Need for Speed: Hot Pursuit

Skrivet av: AG Jati   2013-08-05

Motorerna vrålar i den stekheta sydamerikanska öknen. Bugatti-polisen försöker förgäves käka upp sin taco, men blir kallad till ytterligare ett larm. "Sheriff, you need to stop a Koenigsegg CXXR and bring all available forces! This guy is dangerous! Please, hurry!". Snuten suckar, halsar sin taco och placerar sitt feta arlse i förarsätet. "Bring it on biatches!". Sedan far han i väg mot ett nytt fall.

Ett nytt år, ett nytt Need for Speed. Det känns nästan som att man lever med att ha max ett racingspel per år. Och först av allt kommer Electronic Arts förstörda, trötta och utsjasade serie NFS. En serie som en gång hade hederlig tjuv vs. polis, en story med meningslösa cut-scenes och fylld med makalöst makaber musik. Det känns mer än ett köp då man handlar detta spel, det känns som en tradition. Man borde inkludera en NFS-tradition tillsammans med Choklad-Påsken och Yezzus Piece-Julen eftersom över hundra miljoner spelar detta spel. Ok, kanske inte direkt så mycket ska man tänka på denna spelserie men det är bara jag. Nåväl, nu ska man alltså recensera en uppföljare på den kritikerrosade NFS-kapitlet Hot Pursuit. Vad många anser vara det bästa som någonsin hänt EA. Låt oss se hur jag kommer att se på dess uppföljare.

Du tar alltså rollen som en klassisk tyst protagonist. Du vet inte vem du är och var du kommer ifrån. Inte ens vart du äter din köttfärssås i Taco Bell. Allt du vet att varje gång du sitter i din bil så vill du köra. Men denna gång har du en kort stubin och vill utplåna allt i din väg med spikmattor och emp. Just det kära kördille. Electronic Arts har nämligen bönat, tiggt och bett om hjälp till deras nya spel. Och visst har deras böner blivit besvarade. Criterion Games som älskar fartfyllda bilspel med krascher har bjudit upp sig rejält i detta spel. Nu kan man inte bara fly och reta upp snabba polisbilar. Du kan nämligen nu leka ut dem med en hel de fiffiga föremål, eller bara preja ut dem till stora skrothögar. Det låter roligt och bättre blir det.

Som ett klassiskt Hot Pursuit-koncept får du välja mellan att vara lagens långa arm eller supersnabb vägdrulle. Du får välja mellan dåtidens och framtidens hetaste sportkärror. Namn som Sesto Elemento, Bugatti Veyron och One-77 kommer göra dig riktigt upphetsad. Och vad är bättre att köra alla dessa godbitar i stekheta ökenvägar där asfalten är perfekt och fylld med överraskningar. Väljer du att vara polis kommer du dra nytta av många smarta manicker för att röja vägdrullarna från vägarna. Skicka ut en vägspärr för att få den frustrerande Mercan från klippkanten ner till en ändlös väg mot avgrunden. Eller varför inte kalla på en supersnabb helikopter för att sätta stopp på förbrytaren snabbt och humant.

När du börjar ditt äventyr i Seacrest County kommer det dyka upp en digital karta fylld med uppdrag eller race. När du är som polis eller vägdåre kommer du även få tillgång till Autolog, eller EAs "Svar på Facebook". Med detta unika system kan du kalla på dina vänner över ett race där du eller din kompis bestämmer hur reglerna ska gå till. Du kan även ta olika foton på dina fordon och visa skrytsam för dina vänner av du låst upp. Möjligheterna är många och kommer vara den främsta anledningen till att spela detta spel. Om du hellre väljer att köra mot datorn kommer du också få syna på många uppgifter. Bland annat så kommer du antingen få fly ifrån polisen i en hetsig Hot Pursuit, jaga den lagelöse själv eller till och med hoppa in i ett race som patrullpolis och sätta stopp för 5-7 fartdårar innan de når finishen.

Visst låter det fantastiskt kul? Jag kommer nu säga en gång till, att leka tjuv och polis har aldrig varit så roligt. Du kommer njuta av varje minut då du antingen kommer först och får njuta av dagens hårda arbete eller så kan du bara bete dig som en galning och bara krascha din fina lyxbil. Det är ett rent nöje att att krascha en hiskeligt dyr Zonda mot ett räcke där man får se sin slimmade sportmodell förvandlas till en skrothög. Det är tur då att Criterion Games har sett till att skadorna är likadana med hur de skulle se ut i verkligheten. Huvar öppnas och slit lös, billampor krossas då man kör på någon. Och vid en allvarlig krasch så voltas man runt i en oändligt gäng av spiraler.

Jag får oändliga godnattvisor om hur dålig musiken påstås och visst kan man ha rätt i det. Men är det inte att ta i med att ett spel har dålig musik i sig? Det känns mer som ett moget racing-spel där man tar med dagens fartfyllda musik istället för en dänga "Black Betty" i plastiga import-bilar, signerat Underground 2. Istället får man en hel del sköna toner från Deadmau5, Chiddy Bang och Dead by April. Känns mer som riktig bilmusik där.

Men, trots all dessa nöjen så kommer spelet med en hel del baksidor också. Låt mig börja med att nämna rattandet. Hur tänkte ni här Criterion Games? Om man kan styra sina bilar Arkad-mässigt som i Burnout, varför kan man inte göra det i Hot Pursuit? Istället känns varje minsta kurva som om man hanterar en morfars-bubbla där man antingen måste göra en kraftig inbromsning eller bete sig som en glidare från arkad-klassikern Outrun. Det känns inte alls som en ens kör en Mclaren F1. Okej, jag vet att hanteringen på den bilen även känns orolig, men snälla nån. Den var ju också byggd för att köra Le Mans! Inte bara köra rak och ha ett fantastiskt brummande motorljud.

Sedan ville jag också ta upp en annan sak(med ordval från en annan medlem som skrev också en recension om spelet), nämligen gummibandseffekten. Det har aldrig direkt varit en standard i ett NFS-spel att en bil som kraschar eller voltar kan komma i kapp på tre-fem sekunder. Sådant borde man egentligen bara haft i ett lastgammalt spel som Spyhunter. Men just i detta fall är det tyvärr så. Oavsett om man har en modern Mclaren MP4-C14 som är betydligt lättare att hantera än en Bentley, så hinner den klumpiga lyxkärran ändå ikapp. Visst, det må se underhållande och roligt ut, men kom igen nu EA! Vill man verkligen bli så frustrerad om man är nybliven novis i spelet? Det är inget gott tecken tyvärr!

Så, hur ska man sammanfatta denna makalösa uppföljaren? Den består av en rad coola presentationer av bilar, coola biljakter, coola polisjakter och coola uppdrag. Men under all denna cool-het så försvinner det mesta då man..öhm ska styra bilen! Men en rolig upplevelse är det såklart och Autolog rockar även idag! Men det klår inte sina legendariska föregångare.

Betyg
Spelet: 7/10
Grafik: 9/10