Svenska
MEDLEMSRECENSION

Killzone: Shadow Fall

När Sony visade upp sin nya konsol i slutet av februari förra året så visades ett par spel upp. Ett av dessa var Killzone Shadowfall som mest var för att visa upp hur snygga spelen kan vara på PS4.

På det sättet som Killzone 3 slutade så skulle det vara svårt att fortsätta handlingen med dom tidigare karaktärerna. Så därför fick vi introduceras till den super trista Lucas Kellan. Lucas är en så kallad Shadow Marshall som i princip betyder att han är en agent/spion. Kampanjen utspelar sig också 30 år efter slutet av trean. Och nu så lever Helgans och Vektans bredvid varandra med bara en mur som skiljer dom.

Detta bidrar till att handlingen blanndar in litte om rasism och utanförskap t.ex. Dock så testar dom bara det här och går inte "all in" så att säga. Och det hatar jag. Kan folk inte göra super mongo action eller en berättelse om rasism, fascism och liknande under en orolig period. Men snälla gör inte något mellan dom, det gillar jag inte alls.

Genom kampanjen så får man en helt okej mängd av stealth. Dock känns det som om det kvittar om jag smyger igenom banan eller om jag springer runt med en kulsprutta och skjuter ner varenda Helgan.

Det ska dock sägas att det är kul att skjuta ner dom istället för stealth då man har gjort vapen väldigt bra. Dock känns det som om dom borde gett mycket mer tyngd i vapnen.
Jag gillar också skillnaden mellan Vektans futuristiska och rena vapen och Helghasts mer onda vapen som skjuter ut ond bråd död.

Det är också roligt att lyssna på när man skjuter iväg några kulor från sitt gevär. Detta pågrund av det bra jobbet med ljudbilden.
Sen borde jag nog också ta upp det man tänker på först när man ser spelet och det är grafiken och ljussättningen.

Grafiken visar verkligen vad PS4an kan göra rent visuellt. Sen har dom också lagt ner mycket arbete på ljussättningen i spelet och rök, dimma och liknande som bidrar till atmosfären. Det känns faktiskt som om dom har försökt att skapa en bra atmosfär. Men på vissa banor så har dom misslyckats totalt om ni frågar mig. Det är dock bra att dom försöker.

Nu har jag tagit upp en massa bra saker men vad sägs om att vi kollar på dom negativa aspekterna. Och det är just kampanjen som kan vara fantastisk vid vissa uppdrag och iblannd är den helt förfärlig och får mig att vilja bränna upp Guerrilla Games kontor. Iblannd bjuds vi på spännande action där man ska stänga av bomber på tåg och andra gånger så blir det en hemsk horde-mode där det kommer fiende vågor efter fiende vågor.

Sen kan storyn också vara dunder idiotisk vid vissa stunder. Slutet kändes som om dom skrivit under en lunchrast eller något då det känns puckat och luddigt. Så att säga så imponerade inre kampanjen. Men som tur är så finns det också en välgjord multiplayer.

Online delen ser vid en första blick ut som ett Call of Duty i Sci-Fi miljöer. Men om man gräver i sig i den så känns den mycket annorlunda trots att den har perks, loadouts och liknande. Banorna är ganska bra och loadout systemet känns bra. Har har man gjort så att alla vapen är tillgängliga vid start, men om man vill få ett bättre sikte t.ex. så måste man klara en utmaning (döda 50 pers med etta vapnet t.ex.) och det tycker jag om då det blir mer rättvist då alla har det relativt rättvist.

I slutändan är Killzone Shadowfall ett bra spel men mest en uppvisning av vad PS4an kan göra. Det skulle vara kul om dom fick göra spelet utan tidspressen av att det ska vara klart vid launch. Det bjuder dock på vissa bra uppdrag och en bra online del. Men sen finns det många irritationsmoment med det också.

Medlemsrecensioner9
Samlat betyg: 7/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy