Sly Raccoon

Skrivet av: AG Jati   2013-06-26

Svinga dig omkring med din käpp genom ett antal konstiga mellansekvenser, hopplös humor och personer utan någon som helst riktig dialog. Gillar du dock fabler i serietidningsmiljö är det något för dig.

Under perioden då PS2 var vardag så spenderade man såklart många glada dagar med härliga spel. Jag har många goda minnen från Need for Speed, Ratchet & Clank, Stuntman och Eye Toy Play för att nämna några. Sly Raccoon är tyvärr inte en av dem. Jag har aldrig direkt fattat intresse för Sucker Punch överhuvudtaget. Jag vet inte varför, men förmodligen var största orsaken att jag var för upptagen med att köpa andra spel, som var värt mina slantar. Sen så tyckte jag att det såg riktigt töntigt med sin serietidningsgrafik. Men nu när man är myndig så kände jag:"varför inte" och köpte spelet, klappat och klart. Har jag då haft en trevlig upplevelse med världens mest kända tvättbjörn? Det återstår att se i denna recension.

I Spy Raccoon spelar du som den erfarne tjuven Spy. Hans generation består av en hel släkttavla av olika mästertjuvar. Varje brott är skriven i familjens heliga bok, Thievius Raccoonus. Där finns varje tjuvs historia. Men så en dag blev Slys familj dödad och de elaka skurkarna Fiendish Five tog varje sida från boken för att bli lika smarta och kloka mästartjuvar som Slys släkten. Sly blev därefter skickad till ett barnhem där han träffade sina två kompanjoner Murray och Bentley. De blev snabbt goda vänner och startade sin egen tjuvliga. Murray är stark, kraftig och bra på att köra. Bentley är hjärnkontoret som vakar över sin liga och ger de andra i gänget olika tips vid situationer. Tillsammans ska de ta tillbaks boken och gör hemligheten lite mer "hemlig".

Då du spelar som Sly fungerar det ungefär som Kalle Anka's Quack Attack. Du har ett begränsat antal liv och samlar ihop grejer. Ungefär som ett klassiskt plattformsspel. Till skillnad från Quack Attack där man samlar ihop leksaker så knycker Sly boksidor, mynt och bryter upp kassaskåp. Sly är väldigt tyst, kan gå på tå och för inte mycket oväsen. Han kan gå som en lindansare på rep och hoppa på taklampor och hålla sig fast genom ett knapptryck. Ditt största problem kommer vara den ettriga polisen Carmelita som alltid är på jakt efter Sly. Hon gör vad som helst för att du inte skall smita iväg från lagens långa arm. Hon skjuter sönder takfästen och isblock med sin trogna plasmapistol. Ett väldigt tjatigt moment som kunde utvecklas betydligt bättre. Varför inte bara ta in ett stycke poliser istället för ensam stackars brud som försöker leka hjälte?

Så, vad kan man göra då man inte blir jagad av en enorm vattenorm eller en snabbfotad vakt? Utforska världen, såklart! I Sly Raccoon finns det en liten, men trevlig värld att utforska. Du får tid att samla ihop fler skattflaskor, mynt och nycklar. Nycklar är huvudobjektet och behövs för att du skall gå vidare till nästa nivå. Synd bara att det tar slut så snabbt. Varenda stad och plats visar sig vara mer som en tripp till Grönan istället för ett riktigt äventyr. Sen så är inte spelvärlden särskilt kreativ eller originell. Repetitiva figurer, uppdrag och sak letande kommer få spelomgångerna att bli lite tröttsamma. Du kommer snart att kontra även den snabbaste ninjan och lavaklumpen som hoppar upp från ingenstans, utan att förlora en hästsko.

Att blir träffad från en liten bumerang eller en sabel kan få förödande effekter. Även den svagaste och minsta filuren kan göra ditt äventyr mer besvärligt än någonsin. Du måste lära dig att hålla ögonen öppna efter faror som kommer från alla hörn. Då är det tur att man kan få tag på speciella manövrar. Dessa får du genom att samla ihop ett antal koder till ett kassaskåp. När du har fått tag i alla koder på en nivå så är det bara att hitta ett kassaskåp och vips, du får ett nytt move. Vissa kan var onödiga som att rullningen medans en annan gör dig osårbar mot vatten. Dock så tycker jag att det borde finnas en anledning till att samla mynt. De borde gå till att samla olika manövrar och inte ge dig extra hästskor.

Efter varje nivå kommer det alltid en ny bossfajt. De är rolig till en viss början, speciellt Voodoo-kvinnan där du blir utmanad till en dansshow som kräver kvicka fötter. Men efter alla dessa repetitiva nivåer känns spelet för tomt för att man ens orkar bry sig. Kunde Sucker Punch levererat samma kvalitet för sina banor som bossfajter kunde spelet blir så mycket bättre. Men tyvärr så måste man också överrustas med ett gäng pinsamma minispel som påminner mer om Riddaräventyret i Matteborgen från Lek & Lär. Allt handlar om tid och att man måste träffa rätt. Ibland blir utmaningar lite för svåra, med tanke på att spelet ska vara från 3+.

Spelet bjuder på halvdan grafik. Misstro mig inte. Men för att vara ett spel från 2002 känns det inte som ett nytt och fräscht spel. Om man jämför med en hel spel som släpptes från Disney Studios i slutet av 90-talet så märker man en klar skillnad. En hel buggar märker man också och en hel slarviga animationer. Ljudet är en helt okej upplevelse för sina öron men mycket har man hört förut. Musiken på Parisnivån påminner mycket om Ankeborg i Quack Attack. Dock så är ett plus att all musik verkligen smälter ni med de olika banorna. Jag gillar de rysliga lätena från skogsnivåerna och den episka musiken i spelets sista nivåer.

Kontrollen är nog spelets allra svagaste punkt. Sly må röra sig lätt som en fjäder men kontrollen är på tok för känslig. Om du gör ett misstag och råkar svänga åt fel håll på en avsats slutar det oftast med din död. Knapparna är inte ett dugg bättre. De duger i allvarliga strider och då man hoppar till en avsats, men de verkar ha ett personligt problem att greppa tag i saker. Att svänga från en krok till en annan är väldigt besvärligt. Då jag väl har bra med fart och ska svinga mig mot en annan krok slutar det oftast med att jag faller mot ytterligare en säker död. Du bör hantera styrkorset extra varsamt då du kör Sly Raccoon.

Sly Raccoon må var ett spel som underhåller dig och dina polare ett bra tag. Det innehåller en hel del uppdrag och gör dig underhållen med en rad minispel. Men då man passerat förbi Paris och går rakt in mot en våg fylld av repetitivt nonsens tröttnar man snabbare än väntat. Nej, söker du ett perfekt plattformsspel ska du vända dig till Ratchet & Clank och Jak & Daxter till Playstation 2.

Betyg
Spelet: 6/10
Grafik: 5/10