Angry Video Game Nerd Adventures

Alla vet väl vem James Rolfe aka Angry Video Game Nerd är? Han är ju liksom det mest igenkända gamer:n på nätet (förutom PewDiePie kanske). Efter flera fangjorda spel och spelbar karaktär i Texting of the Bread, fick äntligen AVGN sitt officiell spel och det är inte bara en hyllning till själv Nerd utan även en hyllning till det 8-bit är känd för: svårighetsgraden.

Spelets story är ganska enkel, precis som i de flesta spel från tiden spelet baserar sig på. AVGN och hans vänner Mike, Bullshit Man och Guitar Guy blir indragna i ett tv-spel och AVGN måste ta sig igenom flera banor i Game Land. Spelets upplägg är väldigt lik Mega Man-spelen. Det finns åtta världar som man kan spela i den ordning man vill och när man klarar alla låser man upp det nionde och sista banan där slutbossen finns.

Grafikstilen är det man brukar kalla 12-bit, en blandning av 8-bit och 16-bit grafik. Det funkar väldigt bra här, då det är just sådant retro man tänker på när man hör AVGN. Musiken är helt enkelt underbar. Vi får flera högkvalitativa chiptune låtar. Andra ljuden är det man normal skulle höra i ett 8-bits spel, plus de några få rösten från SMDC2K och Glitch Gremlin. Presentationen är väldigt välgjord och passande.

Det första man måste nämna är att spelet är svår och inte särskild långt. Den är faktiskt lika lång som de flesta NES-spel. Själva gameplay är en blandning av Mega Man och Contra. Man får skjuta i åtta riktningar och platformandet funkar fint. Världarna är fyllda med massor av fiender och hinder så man har nästan aldrig någon tid att ta det lungt. Många moment från både de bra och dåliga NES-spel finns med (de dåliga blev gjorda till något bra såklart). Det finns även hemligheter på varje bana. Det finns cameos, upplåsbara karaktärer och man kan även hitta shitpickle här och där. Trots att spelet är kort så finns det mycket replay value. Det finns tre tillgängliga svårighetsgrader från början Easy (6 HP, oändligt med liv), Normal (3 HP, 30 liv) och Old School. Om man klarar det svåraste låser man upp fler: Hard as Balls, Impossible och YOLO. Det sistnämnda är helt omöjligt. Man ska klara hela spelet utan att bli träffad en enda gång. Gameplay:n är väldigt bra enligt mig, då jag älskar svåra spel i 8-bits stil och AVGN: Adventures levererar med väldigt hög svårighetsgrad samt bra kontroll.

Jag rekommenderar spelet till alla som AVGN-fans och de som gillar att lira retro-spel. Om man inte gillar humorn som finns i AVGN:s videos så borde man kanske skippa det, då det finns bland annat många svordomar och en av banorna är baserad på Atari Porn spelen.

AVGN: Adventures är det svåraste spelet 2013, men det är verkligen värt det. Jag köpte det nu på Steam-rean och tänker nog köpa det igen när det kommer till Wii U.

PRESENTATION: 9/10
GAMEPLAY: 9/10