Assassin's Creed IV: Black Flag

Jag måste till en början säga att jag är överraskad att det tog mig drygt två veckor att klara ut det senaste spelet i Assassin's Creed serien. Något som jag inte kan säga om de flesta andra spel. I drygt två veckor har jag seglat, lönnmördat, kapat skepp, och haft annat skoj. Ännu är det inte över.

Jag hade stora förhoppningar på Assassin's Creed IV: Black Flag när det släpptes. Jag älskade Assassin's Creed III och hoppades på att det här skulle vara ganska likt och att man hade förbättrar många av treans brister. Connor är det inte alls särskilt många som är förtjust i och det kändes därför väldigt spännande att nu få spela som hans farfar, Edward Kenway.

Spelet inleds med att man är Kenway ombord på ett skepp som precis blivit erövrad av ett annat där en lönnmördare har varit en del av erövringen. Kenway lyckas ta sig i land helskinnad vilket även lönnmördaren gör. Eller, har är skadad och erbjuder Kenway en stor summa pengar om han hjälper honom att överleva. Redan nu märks det vilken naiv man som Kenway är. Finns det pengar i potten så ställer han upp. Nu är ju dock Kenway en pirat så förhandlingar är inte hans starkaste sida utan tänker att det är lättare att bara roffa åt sig pengarna av den skadade mannen. Vi bjuds på en klassisk övning där nybörjare får chansen att lära sig klättra, hoppa och utforska. Kenway får tag på lönnmördaren och stjäl hans förklädnad och tänker även ta hans roll och lura ett par tempelriddare för att komma åt den stora pengasumman.

Jag hade som jag sa hoppats på att Kenway skulle vara den härligaste lönnmördarna av dem alla men kan i de första sekvenserna inte alls känna av det. Kenway känns oerhört identitetslös och faktum är att han egentligen inte är en lönnmördare utan egentligen bara en pirat iklädd någon annans kläder. Jag har förstått att det här är en del av spelet och att lönnmördare som man genom spelet stöter på inte alls gillar honom för detta men ändå känns det som om man har gjort väldigt fel.

Spelmässigt så är det väldigt likt Assassin's Creed III vilket glädjer mig. Något annat som överraskar mig väldigt positivt är att jag genom spelets gång har stött på väldigt få buggar - något man stötte på ganska ofta i tidigare spelet. Nu har jag spelat spelet på PC och vet inte hur det varit på konsol men är du sugen på att köpa spelet så rekommenderar jag varmt PC-utgåvan.

Grafiken har fått sig ett ordentligt lyft vilket ni säkert kommer att märka i mina screenshots som jag även lägger upp i recensionen. Havet är oerhört vacker. Väldigt kristallklart och vackert så man nästan själv vill plumsa i. Jag har spelat spelet på maxade inställningar vilket nästan känns som ett måste om man ska spela det på PC. Allt har egentlige fått sig ett ordentligt lyft grafikmässigt. Ansiktena ser mycket snyggare ut än tidigare och har du spelat tidigare spelen så minns du säkert att stealthkonceptet kändes väldigt osannolikt när du gömde dig i en buske fast man klart och tydligt såg dig. I det här spelet har man lagt ner mycket energi på att göra dig helt osynlig när du gömmer dig bland buskarna och bland vassen. Växterna reagerar även på hur du smyger dig fram vilket gör det fantastiskt snyggt att jag nästan vill stanna kvar i den.

Hur omgivningen reagerar på vädret är även det värt att nämnas. Börjar det ösregna och blåsa så kommer havet dra upp stora vågor som tvingar dig att möta dem för att inte ta skada med skeppet. Även växter reagerar på det på ett otroligt snyggt sätt. Mycket av detta gör att spelet blir mycket mer trovärdigt med tanke på det klimatet som spelet utspelar sig i. Assassin's Creed IV: Black Flag kan vara bland de snyggaste spelen som du kan spela just nu.

Att segla med fartyg var inte en jättestor del i det tidigare spelet men visst fanns det sekvenser som man skulle använda det också. Eftersom det här spelet utspelar sig under piraternas era så är det en självklarhet att det har en större roll än i det tidigare spelet. I trean var dem väl helt okej, inte mer. Mina förväntningar på detta var därför inte skyhöga men skulle bli intressanta att upptäcka mer av. Till en början känns det ganska likt trean men ju längre jag spelar desto fler förbättringar upptäcker jag. Det är mycket enklare att styra, farten är lättare att hantera, att avfyra kanoner är även det lättare och framför allt att erövra... Att erövra är bland det roligaste som spelet erbjuder och man känner verkligen sjörövarkänslan. Erövra gör du genom att ta tillräckligt mycket skada på ett annat skepp, åk nära intill det och lägg dig i sidbredd med det andra skeppet. Nu kommer din besättningen att haka sig fast i det andra skeppet och du kan nu erövra det andra hur du vill. Vill du attackera från ovan bland masten, vill du snabbt hoppa ombord och ha ihjäl alla andra, vill du ta dina svängkanoner och skjuta så många du kan, ja ni märker själva att valen är många och det är helt upp till dig att bestämma vilket du tycker bäst om.

Efter en erövring får man även bestämma om man vill använda deras material till att laga eventuell skada på ditt eget skepp, göra dig mindre efterlyst på havet eller så kan du ta över skeppet och skicka det till din egen flotta. Din egna flotta kan sedan göra uppdrag som görs vid sidan av spelet. När ett uppdrag lyckas så belönas du med pengar, skrifter och utsmyckningar till ditt skepp.

Nutidsdelen är troligtvis spelets svagaste punkt. Jag har alltid uppskattat att spela som Desmond vilket jag är ganska ensam om men eftersom vad som hände i trean som jag inte täcker avslöja för någon som inte spelat det så är man nu en annan karaktär. Tidigare har det handlat om att få svar på Desmonds förfäder men i Black Flag jobbar man på Abstergo som ska tillverka ett spel om Edward Kenway's äventyr. Din karaktär kan inte prata vilket idag borde ses som A och O i ett spel. När du får en fråga så nickar man inte ens utan står bara och tittar på och allt känns därför bara så himla dumt. Mystiken som man försöker använda sig av misslyckas även den ganska bra och jag är inte alls sugen på att återvända till nutiden, inte alls.

Att få simma under vatten var en välkommen nyhet. Vid vissa platser på havet kan man ta en undervattensklocka och utforska ett skeppsvrak. På havets botten erbjuds en vacker miljö där man ska samla så många skatter man kan hitta samtidigt som man måste tänka på att hämta luft och undvika sig för hajar.

Multiplayern har sedan Brotherhood varit enormt underhållande och jag såg därför fram emot att få upptäcka den på nytt i Black Flag. För varje spel har den bara blivit bättre och bättre men i Black Flag så blir den istället sämre. Alla kartorna känns hälften så stora än tidigare och att man har valt att ta bort funktionen där man måste jaga sin måltavla om man inte varit tillräckligt diskret är borta förstår jag inte. Detta gäller förstås bara spelalternativet efterlyst men eftersom det är det mest populäraste och roligaste så är det bara det som jag har spelat. Några stora nyheter syns inte heller till. Dessutom har Ubisoft fortfarande inte förbättrar sina servrar vilket leder till att jag blir utkastad efter vartannat spel vilket driver mig till vansinne och därför har jag inte spenderat mer än kanske två timmar med multiplayern.

Hållbarheten är fantastisk och det tog mig knappt 27 timmar att ta mig igenom det. Jag har inte enbart spelat huvuduppdragen då utan har spelat en hel del sidouppdrag och samlat skatter och annat också. Just nu har jag klarat 79 % av spelet så jag har ändå en bit kvar. Räknar med att ha spelat 35 innan jag nått 100 %. Du får ut mycket av pengarna om du köper det vilket jag rekommenderar dig att göra.

Så det är alltså det sjätte spelet i serien. Assassin's Creed IV: Black Flag skiner verkligen många gånger men med dålig multiplayer och bristande story så blir det inte perfekt. Kenway blir en bättre karaktär längs med spelet och många tidigare frågetecken besvaras i slutet, nutidsdelen är dock bara idiotisk.

Plussidan
- Makalös grafik
- Fantastisk atmosfär