Need for Speed: The Run

Skrivet av: AG Jati   2013-08-11

Från skaparna bakom den inte särskilt glamorösa delen Undercover har bossarna i EA gett Black Box en andra chans. Kan de göra sitt andra racing-spel snäppet bättre och låta deras heliga svarta låda skimra en liten tid till? Det ska jag ta reda på.

Need for Speed: The Run alltså. Detta spel släpptes till ett fåtal konsoler, faktiskt mindre än de tidigare spelen som hade släppts. Vad berodde det på egentligen? Hade man ont med pengar? Kändes katastrofen Pro Street fortfarande som ett brännmärke på kass kvalitet? Svaret förblir ännu idag en gåta, men strunt samma. Huvudsaken är att spelet fanns på de två giganterna Xbox och Playstation, så de flesta konsolägare kunde få tag i detta spel. Fast det kom med ett bakslag för kära Black Box. Många köpare blev extremt besvikna, kritiker rostade sönder spelet till låga ratings och försäljningssiffrorna blev katastrofala. Tre olika saker som skulle kunna summera detta spel till ett totalt flopp. Men till er säger jag, hur dumma får man vara egentligen? Detta spel är ett mycket bra exemplar på ett mer udda racingspel, och inte är det dåligt heller.

Spelets handling kretsar kring som vanligt en protagonist. Den här gången har däremot vår lilla hjälte en identitet. Hans namn är Jack och är en av de mest professionella förarna i amerika. Tillsammans med sin Shelby GT500 har han vunnit mer race än dem flesta. Men som andra streetförare kan inte undgå att hamna i en och en annan situation. Jack har nämligen hamnat i maffians klor och blir snabbt skyldig dem en massa pengar. Maffian har satt ett pris på hans huvud och anlitat ett gäng agenter och förare som stalkar honom överallt. Han har ingenstans att ta vägen. Men som tur är dyker Sam upp. En hemlig agent som vet hur Jack ska betala sin ofantliga skuld. Hon låter honom få tillträde i ett hemligt maratonlopp som kommer ske från San Francisco till New York. Om Jack vinner får han miljonpriset och sin frihet på köpet. Utan minsta tvekan kliver Jack in i sin trimmade kärra och börjar sitt stora race, ett race som kommer förändra hans liv för gott.

Något som skiljer Need for Speed: The Run från konkurrenter är att detta är ett spel som kommer alltid vara på vägen. Utan paus och vila. Enda sättet att byta fordon kommer vara via bensinmackar. Först kan det bli lite knakigt eftersom mackarna mest är vid en utkant som kan vara farlig att köra på. Men väl då man har hanterat hur man ska köra in i macken blir det som en barnlek. En barnlek blir det däremot inte. Motståndarna är mer aggressiva än någonsin och kommer använda många medel mot dig. Det kan hända att en annan förare krockar ut dig så att du blir tvungen att ta upp ledningen från nedersta pallplatsen. Då är det bra att Black Box har valt ut de hetaste kärrorna, både från nutiden och dåtiden. Här finns det att välja mellan ett stycke trimmade Golf GTI, Audi Quattro, Nissan, El Camino och de mer moderna åbäken som Porsches, Mercedes, Lamborghinis och även Mclaren MP4-C12. Det finns även signatur och NFS-versioner där bilarna är helt skilda från originalen.

Racingen sker mest på den amerikanska landsbygden men kommer snabbt att ske i mer obehagliga väderförhållanden. Du kommer närma dig bottenlösa klippor, stekheta öknar, branta kanjoner och även snölaviner. När det kommer till racing kommer Need for Speed: The Run bjuda på mycket. Både för dig och dina vänner. Såklart är Autolog tillbaka, ett snillrikt system som gör racingspel till ett mer socialt nätverk. Men det visste ni nog redan. Du måste hålla dig till spelets regler däremot. Om du kör av banan så spolar racet tillbaks ett par meter och du blir tvungen att köra om samma bit igen. Ett smart system som möts av både negativ och positiv kritik.

Rattande i spelet må vara något frustrerande och kan gör spelet något mer irriterande. Varje gång man närmar sig en kurva slutar det oftast med att man slår i närmsta räck och sin bil får sig ett litet törn. Men annars så går det att styra bilarna i de mindre kurvorna där mestadels slutar problemfritt. Spelets största problem kommer dock då det handlar om trafiken. Det känns nästan som att c:a 89% av all trafik som kör mot består mestadels av tunga suv:ar, stor bussar och betongtruckar. På det viset så känns det nästan skrämmande då man närmar sig med en turboladdad Camaro SS och undrar om man kommer krascha. Förr eller senare händer det. Speciellt under spelets "challenge series" som jag tyckte kändes lika svårt som att köra en elefant genom en nålsöga då man skulle försöka nå platinum-resultat.

Visst, detta må inte vara det största som hänt i racinghistorien. Quick Time-events må vara onödiga och slösar det mesta på din speltid. Trafiken är rena mardrömmen och består mest av onödigt tunga fordon. Men annars är detta ett hyggligt spel med explosiva uppdrag, härliga utmaningar och ett gäng stört roliga polisjakter. Lyckas du stå emot dess pinsamma story får du en rad trevliga upplevelser på köpet. Ett värdigt köp enligt mina åsikter, då jag kör utan dess horribla country-refränger.

Betyg:
Spelet: 7/10
Grafik: 8/10