Need for Speed: Most Wanted

Skrivet av: AG Jati   2014-02-02

Hälften Hot Pursuit 2010, hälften Most Wanted 2005. Låter som det bästa av två världar? Nej, tvärtemot. Detta är ytterligare ett bevis att Electronic Arts är inget annat än pengahungriga svin.

Vad ska man börja egentligen? Denna spelserie har hållt på alldeles för djävligt länge! Det räcker inte med en vanlig mjölk kossa som ska mjölkas, utan ett helt fanskap till mejeri där man gör både mjölk och smör! Trots det fortsätter Electronic Arts starkaste kort att kamma hem spelpriser och hyllad kritik. Och på köpet har dessutom flera miljoner besvikna fans tjatat efter ett nytt "Underground 213641826341". Ja, det verkar inte som att Need for Speed är den legendariska spelserie den en gång varit. Om jag ska vara ärlig så har jag aldrig upplevt NFS på samma sätt som jag gjorde med High Stakes, vilket enligt mig är den bästa delen i hela spelserien. Så ni fanboys behöver inte kritisera mig. Ni har ändå inget bättre för er än att klaga.

Men i alla fall. Detta är alltså ytterligare ett annat enformigt racers vs. poliser. Oftast brukar jag finna dem rätt underhållande. Men inte i detta fallet. Det verkar som att EA och Criterion Games hade några sparpengar över som gick till detta fasansfullt usla spel! Men hur somhelst, nu ska jag skruva ner tempen lite och börja recensera. Du sätter dig alltså i sätet som en random förare på väg att sno åt dig en bil, rymma från polisen, sno åt dig en bil och fly igen. Allt detta till Icona Pops "I love It". Jag behöver inte säga mer, bara stäng av soundtracket och sätt på annan BRA musik istället för meningslösa club bangers och blöj-rockare.

Så, vad ska man säga om racingen? Ja, det är precis som de vanliga recepten. Kör från punkt a till punkt b. Eller så är det någon annan enformig 30 sekunders racingbana. Dessutom så är världen nästan skrattretande liten. Till och med banorna i Need for Speed: Carbon hade mer varation. Överallt finns det ett gäng "fräna" lackeringsbyggnader som förvandlar...färgen på din bil, jaaa "coolt. Inte blir det heller bättre att bilarnas styrning påminner om flodhästar på rullskridskor. Sen så dras motståndarna precis som poliserna till dig som magneter. Såvida du har inte en full lastgas-tub blir det ibland omöjligt att köra ifrån motståndarna. Även om jag har en gammal 911:a bakom mig.

När du väl kör omkring i denna "spektakulära" spelvärld märker du att det finns ett gäng bilar att samla åt sig. En del kanske ger dig en ny aha-upplevelse som Tesla Roadster och Ariel Atom. Men i övrigt känns det som exakt samma bilar man kört i de förgående titlarna fast i uppgraderad version. Vad hände med kreativiteten som EA hade förut? Dessutom känns det inte ens som att man får rätta känslan även om man kör en Lambo, även om det är bara jag som tycker det. Även så kan du smalla i ett gäng cardboards, men det är mest som ett tidsfördriv då du inte kör race.

Polisjakterna blir onödigt frustrerande och precis som moståndarna känns snutarna som magneter. Man kan helt enkelt inte fly ifrån dem såvida man har full lustgastub. Till skillnad från förgående titlar där man fick coola manicker eller kunde köra på objekt som hindrade poliser, finns här ingenting att utnyttja spelvärlden på. Man bara kör, kör, kör och stöter på en annan polis. Kom igen EA! Lite mer kunde ni väl krydda på för att göra spelupplevelsen lite mer spännande? Jag är sjukt besviken.

Slutligen, detta är alltså ett racingspel som alla racing-fans världen över har avgudat? Jag vill bara fråga en sak till er: Hur tänker ni? Söker ni efter en riktig upplevelse eller vill bara njuta av samma koncept om och om igen? Någon måtta får det väl lov att vara. Och till er Electronic Arts, skapa något nytt!

Denna recension hade ingen som helst koppling med online-läget.

Betyg

Spelet: 4/10