Heavy Rain

Efter flera års suktande har jag äntligen fått sätta tänderna i deckarthrillern Heavy Rain och det har varit en upplevelse jag sent kommer glömma

När spelet startar möter vi tvåbarnspappan Ethan Mars som lever ett, vad det verkar, idylliskt liv med sin fru och deras två pojkar. Solen skiner och i väntan på att fru och barn ska komma hem utövar man diverse småsysslor. Här stöter jag på det absolut största problemet med spelet dock. Det tar mig 6 försök innan jag kan komma förbi scenen där barnen och frun kommer hem. Spelet fryser nämligen flera gånger om här och jag måste starta om min konsol. När jag väl kommer förbi där fryser spelet dock aldrig igen.

Spelet presenterar egentligen inte alls vad det ska handla om förrän ett tag senare när familjen åker iväg till ett köpcentrum och den ena pojken springer iväg från sin far och lyckas tillslut bli påkörd och dör, trots att Ethan kastar sig framför pojken för att skydda honom.

Spelet hoppar sedan framåt till en regnig period där Ethan och hans fru har gått skilda vägar. I staden härjar en mördare, Origamimördaren, som kidnappar och dödar barn. Ett av offren blir självlart Ethans andra son och vi får nu ge oss ut på en resa där Ethan, FBIagenten Norman Jayden, privatdetektiven Scott Shelby samt reportern Madison Paige alla försöker rädda Ethans son och ta fast mördaren.

Du kommer som spelare hantera alla dessa fyra karaktärer som genom spelet kommer ställas för flera svåra val där du som spelare väljer vad som ska ske. Man kan självklart välja utefter hur man tror att karaktären skulle göra, men jag själv gick helt enkelt på min magkänsla och hoppades att det skulle gå bra. Vissa gånger valde jag helt fel och jag nskade att jag skulle valt annorlunda, men en stor del av charmen i Heavy Rain är hur spelet utvecklar sig baserat på dina val.

Det är i varje fall något man tror första gången man spelar det. Jag kollade några dagar efter jag hade klarat det på när min bror spelade. Vid flera tillfällen försökte han göra helt annorlunda än mig, men det slutade tillslut precis som det hade gjort för mig fast med några scener fler eller färre. Vissa scener där det känns som karaktären man styr är utsatt för livsfara kan de inte ens dö, vilket tar bort spänningen väldigt mycket. Jag förstår därför att Cage säger att man bara ska spela spelet en gång. En hel del grejer blir annorlunda, men långt ifrån så många som man tror.

Så när en till synes omöjlig kombination av QTE (som spelet till stor del består av, gjorda på ett snyggt sätt som känns kul) dyker upp och du misslyckas så leder det nödvändigtvis inte till att din karaktär dör, även om hen i vissa situationer kan göra det. Det samma gäller saker du säger i olika situationer. Många gånger sker samma sak i spelet oavsett vad du försökt göra.

Första gången du spelar spelet är det dock, som sagt, helt otroligt spännande. Eller, det blir det efter ungefär halva spelet. Första halvan av spelet hade jag faktiskt ganska svårt för att motivera mig själv att spela spelet då jag inte tyckte att det var mer än okej. Det hettade till ibland, men jag brydde mig inte särskilt mycket om vem mördaren var och två av huvudkaraktärerna kändes bara väldigt tråkiga. Sen, som en blixt från himlen, hettade det till och även om en av karaktärerna (Norman) aldrig blir särskilt intressant eller rolig att spela med så är jag helt fast i spelet.

Berättelsen är riktigt spännande och jag är fast besluten att få veta vem mördaren är. Briljanta röstskådespelare tillsammans med en musik som passar spelet fantastiskt bra höjer bara spelet ännu mer och det känns verkligen som en bra film, fast en film där jag själv får påverka handlingen. Tyvärr är animationerna stundtals väldigt stela och under vissa scener sitter jag och skrattar över hur roligt det ser ut. Spelet skiftar verkligen från att vara väldigt snyggt till extremt stelt.

Heavy Rain är helt enkelt ett spel som under första genomspelningen är väldigt nervkittlande och nervöst (man vill ju inte göra fel val), men vid andra genomspelningen märker man att det mesta är sig likt. Det finns därför nästan ingen som helst omspelningsvärde och den enda DLC:n som finns tar slut på 15 minuter. Det finns helt enkelt inte särskilt mycket att göra när du har klarat spelet. De 10 timmarna som den första genomspelningen tar är dock värd varenda krona.

+ Plus
. Spännande första genomspelning
. Bra gjorda QTE