Battlefield Play4Free

När jag läste att Battlefield existerar som en Free-2-Play titel blev jag intresserad. Jag blev ännu mer taggad när jag läste GR:s medlemsrecensioner som gav spelet bra betyg. Tyvärr blev jag snabbt mycket besviken på Battlefield Play4Free. Den största orsaken är just själva Free-2-Play modellen. Men jag ska också göra mitt bästa att objektivt presentera andra faktorer som tillsammans (enligt mig) sänker spelets betyg rejält.

Spelets första problem är nedladdning och installationstid som jag tycker tar för lång tid.

Spelets andra problem är kontohanteringen. Här gäller det att redan från början ge ens soldat - den karaktär som man kommer att spela med - rätt namn, rätt utseende och rätt soldatklass. När man registrerar sig för första gången kommer namnet på ens första soldat att vara ens användarnamn. Man kan sammanlagt skapa två olika soldater gratis. Vill man skapa flera får man betala.

Men vad händer om man trots allt ångrar sig? Kanske blev man inte nöjd med ens tidigare val. Tyvärr kan man inte radera soldaten. Då finns det två alternativ: ändra namnet på din första soldat, eller skapa en ny soldat (om du inte redan förbrukat dina två "slots") med ett bättre namn och ändra - så att denne får vara "huvudsoldaten". Men bägge alternativen kostar pengar!

Kan man avsluta sitt Battlefield-konto? Nej, det kan man tyvärr inte.

Spelets tredje problem är supporten. Uppstår det problem hänvisas man till forumet. Att personligen kontakta EA:s support är helt omöjligt. Ibland rekommenderas man att använda chatten som i praktiken inte finns. Det finns en s.k. spelrådgivare men den är bara en databas över de mest vanliga frågorna.

Spelets fjärde problem är Free-2-Play modellen. Öppnar man inte plånboken får man dras med svagare vapen. Man kan inte själv välja en server utan man får slåss mot andra spelare som ofta är starkare än en själv. Egentligen fungerar Free-2-Play spel på detta sätt. Men efter att ha spelat andra Free-2-Play titlar såsom Champions Online och Gamelofts Brothers In Arms 2: Global Front (multiplayer-delen) till iOS tycker jag att Battlefield Play4Free faktiskt kan göra bättre ifrån sig.

Grafiken och ljudet är bra och kommer inte att göra fansen besvikna. Spelet använder en modifierad version av Battlefield 2:s spelmotor. Fast egentligen undrar jag om det inte vore bättre att satsa på originalet istället.

I min recension av Command & Conquer: Tiberium Alliances (ett annat EA Play4Free-spel) gav jag spelet 3/10, trots att det är enkelt att komma igång och att det kan vara roligt att spela under en kortare stund. Men Battlefield Play4Free gav mig mer irritation än spelglädje, så den får bara 2/10.

Jag är medveten om att många säkert inte kommer att hålla med mig om detta låga betyg. Jag är ledsen, men slösa inte er tid på den här titeln utan satsa på de "riktiga" Battlefield-spelen istället.

Samlat betyg: 6.3/10
1