Grand Theft Auto: Vice City Stories

Skrivet av: AG Jati   2013-11-16

Det är dags att återvända till den soliga asfaltsdjungeln i Vice City. Det är verkligen världens bästa fulaste spel någonsin.

Bra spel behöver inte se snygga ut. Även denna ideologi är hos Rockstar Games ibland. Ta exempelvis Manhunt och Bully. Dessa två spel är man något kritisk kring med dess grafiska egenskaper, men sen så avgudar man resten av spelet. Så länge de finns en bunt fylld med story, humor, spänning och musik så är man nöjd. Jag tänker samma sak då jag spelar Vice City Stories. Förmodligen det mest annorlunda spelet i serien. Det går väldigt tomt på alla stereotyper och sexister som man brukar se i Grand Theft Auto. Men tro inte att det är bara skåpmat! Detta spel håller måttet!

Precis som en alldeles vanlig actionrulle med Tom Cruise har vi även en hård muskelhjälte i detta spel. Vic Vance är en hårt arbetande familjefar som har tagit sin plats i armen. Fast han tycker inte att hans framtid är fullkomligt fulländad. Så han vänder sig till sin glada men lite skumma marin-chef Jerry Martinez ibland då han har det lite träigt. Bakom ryggen på alla soldater i arbetslägret lyckas Jerry smuggla in flera kilo kokain utan att någon märker de. Martinez råkar nämligen känna ett gäng stora knarkkarteller i staden som bjuder på godiset. Vic tycker detta beteende är sjukt och vill inte vara inblandad. En dag får Vic i uppgift att ge en lösaktig kvinna skjuts till arbetslägret, men han går rakt i fällan. Soldaterna upptäcker kvinnan och Vic sparkas på grund av olämpligt beteende. Nu måste Vic börja på nytt och förhoppningsvis slippa se kröken av Martinez igen.

Du behöver inte spela det första Vice City för att förstå handlingen. Detta spel utspelar sig bara två år före händelserna med Tommy Vercetti och alla maffior. Dock så är det inte lika glamoröst den här gången. Motorcykelhuliganer och ett gangster-gäng vid namn Sharks styr de mesta delar av staden. Det är inte heller så mycket av klubbliv eller gatufester som håller på. Det kommer inte heller kännas välfyllt heller med tanke på att spelet släpptes till PSP och därefter överraskande till PS2. Något som dock är ett plus är att man kan köpa egna företag, bygga ett imperium och ändra sitt utseende. Under din karriär som Vic kan du attackera alla tjuvgäng för att ta nytta av deras verksamhet. Det inkluderar allmänt skydd, investering, prostitution, droger, smuggling och rån. Såklart så kommer alla ha olika prissummor och det gäller att placera sin verksamhet som känns bäst och säkert. Kom ihåg att alltid en annan verksamhet kan utkräva hämnd mot dina illdåd.

Du som har spelat första delen av Vice City kommer ha lätt för dig att hitta till olika butiker. Kanske är inte det i samma stil, men köpcentrumet ligger vid centralpunkten som vanligt. Förvänta dig dock inga förbättringar med grafiken. Du kommer bli oerhört besviken. Grafiken känns som hämtad från Liberty City i Grand Theft Auto III och det gäller även bilar som folket runt omkring. Men något som ger den lite glans är den häftiga solnedgången. Då kvällen kommer får man skåda sköna solstrålar som känns så där underbart mysiga.

Jag kanske är väl den enda som tycker att storyn duger i det här spelet. Redan då alla började spela Vice City Stories hörde jag många klagomål på den klena storyn. Dels för att vissa karaktärer känns något frånvarande och ibland tråkiga. Men jag tycker att det är för en gångs skull en ordentlig story i ett GTA-spel. Dessutom så är personlighetsutdragen väldigt trovärdiga och röstskådespelet är utmärkt. Låt oss inte glömma Phil, den druckna slaskhinken. Eller transvestiten som lockar många till gapskratt.

Vapenurvalet är rätt stabilt, men jag tycker att man borde skärpa en sak: kostnaderna. Att köpa ammunition i Vice City Stories kostar lika mycket som ett vapen. Jag förstår inte poängen med det. Det känns inte svårt, bara dumt. Sen, hur lyckad är man och man befinner sig på 36 $ och blir plötsligt arresterad? Jo, en rejäl bot måste betalas för att få sina vapen tillbaka. Oavsett hur många vapen man bär på så kostar det alltid 2000 $! Seriöst, hur tänkte ni Rockstar? Bilurvalet känns mer ordentligt den här gången. Med tanke på att man har kartans smarta GPS-system går det att markera ut sitt garage eller safehouse så att det blir lättare att hitta. Sen så blir alla bilar automatiskt reparerade som kan spara in på låtsats pengarna. Bilar som vapen känns precis som förr. Bilarna går knappt att styra ibland och spinner runt även då man bara rör en vägg. Vapnen må vara kraftfulla än i den verkliga världen, men vem bry sig egentligen? Ett GTA är ett GTA.

Vad jag hör jämnt alla snacka om då det handlar om Vice City Stories är såklart musiken! This is 80 at the finest! Man bläddrar friskt igenom kanal för kanal och njuter hit för hit. Även den spanska kanalen fick mig på gott humör med sin salsa. Eller vad sägs som V-Rock? Tung hårdrock som passar perfekt under en allvarlig strid mot poliserna. Som sagt, bättre musik finns men när det handlar om licensierad musik kammar Vice City Stories hem priset, precis som mitt hjärta.

I överlag är Vice City Stories ett spel som borde njutas av alla. Det är det klassiska GTA-konceptet som blandar en mer mildare story och lämnar en med ett leende på läpparna. Ett fantastiskt spel helt enkelt. Du bara måste pröva det!

Betyg

Spelet: 10/10
Grafik: 6/10