Zombi U

Ja det kanske inte säger särskilt mycket eftersom jag inte hade några särskilt stora förväntningar på spelet. Ett riktigt mediokert spel men som ibland hade sina fina moment, i längden räcker det dock inte. Det känns som att jag kommer glömma hela spelupplevelsen inom någon vecka bara.

Det börjar riktigt intressant... Vi får spela som en helt random överlevare som får instruktioner av en man som kallar sig för The Prepper. Han räddar oss från att bli slaktad av en drös zombier och säger att jag ska göra dittan och dattan för att överleva. Storyn är inte alls särskilt originell eller spännande. Jag får mer eller mindre bara acceptera det han säger att jag ska göra.

The Prepper är egentligen en karaktär som man kunde ha skitit i helt och hållet. Logiken med han i spelet är lika med noll. Det är faktiskt en riktigt cool funktion att man blir en ny överlevare ifall man dör, vilket jag gjorde en hel del - inte alltid på grund av mig utan spelet. Dör jag så måste jag som ny överlevare leta upp mitt gamla jag som nu är zombie och döda hen för att återta mina vapen. En schyst grej som känns väldigt troligt, vad som istället blir idiotiskt är när Prepper behandlar dig som exakt samma person. Din karaktär i spelet kan heller inte prata vilket numera känns som A och O i ett sånt här spel.

Stridssystemet är både bra och dåligt. Att stå och banka 4-8 slag på en zombie med en cricketklubba är något av det tråkigaste som finns och påminner mig om de hemska timmarna med The Walking Dead: Survival Instinct. Bara håll in ZL för att sedan trycka på ZR för att banka skallen ur zombien. När man sedan introduceras för armborstet och automatvapen så skiner spelets strider. Att använda skärmen på sin gamepad när man siktar är riktigt coolt. Att använda vapen erbjuds tyvärr inte så ofta och ammunitionen tar snabbt slut.

Grafiken är generellt sätt en besvikelse. Jag har inte kollat på något gameplay av spelet alls innan jag spelade det och hoppades på att det ändå skulle vara anpassat till next-gen, istället känns det som om Ubisoft hånskrattar åt mig bakom min rygg. Zombierna är fula som stryk och vapnen är kantiga och färglösa. Det enda som är snyggt är blodet som sprutar från zombierna och när ljusstrålar träffar en i ansiktet.

Miljön som man spelar i är ganska cool faktiskt. Ibland kan det vara ett elände att navigera sig, särskilt om man inte hackat kamerorna så man ser kartan av området. Att spela inuti Buckingham Palace var hur som helst riktigt roligt och just det att zombierna ändrar utseende beroende på vart man spelar är en kul grej. Många spel misslyckas ofta med att alla fiender ser ungefär likadana ut. I ZombiU får vi se zombier som en gång i tiden varit, poliser, advokater, missbrukare, doktorer, militärer, högvakter m.m. Som jag tidigare skrev så är det bara synd att dem inte var snyggare gjorda.

Vad som är bäst med spelet är då skräckmomenten. De är fantastiskt bra gjorda men tyvärr används de alldeles för sällan. Ibland används dem dock på ett mycket ologiskt och förstörande sätt. För er som inte spelat spelet kan jag tala om för er att man på skärmen på sin gamepad kan se inkommande zombier. Du behöver inte alltid kolla utan du hör även ett pipande ljud ifall någon kommer i din närhet. Detta kan ibland vara ett stort problem för jag har ett flertal gånger varit med om att stället är helt tomt, bara jag är där. Plötsligt når jag en dörr som är låst, för att jävlas med mig har utvecklarna bestämt sig för att transportera in en zombie rakt bakom ryggen från ingenstans bara för att försöka skrämma mig. Detta resulterar sällan i rädsla utan vredesutbrott. Jag kunde ju inte göra någonting åt det? Jag har dock blivit så rädd att jag vid ett tillfälle hoppade till så tårna flög rakt in i bordsbenet. Ett skratt blandat med ett vrål utbröt och smärtan satt kvar i den närmsta timmen. Flera gånger än så har jag hoppat till men de gånger har jag klarat mig oskadd.

Spelet låter kanske enligt min beskrivning som ett riktigt skitspel nu och ja, det är det till och från. Ändå så har det sin charm ibland och innan spelet snart var slut kände jag att det nog landar på en sjua trots allt. Det hade det gjort om inte följande hände. Jag vet inte om det är en bugg eller inte men ifall man dör under den sista halvtimmen som är kvar av spelet blir du som vanligt en ny överlevare men den här gången låser alla tidigare upplåsta gångar och genvägar igen. Du måste nu hitta en ny väg för att nå tidigare ställe. Att bara göra det tog en timme för mig vilket gör att betyget inte har en chans att nå upp till sju igen. Så dumt och ologiskt.

ZombiU är ett helt okej som kan underhålla dig en stund. Spelet tar ungefär 10 timmar att klara ut vilket jag anser som en bra spellängd men köper du spelet ska du inte göra det för mer än 100 spänn. Mer än så är det inte värt.

Plussidan
+ Långt äventyr
+ Underbara skrämselmoment