logo hd live | Pepper Grinder
See in hd icon

Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄

Mother 3

Ibland undrar jag: Varför finns det så många spel som är Japan-only. Bra spel också. Mother 3 är ett av de spelen. En uppföljare till Earthbound (Mother 2) är på många sätt annorlunda än SNES-spelet, men håller samma höga kvalitet. Mother 3 startade som "Earthbound 64" men efter flera år lades ner eftersom spelet skulle släppas till Nintendo 64DD vilket var en stor besvikelse och förlust. Till slut har spelet släppts år 2006 till Game Boy Advance och fick en fan-översättning två år efter.

Story:
      Det är lite svårt att skriva om spelets story om Mother 3:s story utan spoilers. Ett stor del av spelet är just dess berättelse vilket gör spelet till en ännu bättre upplevelse.
      Mother 3 utspelar sig på Nowhere Islands, en grupp av öar ute i havet där livet är mycket annorlunda än i det vanliga världen. De som bor där känner inte till pengarna och lever i ett ganska gammaldags by som heter Tazmily Village. Lucas, hans bror Claus och deras mor Hinawa är hos morfar Alec som bor på andra sidan av Sunshine Forest. Det är den sista dagen innan de ska tillbaka till Tazmily där Lucas pappa, Flint stannade för att ta hand om deras hem. Vägen tillbaka är ofarligt då alla varelser lever i harmoni med befolkningen. När Hinawa skickar en postduva med ett brev till Flint ser man att någonting mystiskt flyger ovanför ö. Det är då saker börjar hända.

Storyn är full av händelser, vissa sorgliga, vissa oväntade, vissa roliga. Det finns många saker i den som gör spelet till något mer av en upplevelse än bara ett spel. Det visar hur människor kan förändras, att man inte ska döma en person utav deras utseende osv. Det finns flera plot-twists och händelser som vänder allt man visste innan upp och ner. Detta är definitivt det bästa storyn Nintendo har gjort i sina spel, någonsin. Shigesato Itoi är ett geni när det kommer till det.

Det som gör spelets handling är att den kan få dig både att gråta (vilket man verkligen kommer att göra någon gång under spelet) och samtidigt lägga till en massa oseriösa och roliga moment. Lucas blev en av mina favoritkaraktärer pga sin personlighet. Storyn är delad i Chapters.

Grafik:
      Spelets grafikstil är lite annorlunda än Mother 1 och 2. I de förra spelen använde man av en isometrisk vy med 45 graders vinklar, Mother 3 kör det mer traditionella vyn för RPG. Miljöerna är ganska välgjorda och varje plats känns annorlunda. Karaktärer känns väldigt levande för att vara små sprites. Sprites är ganska "basic" i EarthBound, men här har de flera animationer. Spelet ser väldigt bra ut för att vara GBA. Upplösningen är ganska liten då det är ett bärbar konsol, men ändå så kände jag inte av någon begränsning på grund av det.

Ljud:
      GBA kunde ha ganska många fler riktiga ljud i spelen än SNES, men musiken i väldigt många spel var dåligt. Ta FFVI som ett exempel, det låter som skit på GBA. Mother 3 däremot lyckas att ha det bästa soundtracken på konsolen och däremot enormt många låtar. Nästan varje scen har sitt eget musik så man får höra flera olika låtar på samma ställe beroende på vad som händer i spelet. Det finns också massvis med stridsmusik, vilket också beror på en viss mekanik som man använder i strid. Musiken är MIDI men det måste vara ett av närmaste till riktig musik man kan komma med MIDI-formatet. Det enda nackdelen är samma som i varje GBA spel. Man hör sussande (eller vad det nu heter) likt typ det man hör på kassetband.

Gameplay:
      Mother 3 är RPG med turbaserade strider och man ser världen uppifrån. Till skillnad från föregångarna finns det fler än 4 karaktärer som man kommer att styra. Man kan röra i sig i åtta riktningar och det är lättare att styra då man inte kolliderar med väggar/föremål lika lätt som i EarthBound där man kan ibland fastna bara för att en pixel av din kropp rör någonting som egentligen ligger inte ens på marken. Man kan göra en dash för att börja springa vilket man kan göra för att slippa gå sakta genom långa "korridorer" och man kan även springa förbi svagare fiender med hjälp av den. En sak jag gillade var att man inte längre behövde välja mellan "Talk to" och "Check" utav spelet visste själv om det var ett föremål eller person. Goods och Equip skärmarna har också blivit mer användarvänliga, men små bilder som representerar föremålet samt beskrivningar som finns där alltid och inte bara när man väljer "Help!". Viktiga föremål som man inte kan slänga finns under "Key Items" istället för att ta plats i karaktärernas fickor. Striderna är lite annorlunda än i vanliga turbaserade RPG. När man använder en vanlig attack, kan man få upp till 16 hits genom att slå till rytmen fienden har. Rytmen är oftast baserad på vilket låt som tillhör just den fienden (varje stridsmusik tillhör flera olika motståndare [förutom vissa bossar då]). Det kan ta en stund att lära sig och senare i spelet blir de svårare och mer komplicerade. Det kan bli VÄLDIGT svår att fightas om man inte använder sig av den mekaniken. Förutom vanliga attacken har man också specialförmågor. Vissa karaktärer kan använda sig av PSI andra har annorlunda förmågor. PSI använder PP. När man blir slagen börjar HP rulla mot noll. Alltså, det blir inte noll direkt utan man har ett chans att snabbt heal:a och inte dö. Detta kan vara riktigt användbar då många fiender har attacker som kan direkt ge mer skada än man har HP. Jag gillar stridsystemet då det känns mer "levande" när man kan göra något mer än att bara spamma på attack knappen.

Spelet är svårt och rätt så långt (25-35 timmar). Det är aldrig tråkigt men ibland får man grinda lite för att kunna besegra nästa boss. Mother 3 är lite mer linjär och tydligare med vad man ska göra, men det gör inte spelet sämre och det finns moment då man måste blir vilse och inte vet vart man ska. RPG på högsta nivå!

Sammanfattning:
      Mother 3 är mer än bara ett spel. Det är en upplevelse och ett riktig bra berättelse. Det bevisar att man inte behöver super-avancerat teknologi för att göra den bästa berättelsen i ett spel. Lägg till underbar musik och roligt gameplay och där har man det bästa Game Boy Advance spelet samt ett av de bästa spel någonsin.

Story: 10/10
      Grafik: 9.5/10
      Ljud: 10/10