Remember Me

Skrivet av: AG Jati   2013-10-29

Capcom bestämmer sig för att ta en liten rast från alla superspända muskelknuttar i gatuslagsmålen och gör ett lite mer femininitet spel. Vars huvudkaraktär har mindre rattar än Lara och en klumpigare kropp än Max från Dark Angel. Är detta verkligen ett fightingspel för alla? Det ska jag ta reda på.

Jag har inte varit ett så stort fan av fightingspel rent allmänt. Tycker att de alla gått mot precis samma koncept. Du utmanar en annan fighter. Pepprar med knapparna för en perfekt combo tills någon ligger död. Om och om igen. Personligen tycker jag att det bara låter meningslöst. Som att köpa ett mästerligt spel från Rockstar och endast bara slå människor med basebollträ. Okej, nu tror jag kanske de flesta inte håller riktigt med. Men som alla professorer har jag min åsikt. Så, det du din fanboy kan du inte käfta emot. Men allvarligt talat, ni får gilla fightingspel eller inte. Spel ska ju ha olika genres för olika åldrar. Något som passar alla.

Vid det här laget var jag extremt kluven angående Capcoms senaste verk Remember Me. Vid första inblick verkade det som ett rent plagiat av ett annat fightingspel, nämligen Dark Angel till Playstation 2. Konceptet verkar också den samma. Du går och muckar gräl med ilska vakter. Samtidigt smyger du för att undvika de "hårda grabbarna". Men, det som gav mig mest intresse (kalla mig fåne) var dess huvudkaraktär. Det är så mainstream (på hipster-språket) med att en kvinnlig karaktär i ett spel ska vara lättklädd och ha enorma implantat. Det är också ett av själva recepten i fightingspel som Dead or Alive, fast där blir ju resultatet inte skräpigt. Nilin är alltså alla hjältinnors raka motsats. Likt G.I Jane är hon en rebellisk filur som står för hur hon själv ska se ut.

Men nog om kvinnosyner, hur var spelet rent allmänt? Det börjar som en bris en varm vårdag. Kort och gott så handlar det hela om den kortklippta tjejen Nilin. Hon var minnesjägare för den ondskefulla organisationen Memorize som härjar i framtidens Paris, eller Neo-Paris om det kallas i spelet. De har i uppgift att radera folks minnen och skapa "nya" i så kallade Senses. Vad inte folket i Neo-Paris vet är att de blir hjärntvättade tills de förlorar all förmåga att kontrollera sig själva. Memorize leds av den sluga Madame som är en typisk kvinnoskurk. Tillsammans med armerade muskelknuttar och gigantiska robotar gör hon staden värre, dag för dag. Så det är upp till Nilin att återställa ordningen, och få tillbaka sitt minne från Memorize.

Vad som man märker efter spelets snabba inledning är att det fokuserar på knapptryck och fighting. Ihop med all framsteg under spelets gång för man tillgång till flera coola manövrar. Bland annat så kan man sakta ner tiden eller återfå hälsa genom sparkar och slag. Det låter kanske lite jobbigt att hantera, men det behöver det inte vara. Genom små boxar förvarar du dina combos och alla går att användas under strider med robotar och andra otyg. Så låt oss säga att du har en 3-Stegs Combo först. När du använt den på fiende förflyttas den till en 4-Stegs Combo. Därefter så blir det en kraftfull 5-Stegs Combo där man kan dra nytta av mest manövrar. Ett väldigt enkelt, men smart system som är lätt att lära sig. Till skillnad från de flesta fightingspel där man måste lära sig alla combos.

Med all den slakt av både zombies som skrothögar kommer även det mest imponerande: nämligen spelvärlden. Handen på hjärtat, jag har aldrig sett någon vackrare spelvärld i hela mitt liv. Spelet i sig mixar Metropolis med Blade Runner som är en lyckad kombination. Man ser allt från fiskestånd till jourbutiker och futuriska fängelser. Man får även syna Memorizes olika nyhetsinslag där man alltid beskriver om hur "ond" Nilin och hennes kupaner, är ungefär som i Beyond: Good & Evil. Ett annat fantastiskt spel. Utsikter på storslagna statyer och Eiffeltornet (såklart!) komponeras också alltid av vacker kammarmusik och electrofunk som ger en härlig känsla om ryggraden.

När du går ut på jakt efter minnen så kommer du såklart stöta på flera otyg. Även så kommer det finnas lömska patrullerande så kallade "droids" som är Neo-Paris huvudförsvar mot inkräktare. Då kommer du ta del av spelvärldens smarta gömmor där du lär dig mer om dess värld. Men tro inte att det räcker med simpla manövra för att besegra fiender. Vissa vakter kan blockera dina slag eller dra nytt av sina kompanjoner och leda dig till en återvändsgräns där du kommer få smärre problem. Med ett simpelt tryck på X-knappen flyger du över väktarna som Bockarna Bruse.

Jag skulle inte vara den typen som klagar på spelets story. Den är förståelig och ibland väldigt upplyftande. Dock så har spelet en del problem med karaktärsdragen. Vissa karaktärer i spelet frånsett Nilin blir lätt bortglömda, precis om deras simpla namn. Det har nog aldrig varit den starka sidan från ett spelföretag som skapar fightingspel. Som barägaren som är ett enda stort ego. Eller alla dessa soldater i spelet som är överdrivet sexistiska. Jag tror jag aldrig kommit till en sekvens där kvinnor enbart är korkade och männen så otroligt macho. Det känns ungefär som en realityserie, fast med manus. Men det gör det också väldigt skojigt. Det ger typ den äkta b-filmen.

I överlag är Remember Me ett spel som verkar få alldeles för mycket skit. Många kritiserar på ett spelföretag som försöker göra ett mer inflytelserikt spel. Och visst blir resultatet kanon! Alla dessa smarta pussel, vackra vyer och spelmiljöer och enkelheten gör detta till ett spel som är svårt att inte älska. Om bara äventyret inte hade endast varat i ett halvt dygn skulle det varit värt än magisk nia, men det får bli en välförtjänt åtta! Bra jobbat Capcom!

Betyg

Spelet: 7/10
Grafik: 10/10