Danganronpa: Trigger Happy Havoc

Skrivet av: 5murfen   2014-02-21

"You must kill someone if you want to leave.
It's as simple as that."

De orden sägs av Monokuma i början av spelet och sätter stämningen för resten av resan. Monokuma är en ganska så galen, ehm~ björn, som har samlat ett gäng ungdomar på en skola helt stängd från omvärlden. Alla fönster och dörrar är barrikerade och det finns egentligen bara en enda väg ut - att gå med på de regler Monokuma bestämt. Valet är att stanna på skolan för evigt, eller att försöka sig på att genomföra det perfekta mordet. Lyckas någon genomföra ett perfekt mord, vilket innebär att döda en av sina klasskamrater utan att bli upptäckt, får den personen lämna skolan medan resten... straffas.

Spelaren har kontroll över studenten Makoto. Allt ses ur förstapersonsvy och grafiken är uppbyggd av 2D-figurer i djupled, vilket ger illusionen av någon sorts 2.5D-bild. För mig fungerar den grafikstilen utmärkt och bilden är alltid kristallklar i skärpa och färg. Gameplayet är uppdelat i olika varianter, allt ackompanjerat till passande och stämningsfull musik.

En del av spelet går ut på att lyssna på dialog som framförs i både text och tal (det går för övrigt att välja mellan engelskt och japanskt tal) och det framförs på samma vis som många andra jrpg's. Inget konstigt med det.

En annan del av spelet går ut på att använda sin fritid till att bli vän med sina klasskamrater och detta var en av mina favoritdelar. När jag lärde känna de andra brydde jag mig mer om deras välmående och när någon av mina vänner dog blev jag riktigt deppig. Det är precis så jag vill ha det i ett spel; jag vill bli engagerad, jag vill bry mig. Storyn är väldigt genomtänkt och proppfylld av intressanta och knasiga karaktärer. Under de här delarna blev jag aldrig någonsin uttråkad utan ville bara ha mer.

Sedan har vi det där med det perfekta mordet. Jag antar att alla förstår att spelet inte direkt är fullt av harmoni, utan att mord faktiskt sker lite nu och då. Monokuma triggar gärna igång händelser genom att ge motiv och det är väl inte mer än mänskligt att det finns de som nappar på detta. Så, någon blir dödad. Vad händer då (förutom att Monokuma blir glad)? Jo, varje gång någon dör följer två roliga delar av spelet: undersökning samt rättegång.

Under undersökningen behöver Makoto hitta de ledtrådar som finns tillgängliga i form av mordvapen, dödsorsak, motsägelser, vittnen, och så vidare. Allt detta sparas i Makotos handbok och ska sedan användas i rättegången. Över de här delarna är det väldigt mycket peka och klicka, vilket passar Vitans format perfekt.

Rättegången (Class Trial) utspelar sig sedan i ett rum där alla är samlade i en cirkel och Monokuma är domare. Rättegångarna är långa (kanske lite för långa ibland) men överlag riktigt roliga och ibland relativt utmanande då logik behöver användas. Jag spelade på Normal och kan rekommendera att istället välja Hard eftersom det då ges fler alternativ att välja på. Normal var lite för enkelt ibland, men ändå helt okej eftersom vissa delar var svårare än andra. Men välj absolut inte Easy, då tas alla extragrejer bort från rättegångarna och det vore otroligt tråkigt utan dessa. Normal är inte svår, kör på den om du vill ha en lagom utmaning och på Hard om du vill ha lite extra.

Jag har inte exakt koll på hur lång tid det tog med första genomspelningen, men jag gissar på att det var runt tjugofem timmar. Det är inte jättelångt, med andra ord. Däremot dyker det upp lite roliga extragrejer att göra efter att spelet är slut och utan att spoila för mycket om detta kan jag säga att det ger många fler timmar med spelet. Jag spelade ut huvudstoryn igår och började på extramaterialet idag och jag är hur nöjd som helst. För den som vill ha mer av det goda är det perfekt. Ett otroligt prisvärt spel.

Men för att avrunda då... DETTA SPEL ÄR AWESOME, SPRING OCH KÖP DET! (får man använda capslock i recensioner?)

Plus och minus:
+ Monokuma (knasigare nalle finns inte!)