The Elder Scrolls V: Skyrim

Skrivet av: tengel   2014-01-06

Har länge hållt mig från att betygsätta och "recensera" The Elder Scrolls V: Skyrim. Är ärligt talat inte färdig med spelet i nuläget men har fått acceptera att jag antagligen aldrig kommer att känna mig "färdig". Ett spel av Skyrims karaktär och storlek går helt enkelt inte att någonsin känna sig färdig med.

Efter över 200 timmars spelande känner jag mig ändå kvalificerad att göra ett uttalande.

Skyrim är inte bara ett spel. Skyrim är ett parallellt universum. Ett paradis. En tillflyktsort. Ett lugnande medel. En pausknapp. En fenomenal underhållning. En konstuppvisning i de vackraste naturbilder ni kan tänka er (vet inte hur många printscreens jag har tagit på soluppgångar, snötäckta fjälltoppar och obeskrivliga norrsken).

Huvudhistorien vet jag inte jättemycket om. Jag har spelat kanske ett tjugotal mainquest-uppdrag men har sedan pausat för att jag har en förmåga att stänga ner ett spel när huvuddelen är avklarad. Tycker det känns awkward att komma tillbaka till samma värld efter att slutkampen eller apokalypsen genomlidits. Känns liksom inte "äkta". Så i Skyrim passar jag mig noga för att spela klart mainstoryn. Och egentligen är det inte själva huvudhistorien som gör Skyrim till var det är. Inte alls, faktiskt.

Det är vi spelare som gör spelet så stort. Jag, som gamer, får uppleva världen i mitt tempo, på mitt sätt. Jag blir inte tillrättavisad eller tvingad att gå till ett visst ställe. Jag kan gå vart jag vill. Göra vad jag vill. Ibland till och med lite för mycket (känns lite otroligt att samma dude kan bli leader of the pack i samtliga giuld och inom samtliga stridssätt i en och samma genomspelning, men så är hen ju dragonborn också så vem är jag att klaga).

Skyrim är inte ett spel. Det är en upplevelse. Sen kan ju även upplevelser ha sina dolda baksidor också, förstås. Att i ett sådant miljonprojekt (miljard?) som The Elder Scrolls V: Skyrim inte göra plats för fler än max 10 olika röstskådespelare känns urdumt. Speciellt som dessa 10 dels inte kan tänka sig att förställa eller förändra rösterna det minsta karaktärerna emellan, och dels för att dessa 10 också sitter på väldigt speciella och lättigenkännliga röster. Vilket medför att hela Skyrims befolkning delar på 10 olika talsätt och dialekter. Men jag hade kunnat acceptera och älska Skyrim även om det var fem stycken stammande treåringar som gjort röstinspelningarna så för mig är en sådan grej petitesser. Även om det är oförståeligt.

Något som däremot inte är petitesser är alla buggar som fortfarande finns i spelet. Ett spel av Skyrims omfattning skulle knappt kunna existera utan buggar men så här tre år senare kan man tycka att fler borde vara åtgärdade. Men iallafall på datorn finns det många patchar att googla upp (vilket dock medför tråkiga pauser i spelet).

Skyrim är, trots buggar och tio enkelspåriga röstskådespelare, en upplevelse som ingen får missa.

Medlemsrecensioner35
Samlat betyg: 8.8/10