Thief

Thief är något som aldrig intresserat mig förut och det här var faktiskt det första i serien som jag spelat. Jag blev heller inte sugen på att spela det förrän 2 veckor innan relasen men när jag väl blev det så lade jag en förhandsbokning med direkten. Jag har runtom på nätet sett hatkommentarer där folk känner sig lurade och tycker att Square Enix har förstört en mästerlig spelserie. Jag som då inte spelat tidigare ser inte problemet utan tycker det är ett underhållande spel, trots sina brister.

Åter igen så är det mästertjuven Garrett som man spelar som. Vad som hänt sen sist får vi inte veta utan vi får bara anta att han fortsatt stjäla guld och värdesaker. Vi får som vanligt göra den förbaskade övningen (som är rejält tråkig) innan vi får ge oss ut i staden och plundra. Garrett har precis mist en trogen vän och ett år har flutit förbi och staden som han en gång kände till är inte längre sig lik. Den är korrupt och en man vid namn Baron har skaffat sig en större kontroll över den.

Thief är på sina håll väldigt lik många andra stealh-spel och jag påminns ofta om det fenomenala spelet, Dishonored. Thief känns sällan nytt utan byggs på spelmekanismer som redan gjorts förut. Såklart är det ett stealh-spel vilket innebär att du lär få gömma dig i mörkret, klubba ned en fiende i tystnad och få dig att se ut som ett spöke. Det är underhållande men inte särskilt nytänkande då det inte finns många nya funktioner vilket jag hade tyckt varit välkomnande.

Man kan också slå sig fram om man inte har tålamod att ta ut alla fiender i tystnad, dock är det betydligt svårare och det kommer troligtvis att bekosta dig en hel del av ditt liv och ammunition. En batong är det enda sättet du kan ta någon i närstrid med och är egentligen värdelös emot fiender när dem kommer med svärd och armborst. Dock så kan du skjuta pilar som släpper ut rök så du kan passa på och klubba ned dem men detta förstör då hela grejen med spelet, tycker jag. Jag har aldrig känt att jag velat rusa förbi istället, att ta ut dem i lugn och ro är mer tillfredsställande.

Stealth-systemet känns dessvärre lite för dumt ibland... Sannolikheten med att en vakt ibland skulle se dig är lika med noll då du i princip är helt osynlig i mörkret. Det är en cool idé att man är helt dold då men den brister när en vakt kan stå tre meter ifrån, gloendes på dig utan att märka att du ens är där. Dessutom kan du ibland stå vid sidan av vakterna och sno det guld som dem har i fickorna vilket ser urbota dumt ut.

Spelet består av åtta kapitel och i varje kapitel är det i princip samma sak du gör. Smyga dig fram till slutet av det och stjäl så mycket du kan. Enformigt kan det tyckas men jag tycker motsatsen. Jag tycker det är kul och flera gånger så blir jag erbjuden att ta ned fiender på vägen på olika sätt. Ibland kan jag ta ned dem genom att skjuta ned en takkrona, gasa ihjäl dem, skjuta ihjäl dem eller helt enkelt smyga mig förbi dem. Spelet innehåller även en hel del sidouppdrag som består av samma sak men det är fortfarande roande och jag blir aldrig trött på det, även om det har sina brister.

Spelet tog för mig dryga 20 timmar att klara ut vilket överraskade mig något otroligt. Jag hade inte förväntat mig så mycket tid för pengarna. Det går att klara ut det på mindre än tio timmar om man har bråttom men är man som jag som vill samla så mycket som möjligt, ta mig förbi oupptäckt och köra alla sidouppdrag så kan man sikta på 20+. Detta är något som är ett stort plus i min bok i och med att spelet bara har ett single-player läge. Det har ett visst omspelningsvärde också i och med att man sällan lyckas hitta allt på uppdragen och att spela om det på en svårare svårighetsgrad är faktiskt något som jag påbörjade nyligen.

Är det något som jag blivit frustrerad över så är det hur dåligt optimerat det är. Personligen har jag spelat spelet till PC och jag har läst att spelet varit ospelbart för många. Själv har jag klarat mig någorlunda men varje gång jag kommit ut i staden och det är mycket ljus runt omkring mig så har spelet laggat något så otroligt så jag varit tvungen att stänga av det. Jag ska klara det utan problem men ibland har det synts väldigt tydligt att spelet inte brytt sig om ifall min dator klarade det eller inte.

Vad som dock är det bästa med spelet så är det dess atmosfär. Den är helt förbryllande, både visuellt och beteendet på karaktärerna. Jag hör i princip aldrig återanvända dialoger utan dem är alltid nya och man kan dessutom få höra delar av en konversation som någon har innanför ett hus. Det enda man kan se är deras silhuetter genom fönsterrutan och höra deras diskussion. Dessutom reagerar vakterna på hur jag spelat, ifall jag plockat upp något så kan dem senare fråga sig själva var föremålet tog vägen.

En annan väldigt kul grej (beroende på hur man ser det dock) var att man bakat in lite skräck i spelet. Det sjätte kapitlet tas nämligen vid på ett övergivet mentalsjukhus där en hel del vålnader kan synas till och saker och ting kan förflyttas. Jag spelade det här kapitlet sent på kvällen och stängde av i förtvivlan när jag dyrkade ett lås och det plötsligt började banka från insidan av dörren. Där brast det. Efter att ha spelat klart kapitlet så var det egentligen inte så läskigt utan jag hade nog bara förväntat mig att det skulle hoppa upp saker framför mig, vilket det aldrig gjorde. Atmosfären var dock otroligt kuslig.

Det finns tyvärr en hel del trial and errors moment inbakat i spelet. I ett uppdrag så kan du få tre frivilliga mål, precis som i Assassin's Creed-spelen. Vissa uppdrag är detta dock dumt utfört på då du blir tvingad att misslyckas på en grej om du vill göra en annan. Som ett exempel är att du inte får bli upptäckt men du måste ändå slå ned 3 fiender i närstrid. Du får helt enkelt välja vad du vill klara för båda kan du inte göra, dumt nog.

Ska jag summera spelet så är det är bra spel. Det har sina brister men det är alltid underhållande och många av de brister som spelat har tycker jag är förlåtande. Storyn är rätt trevlig och besvarar en del frågetecken som man haft under spelets gång. Är du ute efter att stealth-spel så tror jag mycket väl att Thief är något för dig. Jag delar med mig av några screenshots här nedanför.

Plussidan
+ Fantastisk atmosfär
+ Trevlig story