Killzone: Mercenary

Efter idel besvikelser i både antal och kvalitét med Resistance: Burning skies och Call of Duty: Black ops Declassified, verkade läget i att få ett bärbart fps utan kompromisser, riktigt dåligt. Men så släpptes Killzone: Mercebary, och låt mig nu berätta varför det inte bara är den bästa bärbara First Person Shooter som nu finns, utan även det spel som mer än något annat visar att det går att avnjuta stationärt spelande i bärbart format!

Grafiken är av genomgående hög kvalitet, ända från första banan där man styr huvudpersonen Arran Danner genom ett krigshärjat Vekta, till sista, där man strider på ett sjunkande rymdskepp. Ljussättning, explosioner, texturer är alla en fröjd för ögat. Guerilla Cambridge har verkligen pressat PS vita när de utvecklat detta spel.

Även kontroller har de lyckats bra med. Jag anser att de har lyckats bäst med kontrollerna än någon annan utvecklare gjort när det gäller skjutspel över huvudtaget på Vitan. Det finns gott om inställningar att ändra om man vill. Helt perfekt blir det dock aldrig, men de lyckas helt klart bäst på formatet. Framförallt att "kniva" någon känns som det ska. Istället för att bara trycka på en knapp, måste man nu ta och dra ett streck på skärmen. Jag säger inte att det är den bästa lösningen, men den fungerar helt klart och ger dödsanimationen extra krydda. Det känns helt enkelt riktigt tillfredställande att möta någon i Multiplayer och sen låta kniven föra sin talan.

Sen har vi ju multiplayern med också. Ett ord: Skitbra! Men seriöst, multiplayern kan mäta sig med de som finns på de stationära konsolerna, även om det "bara" är 4v4. Sistnämnda är något jag aldrig har haft problem med. Det finns alltid spelare att möta, och banorna är designade på ett bra sätt.

En ny grej som introduceras i och med att det är legosoldater man spelar som är Vanguards. Dessa är kraftfulla eller smarta vapen som ger en fördel för den som har den. Mitt i en match kan en sådan här släppas ned på banan, och ger direkt en taktisk synvinkel på spelet. Ska man våga ta kapseln, eller ska man sitta vid sidan och skjuta dem som försöker ta den?

Gameplayet är alltså totalt kung, och lägg till att Arran Danner är lättare än i tidigare Killzone, och du får ett skjutspel som börjar likna något. Visst, kampanjen är väl inte riktigt något man hänger i julgranen. Den får jobbet gjort, men är inget man kommer ihåg. Allt handlar om pengarna är det enda jag kommer ihåg, och det trycker de på i stort sett var och varannan mening. Nu handlar ju dock allt om pengar ändå, för varje helghast (eller ISA-soldat senare i spelet) man dödar får man pengar. Hämta ammunition från marken, döda tyst, kasta granater för att ha ihjäl flera samtidigt och du får pengar. Man får pengar för allt, pengar som man sen kan spendera hos Blackjack.

Pengarna man tjänar är detsamma som i Multiplayer och Singleplayer, det vill säga att det du tjänar i någon form av spelet finns tillgängligt i en annan form av spelet. Så även all utrustning, vapen, granater osv. Utbudet är kanske lite snålt, men det finns gott om möjligheter att skräddarsy sin karaktärs utrustning ändå.

När jag ändå snackar om att ändra sin karaktärs utrustning, kan jag nämna att uppdragen från kampanjen går att spela om i tre olika lägen. Dessa kontrakt är utmanande och går ut på att antingen smyga, skjuta med precision eller att förstöra så mycket som möjligt. Utmaningen är hög på dessa och ger en annars ganska kort kamapnj bra mycket mer livslängd.

Negativt som finns i spelet är ibland hack i bilduppdateringen. Inget som stör nämnvärt, men tillräckligt. Spawnpunkterna i mulitplayer kunde ha rättats till lite extra. Nu blir det ibland så att man hinner spawna och direkt får en gevärsmynning riktad mot sig. Även som tidigare sagt så är storyn inte heller speciellt intressant. Den inbillar jag mig dock just nu att den kunde blivit riktigt bra, om det getts mer djup och utveckling av karaktärer och så vidare. Men nu är den bara "där".

Killzone: Mercenary är alltså ett självklart alternativ för Actionsuktande Vita- ägare där ute. Det är explosivt, nästan inte kompromissat på en enda punkt, innehåller bra multiplayer och är det fett lätt snyggaste spelet på PS vitan. Har du något som helst intresse av att kunna röja Helghast (eller ISA med för den delen) eller att kunna skjuta lite vart som helst, sluta leta- spelet har du här: en äkta upplevelse av ett stationärt spel i bärbart format.

+ Skitsnyggt
+ Roligt
+ Anpassat för det bärbara formatet