det är ca 3 timmar långt, men under dessa timmar kommer du att uppleva ett stort spektra av känslor. Du kommer att skratta, mysa, bli nedstämd, bli upprymd m.m. samt även gråta om du har lätt för det. Det är bra mycket mer än vad många s.k. AAA-titlar mäktar med på 15-30 timmar. Detta trots att karaktärerna knappt pratar och när de väl gör det använder de ett eget språk som man inte förstår. Starbreeze med Josef Fares i spetsen har gjort det så oerhört bra!

Grafiken är bra, riktigt bra. Det är fantastiskt fina, stämningsfulla och vackra miljöer man passerar under sin resa och det händer flera gånger att man stannar upp för att titta runt på omgivningen. Musiken och ljudet är bra, men här kunde man ha gjort ett bättre jobb för att höja stämningen ännu mer.

Själva gameplay och kontrollen är bland det enklaste jag har spelat. Man styr varje broder med varsin styrspak och använder endast L2/R2 för att interagera med respektive broder. Svårare än så är det inte! Det som tar lite tid dock är att vänja sig att styra båda karaktärer samtidigt. Det förenklade enormt för mig att se till att alltid ha storebror (som man styr med vänster spak) på vänster sida av skärmen och lillebror på höger.

Om jag ska försöka hitta saker som kunde ha varit lite bättre så är det att spelet kunde ha varit lite längre. 3 timmar går på tok för fort över. Kontrollen är lite väl simpel och gör att svårighetsgraden blir väldigt låg. Man passerar varje hinder för det mesta på första försöket och absolut max på tredje. Jag önskar att spelet hade varit lite klurigare och mer utmanande med fler knappar att använda och mer saker att göra med sina karaktärer. Det hade även löst punkt nummer ett då speltiden hade ökat automatiskt.

I övrigt så var det ett fantastiskt spel att uppleva och det gör mig glad att Josef Fares lyckas så bra i sitt första försök! Det sänker inte mina förväntningar att se vad han hittar på nästa gång.

Brothers, A tale of two sons är ett mycket bra spel som jag rekommenderar starkt!

Samlat betyg: 9/10